صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
کارگردان نمایش «ننه دلاور و فرزندانش»:

جریان تئاتر تغییر کرده است/ نمایش‌های درخشان مایه دلگرمی می‌شود

کارگردان نمایش «ننه دلاور و فرزندانش»با بیان اینکه امروزه جریان تئاتر تغییر کرده گفت: لازم است تا کارگردانان قدیمی‌تر برای ادامه حیات هنری‌شان وضعیت تئاتر را بپذیرند.
کد خبر : 310774

امیر دژاکام در گفتگو با خبرنگار حوزه تئاتر گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا گفت: در حال حاضر مشغول تحقیق روی دو نمایش «مکبث» اثر شکسپیر و «ایالت سچوان» اثر برتولت برشت هستم تا با فراهم شدن موقعیت اجرا یکی از آثار را روی صحنه ببرم.


وی در خصوص اولویتش برای اجرا تصریح کرد: اگر زمینه صحنه رفتن نمایش «مکبث» به وجود آید این اثر را به صورت فیزیکال اجرا می‌کنم اما اولویتم «ایالت سچوان» اثر برتولت برشت است.


این کارگردان تئاتر اظهار کرد: در حال حاضر مسئله سالن نمایش و تولید است که مکان اجرای نمایش کجا باشد و اینکه اگر قرار باشد که نمایش با همکاری بخش خصوصی اجرا شود، هزینه‌ها چطور تأمین شود.


وی درباره اجرا در سالن‌های دولتی هم گفت: سه سال است که در نوبت اجرا برای سالن اصلی تئاترشهر هستم اما پیگیری‌هایم برای اختصاص سالن تا امروز نتیجه‌ای نداشته است.


دژاکام همچنین تأکید کرد: تئاتر و جریان تئاتر تغییرهایی داشته و ما به عنوان کارگردانان قدیمی‌تر باید آنها را بپذیریم و هضم کنیم تا بتوانیم به فعالیتمان ادامه دهیم.


وی با اشاره به اینکه تئاتر حال خوبی ندارد بیان کرد: وضعیت تئاتر مثل حال مردم است مثل صنعت خودروسازی و وضعیت آب است و در این شرایط باید فکر کرد و مجدداً انتخاب کرد. در تئاتر تجاری، من نه مایل به فعالیت هستم و نه می‌توانم با آن کار کنم ولی شاید لازم باشد تا برای بقا دست به تولیداتی بزنیم که با دو بازیگر یا یک سالن مناسب به درآمد برسیم و عواید آن را خرج تولید آثار دیگر کنیم.


کارگردان نمایش «ننه دلاور و فرزندانش» گفت: ما تئاترهای خوبی داریم که هنرمندان حرفه‌ای سینما، تئاتر و تلویزیون آن را اجرا می‌کنند بنابراین دعوا بر سر وارد نشدن بازیگران سینمایی به تئاتر دعوای درستی نیست. باید به کار حرفه‌ای فکر کرد چراکه اگر بازیگر چهره از پس کار بر نیامد مردم خود نمره متوسط به او خواهند داد.


وی افزود: شاید لازم باشد که برای بقا دقیق‌تر به مسائل فکر کرد. برای مثال موضوعی که برای سعید اسدی و مریم کاظمی طی چند روز گذشته پیش آمد افراد را به فکر وامی‌دارد چراکه کسانی تشخیص داده‌اند که امر خلافی قانون روی داده و به همین دلیل هم یک کارگردان خوش‌نام و یک مدیر تئاتر که از شخصیت‌های فرهیخته، مهربان و اهل علم است دستگیر شدند. فکر کردن به این مسائل فعالان این حوزه را به این نتیجه می‌رساند که عرصه‌ای که کار می‌کنند حوزه‌ای است که آرامشش به هم ریخته است.


این هنرمند تئاتر اظهار کرد: این مسائل در کنار جریان تجاری حاکم بر تئاتر باعث دقّت نظر بیشتر می‌شود.


دژاکام در اشاره به نمایش‌هایی که در سالن‌های خصوصی اجرا می‌شوند بیان کرد: چندی پیش به تماشای نمایش «زهرماری» کاری از علی احمدی و نمایش «صد در صد» به کارگردانی مرتضی اسماعیل کاشی نشستم و از دیدن این آثار لذت بردم. «زهرماری» که در قالب فضای کمدی دردهای لایه‌های پایین جامعه و رنج‌ها و مشکلاتشان را بیان می‌کرد، با استقبال بسیار خوبی روبه‌رو بود و نمایش «صد در صد» با بازی درخشان ستاره پسیانی که به اعتقاد من در بازیگری در اوج است و خطوط بازیگری را به شکوه می‌رساند در کنار بازی هوتن شکیبا و کارگردانی دقیق مرتضی اسماعیل کاشی، اثر درخشانی را به مخاطب عرضه کرد.


وی اضافه کرد: در این میان نمونه‌های دیگری چون نمایش خوب مهدی کوشکی در تئاتر مستقل تهران نشان می‌دهد که در کنار آثاری که از حداقل‌های کیفی برخوردار هستند کارهای ارزشمندی هم تولید می‌شوند. این امر مایه دلگرمی می‌شود و من امیدوار هستم با اندیشه سالم از این مسیر عبور کنم.


انتهای پیام/4072/4031/


انتهای پیام/

ارسال نظر