صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۲۱:۰۹ - ۲۴ مهر ۱۳۹۷
واکاوی سخنان جدید وزیر نفت؛

بنزین 2 نرخی و سهمیه‌ای 1 گام تا اجرا

سخنان وزیر نفت مبنی بر اینکه موضوع سهمیه‌بندی بنزین در هیأت دولت در دست بررسی است، نشان از این دارد که پس از 11 سال، مجدداً شاهد بازگشت کارت‌سوخت هستیم.
کد خبر : 318653

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری آنا؛ احمدرضا صباغی - موضوع قیمت و نحوه توزیع بنزین همواره یکی از مهم‌ترین مسائل مورد توجه در بین قشرهای مختلف مردم بوده است. در واقع با توجه به اینکه در دولت نهم برای نخستین بار در کشور شاهد سهمیه‌بندی و توزیع کارت سوخت بین مردم بودیم، به‌نظر می‌رسد دولت دوازدهم پس از 11 سال مجدداً در مسیری قدم برداشته است که به بازگشت سهمیه‌بندی و کارت سوخت به چرخه سوخت‌گیری کشور منجر می‌شود.


صحبت‌های اخیر وزیر نفت مبنی بر اینکه موضوع سهمیه‌بندی بنزین و احیای کارت سوخت در هیأت دولت در دست بررسی است، نشان از این واقعیت دارد که در آینده‌ای نه‌چندان دور و پس از 11 سال مجدداً شاهد سهمیه‌بندی بنزین و بازگشت دوباره کارت سوخت به چرخه سوخت‌گیری کشور هستیم.


در حقیقت بیژن نامدار زنگنه با اعلام این خبر که موضوع بازگشت کارت سوخت و سهمیه‌بندی بنزین در هیأت دولت در دست بررسی است، به‌نوعی زنگ آماده‌باش را برای قشرهای مختلف مردم به صدا درآورده است.


از طرف دیگر نباید از ذکر این نکته مهم غافل شویم که ایران در تولید بنزین به مرز خودکفایی رسیده است اما مصرف سوخت در کشور نسبت به میانگین جهانی بسیار بالاتر است که باید به‌منظور مقابله با این موضوع گام‌های اساسی‌تری برداشت.


شاید بتوان به این نکته مهم اشاره کرد که استدلال دیگر وزیر نفت برای بازگشت کارت سوخت و اجرای سهمیه‌بندی بنزین، مبارزه با قاچاق سوخت در کشور باشد اما سؤال مهم اینجاست که چرا با آغاز کار دولت یازدهم برای خارج کردن کارت سوخت از چرخه سوخت‌گیری و تک‌نرخی کردن بنزین تلاش‌های زیادی شد که این تلاش‌ها نهایتاً با اعلام نرخ هزار تومان برای هر لیتر بنزین بی‌ثمر نشست.


سؤال مهم این است که در 11 سال پیش، وقتی که قرار بود سهمیه‌بندی بنزین در کشور اجرایی و کارت سوخت وارد چرخه سوخت‌گیری شود، هزینه بسیاری برای ایجاد زیرساخت‌های مورد نیاز این امر صرف شد اما با شروع کار دولت یازدهم و تک‌نرخی اعلام کردن بنزین، به‌طور کل موضوع سهمیه‌بندی و استفاده از کارت سوخت برای سوخت‌گیری به ورطه فراموشی سپرده شد.


در شرایط کنونی دولت دوازدهم مجدداً برای بازگشت کارت سوخت و اجرای سهمیه‌بندی بنزین در کشور ناچار است زیرساخت‌های گذشته را احیا کند که به‌طور قطع این اقدام بدون صرف هزینه‌های مورد نظر انجام نخواهد گرفت.


بنابراین بازگشت کارت سوخت و اجرای سهمیه‌بندی بنزین پس از 11 سال از سوی دولت دوازدهم نه‌تنها منجر به ایجاد هزینه در زیرساخت‌های کشور می‌شود بلکه تا حدودی می‌تواند در دونرخی شدن قیمت سوخت مؤثر باشد.


انتهای پیام/4083/خ


انتهای پیام/

ارسال نظر
نظرات بینندگان 0 نظر
ناشناس
09:05 - 1397/07/25
علت اصلی قاچاق سوخت ، بیکاری فقر و مفرط در مناطق مرز نشین و نبود زیرساختهای اشتغال می‌باشد .