صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۲۲:۳۰ - ۲۶ شهريور ۱۳۹۷
بچه‌های آسمان و مجید مجیدی قربانی حسادت مخملباف؛

ماجرای اسکاری که با لابی مخملباف از دست سینمای ایران رفت

بنیاد سینمایی فارابی شنبه در گزارشی مشروح به بازخوانی ۲۴ دوره عملکرد هیئت انتخاب نماینده رسمی سینمای ایران در جایزه اسکار پرداخت که حاوی نکات جالبی است.
کد خبر : 311977

به گزارش گروه رسانه‌های دیگر خبرگزاری آنا، بنیاد سینمایی فارابی شنبه در گزارشی مشروح به بازخوانی ۲۴ دوره عملکرد هیأت انتخاب نماینده رسمی سینمای ایران در جایزه اسکار پرداخت تا پاسخ منتقدانی را دهد که معتقد به لزوم «غیردولتی» شدن این انتخاب همواره پرحاشیه هستند.


فارغ از متن قابل تامل این گزارش درباره حضور چهره‌های مطرح سینمایی در دوره‌های مختلف و نقش هریک در معرفی نمایندگان سینمای ایران به آکادمی اسکار، یکی از توضیحات تفکر برانگیز درج‌شده در این گزارش مربوط به سال ۷۶ است؛ سالی که فیلم سینمایی «گبه» به کارگردانی محسن مخملباف به نمایندگی ایران به آکادمی اسکار معرفی شد و حالا بنیاد سینمایی فارابی در گزارش رسمی خود بدون اشاره به اعضای وقت هیأت انتخاب نماینده سینمای ایران به این توضیح بسنده کرده است که «خارج از روال کمیته، اخذ فرم‌ها توسط فیلمساز برای بررسی، برگزاری جلسه‌ای در خانه سینما و اقدام مستقیم از طریق آن نهاد، در نتیجه هیچ مدرک موثقی از نحوه معرفی در سوابق موجود نیست.» طبق این توضیح فارابی، آن چه در این دوره برای انتخاب نماینده سینمای ایران گذشته، در هاله‌ای از ابهام قرار دارد و «مدرک موثقی» هم درباره آن در دست نیست.


پشت‌پرده به روایت بهروز افخمی


بهروز افخمی اما هفت سال پیش و در گفتگویی مشروح با ماهنامه «نسیم بیداری» روایتی قابل تأمل درباره پشت‌پرده این انتخاب عجیب ارائه کرد که حالا و به بهانه انتشار گزارش رسمی بنیاد سینمایی فارابی بازخوانی آن خالی از لطف نیست. افخمی در آن گفتگو ضمن اشاره به واکنش به‌شدت منفی مخملباف به فیلم «عروس» به این نکته می‌پردازد که «مخملباف اساسا در تمام سال‌هایی که در سینمای ایران حضور داشت نسبت به همه فیلمسازان دیگر حسادت داشت و هر کاری که می‌توانست برای عقب نگه داشتن دیگران می‌کرد. فرق هم نمی‌کرد من باشم یا مهرجویی.»


کارگردان فیلم سینمایی «عروس» سپس به‌عنوان شاهد مثال و در پاسخ به این که «رفتارهای مخملباف حسادت شخصی بود یا از منظر ایدئولوژیک چنین رفتاری داشت؟» گفت: «(مخملباف) آدم حسودی بود اما شکل ایدئولوژیک به کارهایش می‌داد. رفتارش در برابر فیلم «اجاره‌نشین‌ها» و تهدید به ترور مهرجویی را بسیاری شنیده‌اند اما احتمالاً کمتر شنیده باشند کسی که باعث شد «بچه‌های آسمان» مجیدی اسکار را از دست بدهد محسن مخملباف بود.»


چرا «بچه‌های آسمان» اسکار نگرفت؟


افخمی در ادامه صحبت خود این گونه به بازخوانی آن چه در فرایند معرفی فیلم «گبه» به آکادمی اسکار در سال ۷۶ گذشت، پرداخت: «فیلم مجیدی یک سال پیش از آن که به اسکار معرفی شود می‌توانست نماینده ایران باشد و اتفاقاً هیچ رقیب قدری هم نداشت و اگر معرفی می‌شد همه می‌دانستند شانس بسیار بالایی برای کسب اسکار دارد. مخملباف اما با یک حرکت کودتایی فرم‌هایی را که مختص معرفی فیلم به آکادمی اسکار است از وزارت ارشاد خارج کرد و با رئیس‌جمهور و چند نفر دیگر در ریاست‌جمهوری جلسه فوری گذاشت و فیلم «گبه» را به آکادمی معرفی کرد و وقتی که ارزیابان ارشاد متوجه این اتفاق شدند دیگر کاری از دست‌شان برنمی‌آمد چراکه اگر می‌گفتند این فیلم نماینده ایران نیست تلقی آن جا این خواهد بود که دولت فیلم «گبه» را ممنوع کرده و وضع برای «بچه‌های آسمان» خیلی بد می‌شد. این خرابکاری اتفاق افتاده بود. تنها کاری که بهشتی (معاون وقت امور سینمایی) توانست انجام دهد این بود که فیلم را اکران نکند تا بتواند سال آینده نماینده ایران باشد سالی که رقیبان قدری مثل روبرتو بنینی با آن فیلم پرخرج با موضوع هولوکاست به اسکار معرفی شده بود و شانس هر فیلم دیگری حتی «بچه‌های آسمان» به صفر رسیده بود. مخملباف در تمام سال‌های حضورش در ایران از یک طرف فیلم‌های مزخرف ساخت و از طرف دیگر سعی کرد جلوی موفقیت دیگران را هم بگیرد.»


این روایت بهروز افخمی که در سال ۹۰ مطرح شده است تا به امروز از سوی هیچ یک از مدیران و سینماگران رد نشده است و می‌توان آن را رسمی‌ترین روایت از یک دخالت فردی در فرایند انتخاب نماینده سینمای ایران در آکادمی اسکار در میانه دهه ۷۰ دانست؛ دخالتی که بیراه نیست اگر بگوییم افتخار کسب اسکار از سوی نمایندگان سینمای ایران را با دو دهه تأخیر مواجه کرد!


منبع: روزنامه خراسان


انتهای پیام/4028


انتهای پیام/

ارسال نظر