صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۳:۲۷ - ۱۶ مرداد ۱۳۹۴
رئیس انجمن سکته مغزی ایران خبر داد

سامانه ثبت سکته مغزی راه‌اندازی می‌شود / روزانه 200 تا 300 تهرانی سکته مغزی می‌کنند

رئیس انجمن سکته مغزی ایران از تاسیس مرکز ثبت سکته مغزی در شهرهای مختلف کشور خبر داد و گفت: روزانه 200 تا 300 تهرانی سکته مغزی می‌کنند.
کد خبر : 31962

بابک زمانی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری آنا از برگزاری اولین همایش مردمی انجمن سکته مغزی ایران در فرهنگسرای ارسباران خبر داد و افزود: باتوجه به اشکالات جدی که در درمان سکته مغزی در ایران وجود دارد انجمن سکته مغزی تصمیم گرفت که بخشی از فعالیت‌های خود را به صورت حمایت از بیماران در آورد. برهمین اساس اولین جلسه خود را به ملاقات عمومی با مردم و بیماران سکته مغزی اختصاص داد.


وی یادآور شد: سکته مغزی مهم‌ترین علت ناتوانی بشر است و دومین علت مرگ و میر در جهان شناخته شده است. حتی در بسیاری از کشورها نیز به نام اولین عامل مرگ و میر معرفی شده است. باید توجه داشته باشیم که در خصوص میزان بروز سکته مغزی در کشور آمار دقیق و درستی وجود ندارد و در مقایسه با سایر کشورهای دنیا و حتی در مقایسه با کشورهای منطقه و آسیایی از سطح پایین برخورداریم.








سکته مغزی دلایل بسیار زیادی دارد از جمله ژنتیک، افزایش فشار خون، بیماری قند، مصرف سیگار، مواد مخدر، کم‌تحرکی، چربی بالا و چاقی جزو عواملی است که منجر به تسریع در ایجاد تصلب و گرفتگی رگ می‌شود اما در مورد تاثیر آلودگی هوا و پارازیت بر بروز سکته مغزی تاکنون مطالعه‌ای‌ صورت نگرفته است.

رئیس انجمن سکته مغزی ادامه داد: اطلاعات عمومی، توجه رسانه‌ها و مردم نسبت به بیماری مانند ام اس بسیار بیشتر از سکته مغزی است در حالی که نحوه درمان و مداوا بیماری ام اس در ایران با کشورهای اروپایی و آمریکایی تفاوت چندانی ندارد اما نحوه درمان سکته مغزی در ایران سطح پایینی دارد.


زمانی به علل و عوامل بروز سکته‌ مغزی اشاره کرد و گفت: سکته مغزی دلایل بسیار زیادی دارد از جمله ژنتیک، افزایش فشار خون، بیماری قند خون، مصرف سیگار، مصرف مواد مخدر، کم‌تحرکی، چربی بالا و چاقی جزو عواملی است که منجر به تسریع در ایجاد تصلب و گرفتگی رگ می‌شود اما در مورد تاثیر آلودگی هوا و پارازیت بر بروز سکته مغزی تاکنون مطالعه‌ای‌ صورت نگرفته است.


وی علت عقب ماندگی ایران در درمان سکته مغزی را در مقایسه با سایر کشورهای جهان ناشی از ناهماهنگی دستگاه‌های مختلف دانست و گفت: درمان سکته مغزی نیاز به یک هماهنگی اجتماعی دارد زیرا درمان سکته مغزی باید در طول 4 تا 5 ساعت اولیه صورت گیرد و انتقال بیماران در این زمان به بیمارستان‌ مستلزم تعاون و همکاری مستقیم و مداوم بین دستگاهی است که همکاری دولت، مردم و دستگاه‌های اجرایی را می‌طلبد.


رئیس انجمن سکته مغزی تاکید کرد: باید بیمار سکته مغزی را سریعا به بیمارستان رساند و وسایل حمل و نقل مانند آمبولانس‌های عمومی باید امکاناتی داشته باشند که بتوانند در طی مسیر خدمات لازم را به بیمار ارائه دهند. بنابراین درمان سکته مغزی مستلزم همکاری بین سیستم‌های شهری، بیمه‌ای و مراکز درمانی است اما متاسفانه این همکاری و هماهنگی در کشور ما به منصه ظهور نرسیده است.


زمانی از تاسیس مرکز ثبت سکته مغزی در شهرهای مختلف کشور خبر داد و گفت: راه‌اندازی سامانه‌ای برای ثبت تعداد سکته‌های مغزی در کشور، یکی از اهداف بزرگ انجمن سکته مغزی ایران است که کمیته‌های علمی سکته مغزی در وزارت بهداشت در حال مراحل برنامه‌ریزی و انجام آن هستند.


وی ادامه داد: آمار دقیقی دردست نیست اما تخمین زده شده است که در شهر تهران روزانه بین 200 تا 300 نفر دچار سکته مغزی می‌شوند و امروزه شیوع سکته مغزی در سنین جوانی با شیوع ام اس برابری می‌کند.


به گزارش آنا، انجمن سکته مغزی ایران در سال ١٣٨٥ به عنوان یک انجمن علمی در وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی ثبت شده است و اولین همایش مردمی انجمن سکته مغزی ایران با همراهی اصحاب رسانه و جمعی از هنرمندان کشور امروز جمعه 16 مردادماه 1394 در فرهنگسرای ارسباران برگزار می‌شود.


انتهای پیام/

ارسال نظر