صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۳:۵۶ - ۱۹ مهر ۱۳۹۷
آنا گزارش می‌دهد؛

رفت و برگشت کارت سوخت پس از 11 سال؟

زمزمه‌هایی به گوش می‌رسد که بهارستان‌نشین‌ها با دولت بر سر بازگشت مجدد کارت بنزین به چرخه سوخت‌رسانی کشور توافق کرده‌اند.
کد خبر : 317261

گروه اقتصادی خبرگزاری آنا، احمدرضا صباغی - نخستین بار که کارت سوخت به‌منظور انجام سوخت‌گیری به قشرهای مختلف مردم داده شد، 11 سال پیش بود در آن زمان دولت به‌منظور صرفه‌جویی در سوخت، تصمیم به ارائه کارت سوخت به مردم گرفت.


با آغاز به کار دولت تدبیر و امید در سال 1392، کارت سوخت از چرخه سوخت‌گیری مردم به‌تدریج حذف شد و در شرایط کنونی بنزین با نرخ هزار تومان در هر لیتر توسط مردم در جایگاه‌های سوخت‌گیری خریداری می‌شود.


البته نباید از ذکر این نکته مهم غافل شویم که در شرایط کنونی بسیاری از مردم وقتی به جایگاه‌های سوخت‌گیری مراجعه می‌کنند از کارت‌های سوخت جایگاه‌داران به‌منظور انجام سوخت‌گیری استفاده می‌کنند.


این در حالی‌ است که بسیاری از مردم کارت‌های سوخت خود را گم کرده‌اند و اکنون برای راه‌اندازی مجدد این امر باید هزینه‌های سنگین دیگری بر دوش دولت گذاشته شود.


سؤال اساسی در این زمینه این است که چرا دولت با اهداف سیاسی زیرساخت‌های صحیح کارت سوخت در کشور را که در دولت قبلی راه‌اندازی شده بود، به کلی کنار زد و اکنون بازهم به دنبال احیای آن است؟ 


سؤال مهم و اساسی اینجاست که در 11 سال گذشته وقتی برای نخستین بار از کارت سوخت رونمایی شد تا میزان مصرف مردم مشخص شود، چرا دولت تدبیر و امید از ادامه اجرای این طرح سوخت‌گیری با استفاده از کارت سوخت جلوگیری کرد؟


هزینه‌های بسیار زیادی برای ایجاد زیرساخت‌های لازم به‌منظور استفاده از کارت سوخت توسط مردم برای انجام سوخت‌گیری صرف شد اما چرا دولت تدبیر و امید بدون توجه به این هزینه‌ها با تک‌نرخی اعلام کردن قیمت بنزین به‌نوعی عدم استفاده از کارت سوخت در جایگاه‌های سوخت کشور را کلید زد؟


با خارج شدن کارت‌های سوخت مردم از چرخه سوخت‌گیری، به‌نوعی قاچاق سوخت و بنزین در کشور افزایش یافت و از طرف دیگر در مدتی که مردم برای سوخت‌گیری در جایگاه‌ها از کارت سوخت استفاده نمی‌کردند، ایران به لحاظ تولید بنزین به مرز خودکفایی رسید.


 در این باره محمدرضا پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه از ابتدای زمستان کارت‌های سوخت به‌منظور انجام سوخت‌گیری در اختیار مردم قرار می‌گیرد، گفته است: در هر کارت سوخت 60 لیتر بنزین برای یک ماه شارژ شده است.


در حالی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس از بازگشت مجدد کارت‌های سوخت به چرخه سوخت‌رسانی کشور صحبت می‌کند که بهروز نعمتی سخنگوی هیئت‌رئیسه مجلس هم از آن طرف هرگونه افزایش قیمت بنزین در سال جاری را تکذیب می‌کند.


در سال 1386 وقتی برای نخستین بار کارت سوخت در اختیار مردم قرار گرفت، شاهد افزایش قیمت نرخ بنزین و گازوئیل در کشور بودیم اما در شرایط کنونی در ذهن بسیاری از مردم این سؤال مطرح می‌شود که با بازگشت مجدد کارت‌های سوخت، آیا نرخ بنزین و گازوئیل هم گران می‌شود؟


در واقع بارها معاونان وزیر نفت و نمایندگان مجلس از ثابت ماندن نرخ بنزین و گازوئیل در سال جاری صحبت کرده‌اند اما با بازگشت مجدد کارت سوخت به چرخه سوخت‌رسانی کشور، افزایش قیمت بنزین و گازوئیل دور از ذهن نخواهد بود.


انتهای‌پیام/4083/


انتهای پیام/

ارسال نظر