صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۰:۴۵ - ۳۱ شهريور ۱۳۹۷

دردسرهای مختلف بیمه بیکاری برای بیمه‌شدگان

طبق قانون اساسی دولت موظف به ایجاد اشتغال و حمایت از بیکاران است، اما این روزها شاهد بروز مشکلاتی در مسیر دریافت حق بیمه بیکاری از سوی بیکاران هستیم.
کد خبر : 312571

به گزارش گروه رسانه‌های دیگر خبرگزاری آنا، سازمان تأمین اجتماعی، سازمانی بیمه‌گر است که باید کارگران مزدبگیر، حقوق‌بگیر و پوشش اختیاری صاحبان حرفه و شغل‌های آزاد را تحت پوشش اجباری بیمه قرار دهد.


از سوی دیگر این سازمان موظف است خدماتی همچون مستمری بازنشستگی، مستمری از کار افتادگی، مستمری بازماندگان، مقرری بیمه بیکاری، غرامت دستمزد ایام بیماری، غرامت دستمزد ایام بارداری، پرداخت هزینه وسایل کمک پزشکی، کمک هزینه ازدواج و کمک هزینه کفن و دفن به افراد تحت پوشش ارائه دهد.


در حالی که میزان پرداختی به فرد بیکار زیاد نیست، باید این موضوع را در نظر داشت که این میزان پرداختی به عنوان بیمه بیکاری با این خرج و مخارج پاسخگوی کارگران به خصوص کارگران متأهل نیست و حداقل‌های زندگی با این پول‌ها محقق نمی‌شود که رقم پائین آن نیازمند گزارشی مجزا است!


بیمه‌شدگان تحت پوشش سازمان تأمین اجتماعی چنانچه از کار بیکار شوند، ظرف حداکثر یک ماه از روزی که بیکار شدند باید به شعب تأمین اجتماعی مراجعه کنند و نسبت به تشکیل پرونده اقدام کنند. اما لازم به ذکر است؛ بیمه‌شده باید حداقل ۶ماه حق بیمه پرداختی داشته باشد در غیر این صورت حائز دریافت حق بیمه بیکاری نمی‌شود.


شعب سازمان تأمین اجتماعی در سراسر کشور با بررسی پرونده فرد بیکار محاسباتی را انجام می‌دهند و میزان و مدت پرداختی را مشخص می‌کنند. اما در حال حاضر مشکلات زیادی در روند تجمیع سوابق برای بیمه‌شدگان وجود دارد.


در همین زمینه، یکی از بیمه‌شدگانی که درخواست بیمه بیکاری کرده، می‌گوید: «نزدیک ۳ماه است که هر روز درگیر روند تجمیع سوابق خود در شعبه‌های مختلف هستم، اما هر روز با مشکلات تازه‌ای برخورد می‌کنم. هیچ سیستم الکترونیکی وجود ندارد تا بتوانند سوابق مرا جمع کنند که از این طریق بتوانم بیمه بیکاری دریافت کنم.»


او می‌افزاید: «به جز این مشکل، دخل و خرجم به هم نمی‌خورد. حتی چندین هفته است که من را منتظر گذاشته‌اند و می‌گویند «تجمیع سوابقت ۳ هفته‌ای طول می‌کشد و آن را باید به وسیله پست به شعبه مذکور ارسال کنیم.» در حالی که می‌توانند با استفاده از سیستم‌های اداری خود این مسأله را حل کنند.»


در این شرایط سؤالی که پیش می‌آیند این است که در شرایطی که تقریباً تمام خدمات دولتی به صورت الکترونیکی انجام می‌شوند، چرا باید همچنان افراد متقاضی دریافت بیمه بیکاری با این چنین مشکلاتی مواجه باشند؟


به هر حال به نظر می‌رسد که نوع نگاه سازمان تأمین اجتماعی و شعبات زیرمجموعه به بیمه بیکاری و مقرری بگیران این نوع بیمه خلاف قانون است و نیازمند اصلاح ساختاری است؛ به‌طوری که حقوق شهروندی، حقوق قانونی، شأن و شخصیت افراد حفظ شود.


منبع: باشگاه خبرنگاران جوان


انتهای پیام/4028


انتهای پیام/

ارسال نظر