صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۴:۵۸ - ۲۹ شهريور ۱۳۹۷

شور حسینی بانوان عزادار در آیین هروله عاشورای تهران

آیین عزاداری «هروله طویریج» با حضور جمعی از بانوان عزادار در تهران برگزار شد.
کد خبر : 312391

به گزارش خبرنگار حوزه معارف اسلامی گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا، همه ساله و پس از برگزاری نماز ظهر عاشورا، جمع زیادی از بانوان عزادار که اغلب آنان از کربلایی‌ها و نجفی‌های مقیم تهران هستند، آیین عزاداری «هروله طویریج» را برگزار می‌کنند.


این مراسم با آماده شدن بانوان عزادار در مسجد امام حسن مجتبی (ع) واقع در خیابان پانزده خرداد آغاز می‌شود. پوشش بانوان معمولاً شامل چادر عربی،دستکش پارچه‌ای مشکی، روبنده و به دست گرفتن بیرق‌های سبزرنگ است.



با آغاز راهپیمایی، عزاداران در دو دسته جداگانه زنان و مردان، عموماً با پای برهنه و با نوای «لبیک یاحسین» و «یاحسین» به مسیر خیابان پانزده خرداد و چهارراه سیروس را به سمت چهارراه گلوبندک طی می‌کنند. این حرکت با سرعتی نزدیک به دویدن و به اصطلاح به صورت «هروله» انجام می‌شود که صحنه‌های معنوی و تأثیرگذاری را ایجاد می‌کند. با رسیدن جمعیت عزاداران به چهارراه گلوبندک پس از ذکر مصیبت کوتاهی، در حالی که خیل جمعیت عزاداران از خیابان‌های اطراف به این منطقه هجوم آورده‌اند، مراسم خیمه سوزان و تعزیه خوانی برگزار می شود. سپس عزاداران با عبور از این خیابان به حسینیه کربلایی‌های مقیم تهران می‌روند و در این حسینیه نیز با مرثیه سرایی ذاکران اهل بیت(ع) و سخنرانی خطیبان که معمولاً به زبان عربی ایراد می‌شود به عزاداری می‌پردازند.



این آیین سنتی که منشا آن به روستای طویریج در حومه کربلا می‌رسد در سال‌های اخیر مورد توجه بسیار از شهروندان تهران به ویژه بانوان نیز قرار گرفته است به گونه‌ای که هر سال جمعیت بیشتر و قابل ملاحظه‌ای به آن اضافه می‌شود. همچنین مشابه این مراسم در سایر شهرستان‌ها از جمله شهرهای استان خوزستان، قم، اصفهان و مناطقی از تهران نظیر دولت آباد نیز برگزار می‌شود.



انتهای پیام/4072/




انتهای پیام/

برچسب ها: عزاداری محرم
ارسال نظر