صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۲:۱۵ - ۱۴ مرداد ۱۳۹۴

انتقاد رئیس اتاق تعاون از کوتاهی بانک‌ها در پرداخت 30 درصد تسهیلات به تعاونی‌ها

رئیس اتاق تعاون ایران با بیان اینکه بر اساس حکم سند بخش تعاون باید 30 درصد تسهیلات اعطایی بانک‌ها به تعاونی‌ها تعلق گیرد، گفت: متاسفانه در حال حاضر میزان این تسهیلات به 5 درصد هم نمی‌رسد.
کد خبر : 31688

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری آنا بهمن عبداللهی در نشست مطبوعاتی امروز خود با خبرنگاران به تشریح برنامه‌های سه ساله اتاق تعاون ایران پرداخت و افزود: با وجود اینکه بخش تعاون بانک اختصاصی دارد، بانک تعاون نتوانسته است تاکنون پاسخگوی نیاز تعاونی‌ها به تسهیلات و منابع اعتباری از سیستم بانکی باشد.


وی تصریح کرد: به علت کوچک بودن و کم سرمایه بودن بانک توسعه تعاون متاسفانه تعاونگران ناگزیرند برای دریافت تسهیلات به بانک‌های تجاری مراجعه کنند.


عبداللهی ادامه داد: در بند نخست سیاست ابلاغی مقام معظم رهبری به ایجاد بستر مناسب برای مشارکت حداکثری آحاد جامعه در همکاری‌های جمعی اقتصادی اشاره شده است که این مشارکت حداکثری مردم می‌تواند در قالب تعاونی‌ها باشد.


رئیس اتاق تعاون ایران اضافه کرد: اعتقاد داریم که سیاست های ابلاغی اقتصاد مقاومتی باید به مطالبه عمومی کشور تبدیل شود که در این صورت می‌توان از ظرفیت‌های این بخش برای رونق تعاونی‌ها استفاده کرد.


وی با تاکید بر اینکه امیدواریم هر چه زودتر نتایج تلاش‌های دولت برای توافق هسته‌ای در بخش‌های اقتصادی کشور نمایان شود، عنوان کرد: اتاق تعاون برای ظرفیت‌های ایجادشده پس از تحریم‌ها ستاد مطالعاتی و برنامه‌ریزی تشکیل داده است.


عبداللهی با بیان اینکه بر اساس مفاد سیاست‌های اصل 44 باید 25 درصد اقتصاد کشور تا پایان برنامه پنجم توسعه در اختیار تعاونی‌ها باشد، بیان کرد: متاسفانه این امر تاکنون محقق نشده است اما اراده آن در بخش تعاون وجود دارد که با فرصت ایجادشده پس از تحریم‌ها، جهش مناسبی را در فعالیت‌های خود ایجاد کند.


حضور تعاونی‌ها در بازار سرمایه


رئیس اتاق تعاون ایران با بیان اینکه بخش تعاون برای جبران عقب‌ماندگی دستیابی به سهم خود از اقتصاد کشور در سنوات گذشته نیازمند ورود به حوزه‌های جدید است، گفت: حضور تعاونی‌ها در بازار سرمایه و پول جزء مولفه‌های مهمی است که موجب افزایش سهم تعاون در اقتصاد کشور خواهد شد و بر همین اساس موافقت‌نامه‌ای میان اتاق تعاون ایران و سازمان بورس و اوراق بهادار برای تشکیل کارگروهی مشترک و تعیین سازوکارهای حضور تعاونی‌ها در بازار سرمایه به امضا رسید.


وی افزود: حضور بخش تعاون در بازار پول و بانکداری از دیگر مولفه های مورد نیاز برای بخش تعاون است که بر همین اساس حضور تعاونی‌ها در نظام بانکی و فعال شدن آنها را دنبال می‌کنیم. متاسفانه در سال‌های گذشته فعالیت بسیاری از تعاونی‌های اعتباری در نظام بانکداری کشور محدود شده بود.


عبداللهی تصریح کرد: دولت برای برنامه‌ریزی امور برنامه ششم توسعه کشور 30 شورا ایجاد کرده است که خوشبختانه با همکاری سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور اتاق تعاون ایران در همه این شوراها برای پیشبرد اهداف بخش تعاون نماینده خود را معرفی کرده است.


وی با بیان اینکه بر اساس قانون باید اتاق تعاون ایران در تمام مجامع و شوراهای کشور حضور داشته باشد، عنوان کرد: متاسفانه این امر طی سال‌های گذشته به خوبی اتفاق نیفتاد که در برنامه سه ساله اتاق تعاون حضور تعاونی‌ها در مجامع و شوراهای اصلی کشور را دنبال می‌کند.


اتاق تعاون ایران مشاور 3 قوای کشور


وی از امضای تفاهم‌نامه مشترک اتاق تعاون ایران و مجمع تشخیص مصلحت نظام خبر داد و بیان کرد: اتاق تعاون ایران به عنوان مشاور سه قوا در کشور در نظر گرفته شده که این تفاهمنامه برای ارائه مشاوره و تدوین سیاست های کلی کشور و همچنین پیشبرد اهداف بخش تعاون در سیاست‌های کلی به امضا رسیده است.


رئیس اتاق تعاون ایران از ایجاد مراکز داوری بخش تعاون برای رسیدگی به پرونده‌های قضایی تعاونی ها در هفته تعاون خبر داد و اظهار کرد: در حال حاضر بالا بودن حجم پرونده ها در مراجع قضایی یکی از معضلات کشور است که مراکز داوری بخش تعاون برای مساعدت به دستگاه قضا و رسیدگی به پرونده های تعاونی ها از صاحب نظران علم حقوق و قضات تشکیل می شود.


عبداللهی ادامه داد: در حال حاضر سه اتاق بازرگانی، اصناف و تعاون نمایندگی بخش خصوصی در کشور را بر عهده دارند که برای هماهنگی و تعامل اتاق تعاون با دو اتاق دیگر و همچنین کمک رسانی به دولت برای حل مسائل و مشکلات جلسات میان دوره‌ای برگزار می‌شود.


وی اضافه کرد: بررسی اهداف و مواضع برای حضور فعال‌تر بخش خصوصی در اقتصاد کشور و حضور جدی فعالان بخش خصوصی در شرایط پساتحریم از محورهای نشست اتاق تعاون ایران با اتاق بازرگانی و اتاق اصناف است.


گشایش بزرگترین نمایشگاه بین‌المللی کشور در مصلی تهران


رئیس اتاق تعاون ایران از برگزاری بزرگترین نمایشگاه بین‌المللی کشور در مصلی تهران خبرداد و تصریح کرد: پانزدهمین دوره نمایشگاه بین‌المللی صنعت ساختمان 18 مردادماه با حضور بیش از یک هزار و 200 شرکت داخلی و خارجی در مساحتی بالغ بر 52 هزار متر مربع گشایش می‌یابد.


وی اضافه کرد: با توجه به توافقات هسته‌ای ایران استقبال بسیار مناسبی از سوی شرکت‌های غربی برای حضور در نمایشگاه امسال صورت گرفته به طوری که تعداد شرکت‌های خارجی حاضر در نمایشگاه امسال نسبت به سال گذشته 47/5 درصد رشد را نشان می‌دهد. همچنین آمار شرکت‌کنندگان نیز با افزایش 15/5 درصد نسبت به سال گذشته مواجه است.


عبداللهی خاطر نشان کرد: 25 کشور آمریکا، فرانسه، انگلیس، اسپانیا، ایتالیا، آلمان، سوئد، سوئیس، بلژیک، هلند، کره جنوبی و ... چه به صورت شرکت‌های خارجی و چه به صورت نمایندگی‌های فعال در ایران در پانزدهمین دوره نمایشگاه بینالمللی صنعت ساختمان حضور دارند.


انتهای پیام/

ارسال نظر