صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۴:۵۵ - ۲۶ شهريور ۱۳۹۷
رئیس دفتر توسعه فناوری سلامت وزارت بهداشت:

سامانه شرکت‌های دانش‌بنیان حوزه سلامت راه‌اندازی می‌شود/ ایجاد انجمن شرکت‌های دانش‌بنیان در وزارت بهداشت

رئیس دفتر توسعه فناوری سلامت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از راه‌اندازی سامانه شرکت‌های دانش‌بنیان حوزه سلامت خبر داد و گفت: این سامانه فرصت خوبی برای شرکت‌های دانش‌بنیان این حوزه است تا محصولات و طرح‌های خود را در آن اعلام کنند.
کد خبر : 311895

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، حسین وطن‌پور در نشست مشترک دانشگاه صنعتی امیرکبیر و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی که در برج فناوری این دانشگاه برگزار شد، گفت: باید خواسته‌هایی را که در حوزه فناوری به‌حق هستند تبدیل به مطالبات کنیم چرا که در این حوزه واردکننده‌ها و فرهنگ ما رقیب سرسختی برای محصولات هستند. در فرهنگ کشور این مسئله جاافتاده که جنس خارجی مطلوب‌تر و با کیفیت‌تر از جنس ایرانی است و ریسک و خطرپذیری برای تولید محصولات ایرانی بالاست به خاطر همین کسی از محصولات فناورانه دانش‌بنیان آن‌طور که شایسته است؛ حمایت نمی‌کند.


وی افزود: لذا باید تولیدکننده محصول منتظر دریافت گواهی‌های استاندارد و تست بالینی و سازمان غذا و دارو باشد و این کار سختی است و با مقاله نوشتن و فعالیت پژوهشی به نتیجه مطلوب نمی‌رسد.


رئیس دفتر توسعه فناوری سلامت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در ادامه گفت: تعداد زیادی فناور در حوزه علوم پزشکی فعالیت می‌کنند که از وجود فناوران حوزه مهندسی اطلاع نداشته و یا باهم تعاملی ندارند و همچنین این قضیه در بین فناوران حوزه مهندسی نیز به چشم می‌خورد.


وطن‌پور گفت: باید حلقه اتصالی برای این فناوران ایجاد کنیم و اگر از ابتدای طراحی ، مصرف‌کننده نهایی را در کنار فرآیند تولید محصول داشته باشیم می‌توانیم محصول مفیدی تولید کنیم. به همین خاطر ایجاد مراکز مشترک بین دانشگاه‌های علوم پزشکی و دانشگاه‌های صنعتی و مهندسی را در دستور کار داریم.


وی با اشاره به اینکه زیرساخت‌های خوبی برای تعامل دانشگاه‌های علوم پزشکی و دانشگاه‌های مهندسی وجود دارد، گفت:‌ مراکز رشد، پارک‌های علم و فناوری، اینوتک‌ها و فن‌بازارها به‌اندازه کافی در کشور وجود دارند و به‌قدر کافی فضاسازی انجام‌شده باوجود همه این امکانات هنوز نتوانستیم ارتباط مؤثر را بین این افراد ایجاد کنیم.


رئیس دفتر توسعه فناوری سلامت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اظهار کرد: پیش‌ازاین مرکز مشترک بین دانشگاه شریف و دانشگاه علوم پزشکی تهران ایجاد شده و حالا نیز می‌خواهیم بین دانشگاه امیرکبیر و دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی یک مرکز مشترک ایجاد کنیم و از این مراکز انتظار داریم بر اساس مأموریت‌های تعیین‌شده عمل کنند.


وطن‌پور ادامه داد: همچنین فراخوانی را منتشر کرده‌ایم که نیازهای سلامت کشور را اعلام می‌کند که کاملاً به‌روز است و محققان می‌توانند از آن استفاده کنند.


وی با اشاره به ایجاد سامانه شرکت‌های دانش‌بنیان حوزه سلامت گفت: در رسانه‌های دیجیتال اتفاقات مثبتی رقم خورد و بناشده که این رسانه‌ها در معرض سیستم اداری وزارت بهداشت قرار بگیرند تا به‌راحتی اطلاعات خود را وارد کنند همچنین سامانه شرکت‌های دانش‌بنیان در حال تدوین است که به زودی از این سامانه رونمایی می‌شود و فرصت خوبی برای شرکت‌های دانش‌بنیان حوزه سلامت است تا محصولات و طرح‌های خود را اعلام کند.


رئیس دفتر توسعه فناوری سلامت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در ادامه گفت: همچنین انجمن شرکت‌های دانش‌بنیان حوزه سلامت راه‌اندازی می‌شود و ۱۶۰ آزمایشگاه آکرودیته را به‌صورت فعال داریم.


وطن‌پور در خصوص مشکلات ثبت اختراع در کشور توضیح داد: ثبت اختراع در ایران یک معضل است چراکه بروکراسی اداری زیادی دارد و بحث پیچیده‌ای بین دادگستری و قوه قضائیه برای پذیرش گواهی‌های ثبت اختراع وجود دارد که ما در حال رایزنی با این دو نهاد هستیم ولی بر اساس روندی که تاکنون در ثبت اختراع وجود داشت گواهی‌های ثبت اختراع مورد اعتماد ما نیستند.


در ادامه این نشست حمیدرضا مقیمی معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: بعد از تأسیس مدیریت‌ فناوری و نوآوری در دانشگاه علوم پزشکی این مبحث مطرح بود که باید با محققان دانشگاه‌های فنی و مهندسی همکاری کنیم که با توجه به سوابق دانشگاه صنعتی امیرکبیر با این دانشگاه به توافق رسیدیم و تفاهم‌نامه‌ای به امضا رسید.


وی افزود: باید یا دفتر مشترک و یا مرکز فناوری مشترک و کانون همبستگی بین دانشگاه علوم پزشکی و فنی مهندسی شکل بگیرد تا در این دفتر بتوانیم به تأسیس شرکت‌های دانش‌بنیان و واحدهای فناور و اجرای پروژه‌ها و حل مشکلات مالی کمک کنیم.


انتهای پیام/4085/


انتهای پیام/

ارسال نظر