صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۰:۲۰ - ۱۴ مرداد ۱۳۹۴
گزارش آنا از موانع تعریض پیاده‌روی خیابان ولیعصر(عج)؛

پیاده‌رویی که پیاده‌راه نمی‌شود/ قانون شهرداری را مکلف نکرده است

روزگاری قرار بود طولانی‌ترین خیابان تهران که چشم‌انداز کوه دماوند را دارد و درختان چنار و خنکای آن زبانزد بود، پیاده‌راهی شود تا هم عاملی در هویت‌بخشی به شهر باشد و هم مسیری امن و مطمئن برای قدم زدن مردم، مسافران و البته معلولانی که برای دیدن پایتخت به تهران می‌آیند.
کد خبر : 31419

آرزو میرزاخانی، گروه اجتماعی- برخی از مدیران شهری معتقدند که هرگز نمی‌توان در این خیابان پیاده‌راهی ایجاد کرد و در عوض باید پیاده‌رو آن را عریض‌تر کرد تا هم بافت تاریخی خیابان حفظ شود و هم چشم‌انداز بصری آن از بین نرود. خیابان ولیعصر(عج) تهران قدیمی‌ترین خیابان شهر بوده و ثبت ملی شده است. دقیقا نمی‌توان گفت که گسترش شهرنشینی مانع از اجرای چنین طرحی شد یا افزایش جمعیت شهری، نقشه‌های شهرسازان برای تهران و به خصوص خیابان ولیعصر را نقش برآب کرد.



در قوانین شهرسازی آمده است که پیاده راه‌ها، معابری با بالاترین حد نقش اجتماعی هستند که در آن‌ها تسلط کامل با عابر پیاده بوده و از وسایل نقلیه موتوری فقط به منظور سرویس‌دهی به زندگی جاری در معابر استفاده می‌شود. پیاده راه‌ها ابزاری برای فعالیت جمعی به خصوص در ارتباط با اقتصاد شهری، کیفیت محیطی و سلامت اجتماعی‌اند اما پیاده‌رو پیاده‌رو راهی است که در امتداد خیابان و برای عبور عابران پیاده ساخته می‌شود.


گاهی پیاده‌روها به وسیله جدول یا باغچه با پوشش گیاهی (درخت، چمن، شمشاد) از خیابان جدا می‌شوند. این در حالی است که پیاده‌راه‌ها فقط یک راه هموار مناسب برای قدم زدن و کاملا مستقل از خیابان هستند و مثلا برای تردد عابران در یک پارک ایجاد می‌شوند.


سالاری: شهرداری تهران در سال‌های گذشته توجهی به پیاده‌راه‌ها نداشت


رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران در این باره به خبرنگار آنا می‌گوید: یکی از رویکردهای طرح جامع و طرح تفصیلی شهر تهران و نظریات شهرسازان در اجرای طرح‌های توسعه شهری با توجه به اینکه بیش از 70 درصد از جامعه ما به عنوان جامعه شهری هستند، رویکرد پیاده‌راه محوری کردن خیابان‌هاست.


وی تاکید می‌کند: بنابراین این رویکرد یکی از دغدغه‌های صاحبنظران این عرصه بوده که می‌بایست در طول سال‌های گذشته انجام می‌شد اما متاسفانه شهرداری تهران در طی دهه‌های گذشته نه تنها به این موضوع توجهی نکرده بلکه هر ساله قسمت قابل توجهی از اعتبارات شهری را در توسعه شبکه معابر و حتی کم کردن عرض پیاده‌روها صرف کرده است.


محمد سالاری ادامه داد: در ماده 8 برنامه پنج‌ساله شهرداری تهران، شورای شهر، شهرداری را مکلف کرده تا اقداماتی را در این حوزه انجام دهد و خود طرح‌های موضعی و موضوعی پیوست طرح جامع و تفصیلی هم این موضوع را مدنظر قرار داده که شهرداری باید مطالعاتی را در راستای تحقق طرح‌های موضعی مبنی بر ایجاد پیاده‌راه انجام دهد. البته شهرداری از سال گذشته مجموعه اقداماتی در این خصوص انجام داده و نمونه آن هم ایجاد پیاده‌راه در محدوده خیابان پانزده خرداد است.


این عضو شورای شهر چهارم تاکید می‌کند: با این وجود این طرح نیز به علت آنکه تمامی نظرات کارشناسان مربوطه در آن اعمال و به ویژه موضوع متناسب‌سازی کاربری‌های واحدهای کسب‌وپیشه در مجاورت خیابان با پیاده‌راه هماهنگ نشد، بنابراین طرح پیاده‌راه‌سازی خیابان پانزده خرداد تاحدودی با شکست مواجه شد. بر همین اساس شورای شهر تهران شهرداری را مکلف کرده است مطالعات بیشتری در این باره انجام دهد و این طرح را به صورت کامل اجرایی کند.


سالاری می‌گوید: در کنار اینها قرار بود طرحی برای پیاده‌راه‌سازی در خیابان ولیعصر اجرایی شود که متاسفانه تاکنون اجرایی نشده است. خیابان ولیعصر یکی از خیابان‌های اصلی شهر تهران محسوب می‌شود که هم ثبت میراث طبیعی و ملی شده و یکی از خیابان‌های شاخص شهر تهران محسوب می‌شود که قدمت و پیشینه‌ای طولانی دارد اما اکنون اکثر سازمان‌ها و نهادها املاک بزرگ مقیاسی در قسمت غربی این خیابان یعنی محدوده میدان ونک تا پل پارک‌وی دارند.


وی می‌افزاید: بر همین اساس شورای شهر به شهرداری تهران تکلیف کرده است، ضمن ارائه طرح موضوعی خیابان ولیعصر، موضوع توسعه پیاده‌رو سمت غربی را نیز مدنظر قرار دهند و انشالله ظرف 6ماه لایحه مربوط به آن ارائه می‌شود. همچنین برای اینکه قسمت قابل توجهی از بودجه شهرداری تهران در این خیابان صرف و در سایر حوزه‌ها هم مشکلی ایجاد نشود، قرار شد تا در فرآیند صدور پروانه این سازمان‌ها را مکلف به گرفتن پروانه ساختمانی کنند.


او با تاکید بر نگرانی‌ها در خصوص از بین رفتن سیمای بصری خیابان ولیعصر با ساخت‌وسازهایی که در حاشیه آن انجام می‌شود و همچنین تبدیل نشدن حاشیه این خیابان به پیاده‌راه می‌گوید: در همین خصوص شورای شهر تهران قرار شده تا تعریض سه برابری پیاده‌رو این خیابان را در دستور کار قرار دهد. شاخصه اصلی تعریض پیاده‌رو ولیعصر نیز حفظ سیمای بصری این خیابان است.


سالاری با بیان اینکه حد فاصل بین خیابان ونک تا پل پارک‌وی، با توجه به وجود چنارها و چشم‌اندازی که به کوه البرز دارد، سیمای بصری ارزشمندی را داراست که ممکن است با ساخت‌وساز سازمان‌ها و نهادها از بین برود، یادآور می‌شود: توسعه پیاده‌رو در سمت غربی خیابان ولیعصر موجب می‌شود که این سیمای بصری همواره باقی بماند و کسانی که پیاده‌رویی می‌کنند این سیما را همیشه ببینند و این لازمه شهر تهران است اما تبدیل آن به پیاده‌راه ممکن نیست.


چمران: خیابان ولیعصر(عج) هرگز قابلیت تبدیل شدن به پیاده‌راه را ندارد


رئیس شورای شهر تهران نیز نظری مشابهی با سالاری دارد. مهدی چمران معتقد است که خیابان ولیعصر(عج) هرگز قابلیت تبدیل شدن به پیاده‌راه را ندارد زیرا در این صورت باید این خیابان را بست و دیگر امکان عبور و مرور خودروها از آن وجود نخواهد داشت.


او تاکید می‌کند که در خصوص ایجاد پیاده‌راه و ساماندهی خیابان ولیعصر(عج) حتما باید مطالعات موضعی انجام شود تا بتوان درباره آن تصمیم‌گیری کرد.


پشمچی‌زاده: شهرداری برای تعریض پیاده‌رو تکلیف قانونی نداشته است


هرچند محمد سالاری از شهرداری تهران به علت عدم توجه آن به ایجاد پیاده‌راه و تعریض پیاده‌روها در شهر گله‌مند است اما معاون شهرسازی شهرداری تهران می‌گوید که شهرداری برای تعریض پیاده‌رو خیابان ولیعصر تاکنون تکلیف قانونی نداشته است.


پژمان پشمچی‌زاده می‌گوید: در جلسه شورای شهر تهران تصمیم گرفته شد تا بخشی از این پیاده‌رو تعریض شود و بنابراین در طرح موضعی خیابان ولیعصر حتما سعی می‌کنیم این اقدام را انجام دهیم. البته در طرح تفصیلی چیزی درباره تعریض پیاده‌رو خیابان ولیعصر گفته نشده است.


به گزارش آنا، برخی از فعالان گردشگری شهری معتقدند؛ شهر باید در اختیار شهروندان باشد اما توسعه زیرساخت‌های حمل و نقل و شبکه ارتباطات خودرویی جا برای حضور انسان در خیابان‌های شهر را محدود می‌کند. آنها بر این اعتقادند کلانشهرهایی همچون تهران با جمعیتی میلیونی و توریست‌هایی که برای دیدن جاذبه‌های آن به این شهر سفر می‌کنند، همانند پاریس یا دیگر کلانشهرهای جهان، نیازمند داشتن پیاده‌راهی‌ است که بتواند تا حدودی به شهر هویت بدهد و به مکانی تفریحی و جاذبه‌های شهری تبدیل شود.


انتهای پیام/

ارسال نظر