صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۲:۲۲ - ۰۹ مهر ۱۳۹۷
معاون امور علمی، فرهنگی و اجتماعی سازمان برنامه و بودجه:

بزرگ‌ترین سرمایه ملی، اعتماد عمومی است که آن را از دست دادیم/ پرچالش‌ترین عرصه کشور، عرصه اجتماعی است

معاون امور علمی، فرهنگی و اجتماعی سازمان برنامه و بودجه: در حال حاضر بزرگ‌ترین سرمایه ملی که اعتماد عمومی است از بین رفته است.
کد خبر : 314730

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، سعید نمکی معاون امور علمی، فرهنگی و اجتماعی سازمان برنامه و بودجه در هم‌اندیشی نقش‌آفرینی پژوهش و فن‌آوری در اقتصاد ملی که در پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی هم‌اکنون در حال برگزاری است، گفت: کشور توسعه یافته کشوری است که بتواند با مقتضیات زمانه زندگی کند و نیروی انسانی را به سرمایه انسانی تبدیل کند. اگر می‌خواهیم این تعریف محقق شود، مسیر آن از آموزش و پرورش می‌گذرد. دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی مهم‌ترین ابزار برای رسیدن به این مهم هستند اما باید در آموزش و پرورش، دانش‌آموزان متکی بر پژوهش، پرورش پیدا کنند.

معاون امور علمی، فرهنگی و اجتماعی سازمان برنامه و بودجه در ادامه گفت: باید این سؤال را بپرسیم چرا 44 درصد از بیکاران جامعه را تحصیلکرده‌های لیسانس به بالا تشکیل می‌دهند و دانشجویان و فارغ‌التحصیلان ما پا به رکاب رفتن هستند و چرا تعصب ملی کم است. چرا مراکز آموزشی به شکل جزیره‌ای اداره می‌شوند و این چراها مقدمه نشستی در اردیبهشت ماه شد تا سال برنامه و بودجه دست دوستی و التماس و نیاز به سمت دانشگاه‌ها دراز کند.

وی با بیان اینکه دانشگاه‌ها مغز تفکر یک جامعه است، گفت: هر حکومت و هر سیاستمداری که از دانشگاه فاصله گرفت، بازنده است و کسی که روی جهل و غوغاسالاری حکومت می‌کند، خانه بر آب ساخته است. امروز چالش‌های عظیمی در نظام ارائه خدمت وجود دارد اما پرچالش‌ترین عرصه کشور، عرصه اجتماعی است.

نمکی در ادامه گفت: باید از آموزش و پرورش و دوران مدرسه به‌دنبال ارتقای روح جستجوگر در دانش‌آموزان باشیم تا اساتید در دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها بتوانند محقق تربیت کنند. در حالی که در آموزش و پرورش فقط محفوظات به دانش‌آموزان تحمیل می‌شود.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر بزرگ‌ترین سرمایه ملی که اعتماد عمومی است از بین رفته است، گفت: غول بیدار شده نقدینگی که ما اختیاری روی آن نداریم راه افتاده و باید بفهمیم چه اتفاقی افتاده که ما این سرمایه اجتماعی و اعتبار عمومی را از دست داده‌ایم. دانشگاه در آن زمان کجا بود که به سیاستمداران بگوید کسانی که برای سخنرانی شما کف می‌زنند، همه افراد جامعه را شامل نمی‌شوند. چرا باید در ماه محرم که عرق‌خوران دوران محمدرضا شاه نیز از خوردن مشروبات الکلی امتناع می‌کردند، چنین مسمومیت الکلی برای الکل دست‌ساز در بندرعباس گزارش شود. چرا هنوز در دانشگاه ایلام خودسوزی غوغا می‌کند و باید این مسئله را در نظر بگیریم که مشکلات همه شهرها با یکدیگر یکسان نیست و مشکلات حاشیه شهر اهواز با کرج متفاوت است اما دانشگاه‌ها برای حل این مسائل باید ورود کنند.

معاون امور علمی، فرهنگی و اجتماعی سازمان برنامه و بودجه در ادامه گفت: اگر در عرصه سلامت، آینده‌پژوهی نکنیم، مشکلاتی گریبان کشور را می‌گیرد که پیش از این وجود نداشته چرا که در کشورهای در حال توسعه، بار بیماری‌های امروز تبعات ندیدن مشکلات دیروز است. در کشور ما برای واردات سه درصد از داروهای کشور یک میلیارد و 200 میلیون دلار ارزبری انجام می‌شود در حالی که برای 97 درصد باقیمانده 550 میلیون دلار هزینه می‌شود. این در حالی است که دانشکده‌های داروسازی کشور می‌توانند بسیاری از این داروها را تولید کنند اما واسطه‌هایی که منافع مالی بالایی دارند، این اجازه را به فعالیت آنها نمی‌دهند.

نمکی در پایان خاطرنشان کرد: دانشگاه باید به پرسش‌هایی نظیر اینکه چرا هنوز بهترین تجهیزات را هر آزمایشگاهی برای خود نگه می‌دارد و به دیگری امکان استفاده از آن را نمی‌دهد پاسخ دهد و برای حل این مشکلات راهکار ارائه دهد و این مسئله را نیز عنوان کند که با تعویض مدیران اقتصادی، مشکلات کشور حل نمی‌شود.

انتهای پیام/4085/

انتهای پیام/

ارسال نظر