صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۰:۰۵ - ۲۵ شهريور ۱۳۹۷
دکتر ولایتی:

ایرانیان از گذشته در حوزه‌های مختلف پزشکی مهارت داشته‌اند

رئیس هیأت مؤسس و امنای دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به موفقیت ایران در حوزه پزشکی در آثار شهر سوخته و کتب قدیمی، گفت: در چنین آثاری مشخص است که ایرانیان و مسلمانان در حوزه‌هایی نظیر جراحی نیز مهارت داشته‌اند.
کد خبر : 311544

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، دکتر علی‌اکبر ولایتی صبح امروز در کارگاه‌ آموزشی، فرهنگی و پژوهشی ویژه دستیاران تخصصی بالینی که در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در حال برگزاری است، گفت: راه احیای اعتماد به نفس این است که به گذشته رجوع کنیم و ببینیم تا چه حد از علم پزشکی بهره برده‌ایم و نتایج آنچه بوده است.


رئیس هیأت مؤسس و امنای دانشگاه آزاد اسلامی گفت: غربی‌ها خودشان را مبدع علم، تمدن و فرهنگ تصور کرده و مبدأ علم را یونان می‌دانند که از سقراط و افلاطون و ارسطو شروع شده تا به جالینوس رسیده است. این یعنی علم پزشکی را به عهد شرک نسبت می‌دهند و آن را از مسیحیت نمی‌دانند و با این مسئله دین‌ستیزی را رواج دادند.


وی افزود: بعد از تأسیس دارالفنون به دلیل آنکه غربی‌ها در این مرکز رفت‌وآمد داشتند، فکر کردیم که آنها مبدع علم هستند.


دکتر ولایتی به موفقیت ایران در حوزه پزشکی در آثار شهر سوخته و کتب قدیمی اشاره کرد و افزود: در چنین آثاری مشخص است که ایرانیان و مسلمانان در حوزه‌هایی نظیر جراحی نیز مهارت داشته‌اند.


وی گفت: اثبات کردیم که دانشگاه جندی‌شاپور بهترین دانشگاه و مرکز علمی بیمارستانی و آموزشگاه بوده است و دانشگاه به دست شاپور اول تأسیس شد و برای اولین بار سه زبان پهلوی، سریانی و سانسکریت در این دانشگاه تدریس شد.


دکتر ولایتی ادامه داد: در دورانی که طبق گفته افلاطون مردم جهان به دو دسته یونانی و وحشی تقسیم می‌شدند، این دانشگاه به سه زبان تدریس می‌کرد و کلیله و دمنه نیز در دانشگاه جندی‌شاپور تدریس می‌شد.


رئیس هیأت مؤسس و امنای دانشگاه آزاد اسلامی به نوآوری‌های علمی مسلمانان اشاره کرد و افزود: مسلمانان ۲۰۰ کتاب را از یونانی و سریانی به عربی ترجمه کردند و اولین رساله دکتری در تاریخ مسلمانان در قرن دوم هجری درباره چشم پزشکی نوشته شد.


وی ادامه داد: بیشترین پیشرفت پزشکی به ایرانیان مربوط می‌شود که چون در دوران زندگی آنها زبان عربی زبان رایج بود، دانشمندانی نظیر ابوریحان بیرونی و ابن‌سینا کتاب‌های خود را به عربی می‌نوشتند؛ ولی برای آنکه نشان دهند ایرانی هستند، کتاب‌های خود را به فارسی نیز کتابت می‌کردند.


دکتر ولایتی گفت: ابن‌سینا دانش‌های درست و کاملاً آگاهانه از بیماری‌هایی نظیر سل، سرخک و آبله و اسهال عرضه کرد و در جراحی نیز به بی‌حسی توجه داشت و بعد از جراحی هم محل بریدگی را با هر نوع محلول الکل داری می‌شست.


وی در ادامه بیان کرد: دانشمندانی نظیر ابن‌سینا در کتاب قانون و کتاب الحاوی محمد بن زکریای رازی نوآوری‌هایی در علم پزشکی داشتند. اولین کتاب که به نثر فارسی باقی‌مانده کتاب هدایت المتعلمین است.


انتهای پیام/4060/ن


انتهای پیام/

ارسال نظر