صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۲:۳۲ - ۱۴ مرداد ۱۳۹۴
با اشاره به حمله عربستان به یمن

لاریجانی: همان کشورهایی که سند حقوق بشر اسلامی را نگارش کردند آن را رعایت نمی‌کنند

رئیس مجلس با اشاره به ماده 3 اعلامیه حقوق بشر اسلامی که تأکید دارد «در صورت کشمکش‌هاى مسلحانه، نباید آنانى را که در آن مشارکتى نداشته‌اند، همچون پیرمردان و زنان و کودکان را کشت»، تصریح کرد: همان کشورهایی که این سند را نگارش کردند آن را رعایت نمی‌کنند و جنگ به وجود می‌آورند.
کد خبر : 31674

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری آنا، علی لاریجانی در مراسم بزرگداشت روز حقوق بشر اسلامی و کرامت انسانی که صبح امروز ـ چهارشنبه 14 مرداد ـ در مرکز مطالعات وزارت امور خارجه برگزار شد، اظهار کرد: امیدوارم برگزاری این‌گونه محافل و جلسات انگیزه‌های بیشتر را برای تحقق سند حقوق بشر فراهم کند.


وی ادامه داد: حدود 70 سال است که از صدور اعلامیه حقوق بشر می‌گذرد، بعد از جنگ جهانی این ضرورت احساس شد که باید بر اصولی تفاهم کنیم تا در صحنه بین‌الملل جلوی جنگ‌ها و خشونت‌ها گرفته شود و انسان‌ها از حقوق برابر برخوردار بشوند.


رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به وضع حقوق بشر در جوامع غربی گفت: موضوع حقوق بشر در کشورهای غربی موضوعی فراتر از جنگ و خشونت است؛ مسئله بردگی تا چند دهه قبل در این کشورها مطرح بود، زنان در بسیاری از این کشورها از حق رأی محروم بودند و در سال‌های اخیر وضع‌شان یک مقدار منطبق شد.


لاریجانی گفت: در شرق مشکلات انسان‌ها و مسئله حقوق بشر به گونه‌ای دیگر بود و به نوعی این ضرورت احساس شد که بحث حقوق بشر به عنوان یک سند مصوب شود. بر این اساس، بعد از بررسی سند حقوق بشر، سال‌ها پیش در کنفرانس قاهره با بررسی نقایص این سند، سند حقوق بشر اسلامی تهیه شد.


وی با اشاره به سند حقوق بشر اسلامی اظهار کرد: موارد قوی در این سند وجود دارد که یکی از مهمترین بحث‌های آن مشارکت مردم در سرنوشت خودشان است.


لاریحانی تصریح کرد: اگر در بحث حقوق بشر موضوع مردم‌سالاری را به عنوان یک موضوع مهم برای حکومت‌ها قبول داریم و حق مردم می‌دانیم که باید بر سرنوشت خودشان حاکم باشند، باید به عنوان یک حرکت رو به جلو در حوزه حقوق بشر تلقی شود.


نماینده مردم قم در مجلس خاطرنشان کرد: بعد از 70 سال فرصت برای ارزیابی نقاط قوت و ضعف حقوق بشر فراهم است. امروز نمی‌توان گفت که بحث خشونت و جنگ کمتر از گذشته شده است چراکه در عراق، سوریه، افغانستان، لیبی، مصر و یمن شاهد خشونت و جنگ هستیم.


وی اظهارکرد: در ماده 3 حقوق بشر اسلامی تصریح شده است که اگر جنگی رخ داد زنان، کودکان و پیرمردان که در جنگ نیستند باید جانشان حفظ بشود اما ما در یمن که یک کشور اسلامی به آن حمله کرده است می‌بینیم که این مسائل رعایت نمی‌شود و زنان و کودکان و کسانی که در جنگ نیستند از تیغ جنگ در امان نیستند.


وی اضافه کرد: شنیدم چند روز پیش هواپیماهای سعودی 400 بار به مراکز عمومی یمن حمله و مساجد و خانه‌های مردم را موشک‌باران کردند و شاهد این هستیم که همان کشورهایی که این سند حقوق بشر اسلامی را نگارش کردند آن را رعایت نمی‌کنند و جنگ به وجود می‌آورند.


رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در صحنه بین‌الملل نیز به همین‌گونه است و فجایعی که در فلسطین اتفاق می‌افتد که آخرین مورد آن کشتار جانسوزی بود که یک کودک را سوزاندند، نقض آشکار حقوق بشر است؛ اما می‌بینیم که آمریکا از این رژیم کودک‌کش شرور حمایت می‌کند و با صدای بلند می‌گوید که امنیت این رژیم، امنیت ماست و به آن سلاح می‌دهند.


لاریجانی با اشاره به نوع دیگر نقض حقوق بشر گفت: بدتر از بعضی از این امور، شنودهایی است که در کشورهای اروپایی شاهد آن هستیم. زمانی که از صدراعظم یک کشور شنود می‌کنند آن وقت انتظار است که به مردم معمولی رحم کنند؟ این وضعیت حقوق بشری است که فعلا با آن مواجه هستیم.








در بحث هسته‌ای ایران که 12 سال مایه یکسری مشاجرات شد، سؤال این است که آیا ایران حق نداشت از این فناوری صلح‌آمیز استفاده کند با وجود اینکه ما عضو آژانس اتمی بودیم و ان.پی.تی را پذیرفته بودیم؟

رئیس مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود با انتقاد از نادیده گرفتن حقوق بشر در حوزه‌های مختلف گفت: وضعیت حقوق بشر در ساحت سیاست واویلاست و واقعیت این است که در سیاست و جوامع بین‌المللی قدرت حرف اول را می‌زند و حقوق طبیعی و حقوق انسان در ساحت سیاست معنا پیدا نکرده است.


وی با اشاره به مناقشات هسته‌ای ایران با کشورهای غربی گفت: در بحث هسته‌ای ایران که 12 سال مایه یکسری مشاجرات شد، سؤال این است که آیا ایران حق نداشت از این فناوری صلح‌آمیز استفاده کند با وجود اینکه ما عضو آژانس اتمی بودیم و ان.پی.تی را پذیرفته بودیم؟


رئیس قوه مقننه ادامه داد: همه این حقوقی که در مذاکرات تأیید کردند که ایران حق غنی‌سازی داشته باشد و موارد دیگر، هیچ‌کدام از آنها مخالف معاهده مربوطه نیست اما مشاجره‌ای را به وجود آوردند.


لاریجانی یادآور شد: از زمانی که به سعدآباد آمدند تا به امروز که حدودا 12 سال می‌گذرد مشکلاتی با تحریم برای ایران ایجاد کردند، چراکه قدرت را منشأ حق می‌دانستند و می‌گفتند چون ما نگران هستیم شما نباید غنی‌سازی انجام بدهید و چون ایران تبعیت نکرد فشار آوردند و ما را تحریم کردند.


وی با طرح این سؤال که «کجای این رفتار با سند حقوق بشر سازگار است؟»، گفت: در حمله به عراق، آمریکایی‌ها ادعا کردند که گزارشاتی به دست آنها رسیده که عراق در زمینه سلاح هسته‌ای فعالیت می‌کند. با همین بهانه و حتی بدون اینکه شورای امنیت حمله را تصویب کند، به عراق حمله کردند. تنها کشوری که از عراق دفاع کرد جمهوری اسلامی ایران بود.


رئیس مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: با توجه به حوادث منطقه و افزایش سطح رشد فکری کشورهای مسلمان باید در زمینه حقوق بشر گام‌های اساسی برداشته شود.


انتهای پیام/

ارسال نظر