صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۳:۵۷ - ۱۳ مرداد ۱۳۹۴
نشست خبری رییس جهاد دانشگاهی برگزار شد

رونمایی جهاد دانشگاهی از دو فناوری جدید در حوزه ژنتیک و صنعت نفت/ تولید فناوری در کشور باید متولی داشته باشد

نشست خبری رئیس جهاد دانشگاهی به مناسبت سی و پنجمین سالروز تاسیس جهاد دانشگاهی صبح امروز در ساختمان این مرکز برگزار شد.
کد خبر : 31515

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، در این نشست حمیدرضا طیبی، رئیس جهاد دانشگاهی با ارائه گزارشی از فعالیت‌های یک ساله جهاد دانشگاهی و همچنین رونمایی از دو فناوری جدید در حوزه ژنتیک و صنعت نفت، گفت: جهاد دانشگاهی سازمانی است که با هدف الگوسازی توان پیشرفت و تحقق استقلال و آزادی و جمهوریت نظام راه‌اندازی شد.


وی با اشاره به اینکه تلاش داریم تمامی واحد‌های جهاد دانشگاهی در پایان برنامه پنجم بتوانند دارای فعالیت‌های شاخص باشند، افزود: ازجمله‌ این فعالیت‌ها می‌توان به تکثیر درخت فندق در اردبیل و ماهیان سردآبی در استان چهارمحال بختیاری و همچنین تولید دارو‌های مرتبط در این حوزه و اصلاح نژاد و... اشاره کرد.


طیبی با بیان اینکه برای اجرای فعالیت‌های برنامه پنجم مشکل اصلی تامین اعتبار است، گفت: تنها 20 درصد از فعالیت‌هایمان از بودجه دولتی تامین اعتبار می‌شود و الباقی از منابع خود جهاد و فعالیت‌های آن تامین می‌شود. بر همین اساس تفاهم نامه‌ای با معاونت علمی و فناوری رئیس جمهوری بستیم که سالانه مبلغ 10 میلیارد تومان را آنها و 10 میلیارد جهاد دانشگاهی به این صندوق واریز کند تا بتوانیم ذیل فعالیت و پرداختن به حوزه‌های فناوری که از طریق این مبالغ به صورت وام داده می‌شود، دوباره این پول را به صندوق برگشت دهیم.


پیشنهاد تامین 5 مجتمع بزرگ برای تولیدات


رئیس جهاد دانشگاهی در ادامه افزود: مقرر شده است که تمامی واحد‌های استانی سالانه دو فعالیت شاخص را در سطح ملی ارائه دهند. برنامه دوم ما نیز بحث در رابطه با نقش جهاد دانشگاهی در اجرای برنامه‌های علمی کشور است. در این زمینه سندی را طراحی کرده‌ایم و قرار است انتقال فناوری در سطح‌ کلان با اجرای این سند انجام شود. همچنین ما در حوزه فناوری و استفاده از منابع جهاد دانشگاهی، به دولت پیشنهاد داده‌ایم که به جهاد دانشگاهی ماموریت داده شود فعالیت‌ها در کشور ماموریت محور باشد و پیشنهاد کرده‌ایم که به جهاد دانشگاهی چند ماموریت مورد انتخاب جهاد داده شود.


طیبی خاطرنشان کرد: پیشنهاد داده‌ایم که سازمانی در حوزه آموزش و رسیدگی به جوامع هدف برای جهاد دانشگاهی ایجاد شود. در این سازمان با عنوان «اریکا» قرار است ماموریت‌هایی را به جهاد دانشگاهی دهند که آنها به صورت ماموریت محور این فعالیت‌ها را انجام دهند.


وی گفت: به دولت پیشنهادی را برای تامین 5 مجتمع بزرگ برای تولیدات کاملا فناورانه داده‌ایم که بتوانیم از طریق این تولیدات فناوری‌های جدید را تولید کنیم. در پنج زمینه می‌توانیم در این سازمان تولید علم کنیم که شامل: الکترونیک، الکتروتکنیک و مکانیک، شیمی، صنایع غذایی و دارویی، کشاورزی و آب شیرین کن است.


وی در ادامه آماری از فعالیت‌های پژوهشی، آموزشی و فرهنگی جهاد ارائه کرد و گفت: در حوزه فرهنگی طرح تربیت الگوی فارغ‌التحصیل شایسته دانشگاه را در قالب طرح «هفت شهر شایستگی» آغاز کردیم که این هفت ویژگی شامل عبادی و مناسک، رشد فردی، اخلاق، خانواده، اشتغال دانش بنیان و فعالیت‌های سیاسی و همچنین بحث محیط زیست است.


رئیس جهاد دانشگاهی ادامه داد: در سال گذشته جمعا 40 طرح در این حوزه از واحد‌های فرهنگی جهاد دانشگاهی ارائه و اجرا شد. سازمان فعالیت‌های قرآنی دانشگاهیان کشور و همچنین خبرگزاری ایسنا در حال اجرای این طرح‌ها هستند.


طیبی با اشاره به آماری در حوزه دانشجویی و دانشگاهی هم گفت: ما دو دانشگاه و شش موسسه آموزش عالی با 26 هزار دانشجو داریم که در حوزه پژوهش 46 مرکز علمی کاربردی نیز در این حوزه فعال هستند. همچنین دانشگاه علم و فرهنگ و دانشگاهی در شیراز با حدود 10 درصد از تعداد کل دانشجویان کل کشور را داریم.


وی افزود: 135 موسسه آموزش تخصصی کوتاه مدت در حال حاضر فعالیت می‌کنند که هدف ما از راه‌اندازی آنها رها کردن آموزش‌های عمومی و فعالیت بیشتر و آموزش در حوزه‌های تخصصی علم است. ما 158 دانشجوی دکترای پژوهش محور داریم که ویژگی تمامی این دانشجویان هم موضوعات تخصصی است که در حوزه های علمی به آنها می ‌پردازند. در حوزه تجاری‌سازی فناوری مجوز 9 مرکز دانش بنیان هم صادر شده است.


رئیس جهاد دانشگاهی از مقاومت بعضی نهاد‌ها در مقابله با فعالیت‌های جهاد و بودجه آن گلایه کرد و افزود: عمده مشکل ما در حوزه فعالیت‌ها بحث منابع مالی است. تولید و تایید فناوری در کشور نیاز به یک تشکیلات و صاحب دارد. همچنین کشور برای همه محصولات آزمایشگاهی باید مرجع ملی داشته باشد.


تولید فناوری در کشور باید متولی داشته باشد


طیبی تاکید کرد: تولید فناوری در کشور باید متولی داشته باشد و متولی آن باید در هر حوزه شناخته شود و در کنار آن اعتبارات و الزامات فناوری هم باید ایجاد شود.


وی با اشاره به شرایط به وجود آمده در پس از تحریم هم گفت: حضور شرکت‌های خارجی در این شرایط قطعا صورت خواهد گرفت اما نباد ما تولیدات داخلی و تولیدکنندگان را هم فراموش کنیم. لذا باید با این شرکت‌ها قرارداد انتقال فناوری ببندیم. در کنار این فعالیت‌ها برای مجموعه‌های فعال و توانمند هم لیسانس تولید صادر کنیم.


رئیس جهاددانشگاهی از فعالیت و برنامه ریزی برای اجرای درست طرح هفت شهر شایستگی گفت و افزود: این طرح به همت معاونان فرهنگی جهاد دانشگاهی در حال اجرا است و به تمامی آنها تاکید شده است در اجرای این طرح‌ها به نوعی فعالیت کنند که نتیجه قابل مشاهده و محسوس باشد. نظارتی هم بر این طرح از طریق سازمان نظارت بر پیشرفت جهاد دانشگاهی داریم. مدت اجرای طرح سه سال است و همچنان ادامه خواهد داشت.


در ادامه این نشست از فناوری جدید در حوزه ژنتیک که منجر به تولید و شبیه سازی قوچ قامیشلو که در حال انقراض است رونمایی شد . این شبیه سازی با بهره‌گیری از ژن گوسفند معمولی انجام شده است. همچنین از بازو‌های بارگیری به‌عنوان آخرین حلقه از تجهیزات صادرات نفتی که توسط جهاد دانشگاهی تولید شده است رونمایی شد.


انتهای پیام/

ارسال نظر