صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
در یک نشست علمی صورت گرفت؛

بررسی راهکارهای گنجاندن سبک‌ زندگی اهل‌بیت(ع) در سیستم آموزشی

در نشست بررسی مبانی تربیت اسلامی در صحیفه سجادیه، راهکارهای گنجاندن سبک‌ زندگی اهل‌بیت(ع) در سیستم آموزشی مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
کد خبر : 316509

به گزارش گروه فرهنگ و هنر از ستاد همکاری حوزه‌های علمیه و آموزش و پرورش، حجت‌الاسلام حسین درودی در نشست بررسی مبانی تربیت اسلامی در صحیفه سجادیه با اشاره به مبانی پنج گانه تربیت سند تحول بنیادین آموزش و پرورش به بیان فرازهایی از ادعیه صحیفه سجادیه که معرّف مقامات انسانی و الهی و همچنین پرورش‌دهنده استعدادهایی از جنس نور است، پرداخت.

معاون امور استان‌های دبیرخانه ستاد همکاری‌ها حوزه‌های علمیه و آموزش و پرورش گفت: انسانی که در پی قرب الی‌ الله و حرکت به سوی مقام عبودیت و کسب جایگاه خلیفة الهی است، باید دعوت خداوند و پیامبر (ص) را به سوی حیات طیبه اجابت کند. برای پیمودن این راه نخست برای تجلی ارزش‌های الهی در وجود خویش و سپس، برای محقق ساختن آن‌ها در دیگران جهت اعتلای جامعه صالح باید کوشید.

وی افزود: صحیفه سجادیه در لابلای ادعیه ملکوتی خود این مسیر را با معرفی راهکارهای پرورش استعدادهای انسان‌ها به جهان بشریت هدیه کرده است و باید هنرمندانه این معارف الهی که از صنعت بی‌نظیری برخوردار است را در کتب درسی دانش‌آموزان گنجاند. با عملیاتی شدن راهکارهای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش قادر خواهیم بود با بهره‌گیری از این معارف زلال، آسیب‌های اجتماعی را پیشگیری و درمان کنیم.

 درودی به راهکارهای گنجاندن سبک زندگی اهل‌بیت(ع) در سیستم آموزشی و تربیتی کشور اشاره کرد و گفت: راهکار اول تربیت بر مبنای سبک سپاس اسوه‌های حسنه، یعنی معصومین به عنوان مربیان حقیقی آدمی شاخص محتوایی متون درسی قرار داده شود.

وی راهکار دوم را وصول به مراتب حیات طیبه در همه ابعاد فردی و اجتماعی متوقف به آموزش مقام حمد الهی و سبک شکرگزاری مربیان و متربیان دانست و گفت: راه سوم برنامه‌ریزی برای مقابله اثرگذار با دشمنان خدا و در واقع دشمنان کمال انسان و سعادت حقیقی، تربیت دانش‌آموزان با شاخص حمد الهی است.

معاون امور استان‌ها دبیرخانه ستاد همکاری‌ها حوزه‌های علمیه و آموزش و پرورش در بیان راهکار چهارم گفت: اگر دانش‌آموزان مودب به آداب حمد الهی شوند، خلقت جهان را بر اساس نظام احسن و سنن عادلانه الهی در می‌یابند. دانش‌آموز تعلیم دیده در کلاس‌های سبک سپاسگزاری از خالق هستی، خوبی را به لحاظ خیر بودن از خداوند مهربان یافته، و بدی را به لحاظ خیر نبودن از نفس انسان معرفی می‌کند.

درودی ادامه داد: یکی از بسترهای اصلی زمینه تربیت‌پذیری دانش‌آموزان بر اساس فرهنگ اسلامی ایرانی تربیت متربیان بر اساس شیوه حمد از خداوند متعال و سپاسگزاری از معلمان و والدین رقم می‌خورد.

وی در ادامه پیش‌نیاز راهکار بازنگری و بازتولید برنامه‌ها و محتوای آموزشی و روش‌های تربیتی برای درونی‌‌سازی و تعمیق و ترویج فرهنگ حیا، عفاف و حجاب در سند تحول بنیادین را فراهم‌ کردن، زیر بناهای نظری حمد الهی در صحیفه سجادیه در متون درس آموزش و پرورش دانست.

انتهای پیام/4072/

انتهای پیام/

ارسال نظر