صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۲:۴۷ - ۲۱ مهر ۱۳۹۷

آیا آینده درخشانی در انتظار علمِ داده است؟

یکی از شغل‌های پرطرفدار سال‌‌های اخیر فعالیت در حوزه علمِ داده و اطلاعات بوده است که صنایع زیادی به آن نیاز دارند.
کد خبر : 317646

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا از کانورسیشن، علمِ داده یکی از موضوعات داغ دنیای امروز است. براساس گزارش‌ها، تعداد دانشجویان و فارغ‌التحصیلان در رشته آمار در دهه گذشته سه برابر شده است. در سال 2009 هال واریان اقتصاددان اعلام کرد که آمارشناسی به حرفه جذابی تبدیل خواهد شد. از آن زمان تاکنون آمارشناسی، علم داده و حسابداری چند بار در فهرست بهترین شغل‌های جهان قرار گرفته‌اند. البته نباید نقش تکنولوژی‌هایی مانند یادگیری ماشینی، کلان‌داده، هوش مصنوعی و یادگیری عمیق را در این میان دست‌کم گرفت.


حال سؤال اینجاست که آیا تحصیل در این رشته کار درستی است؟ آمار و ارقام بسیار مفید است؛ اما نه به‌اندازه‌ای که دوره‌های تحصیلی آنلاین تبلیغ می‌کنند تا دانشجویان را به تحصیل در این رشته ترغیب کنند. گسترش علم داده نشان می‌دهد تقاضا برای سواد اطلاعاتی افزایش داشته و تبدیل به نیاز اولیه‌ای برای صنایع و شغل‌‌های امروزی شده است.


کلان‌داده تنها به معنای مقادیر زیادی اطلاعات نیست؛ بلکه نشان می‌دهد سهولت و توانایی در جمع‌آوری اطلاعات در هر موضوعی نیز افزایش یافته است. باوجوداینکه غول‌های فناوری (گوگل، اپل، آمازون، فیس‌بوک و مایکروسافت) 10 درصد بازار آمریکا را در دست دارند؛ اما تنها نیم درصد از کارکنان علم داده را استخدام می‌کنند. بنابراین علم داده باید به صنایعی نفوذ کند که در حوزه‌ای به غیر از فناوری فعالیت می‌کنند. گفتنی است که تا حدودی هم در این کار موفق بوده است برای مثال تأثیر علم داده بر مبارزات انتخاباتی آمریکا را در نظر بگیرید.


چند سال قبل نیز والمارت (فروشگاه‌های زنجیره‌ای عمده‌فروش در آمریکا) از رقابت‌های تحلیل آماری به‌عنوان ابزاری برای استخدام استفاده کرد. در هر شغل و صنعتی به افرادی نیاز است که می‌توانند اطلاعات خام را تجزیه و تحلیل کنند و از آنها برای پیش‌بینی بازار استفاده کنند.


انتهای پیام/4021/پ


 


انتهای پیام/

ارسال نظر