صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۸:۵۹ - ۱۹ شهريور ۱۳۹۷
معاون آموزشی وزارت علوم در نشست رؤسای دانشگاه‌های کشور خبر داد:

صرفه‌جویی در حوزه آموزش؛ شعار سال تحصیلی جدید/ لزوم هم‌افزایی در بخش‌های مختلف آموزش عالی

معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه صرفه‌جویی در مسائل آموزشی شعار سال تحصیلی جدید است، بر حذف رشته‌های کم‌اقبال و رشته‌های تخصصی فاقد اعتبار تأکید کرد.
کد خبر : 310336

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا از اداره کل روابط عمومی وزارت علوم، مجتبی شریعتی نیاسر در نشست رؤسای دانشگاه‌ها، مراکز آموزش عالی پژوهشگاه‌ها و پارک‌های علم و فناوری سراسر کشور که روز دوشنبه در دانشگاه علم و صنعت برگزار شد، با اشاره به وضعیت اشتغال فارغ‌التحصیلان دانشگاهی گفت: در حال حاضر میانگین بیکاری فارغ‌التحصیلان دانشگاهی بین ۱۷ تا ۴۰ درصد است که این امر نشان‌دهنده آن است که ما باید در مجموع حدود ۴۰ تا ۵۰ درصد از دانشجویان را بدون شغل در نظر گرفته و مورد توجه قرار دهیم.


وی با بیان اینکه در دهه ۶۰ رخدادهایی بسترساز برخی از توسعه‌های بی‌رویه در حوزه آموزش عالی کشور شد، افزود: ایجاد دانشگاه‌هایی در سطح وسیع در آن زمان سبب افزایش بیش از حد نیاز جامعه به مراکز دانشگاهی و فارغ‌التحصیلان شد که متاسفانه امروزه نیز چالش‌های موجود در حوزه آموزش عالی از آنها بی‌تاثیر نیست.


شریعتینیاسر با اشاره به اینکه اکنون شکل‌گیری مراکز مختلف آموزش عالی غیر استاندارد، سبب بروز مشکلاتی از قبیل بیکاری فارغ‌التحصیلان شده است، عنوان کرد: در گذشته ما تا این حد با مشکل بیکاری مواجه نبوده‌ایم البته باید به این موضوع توجه کرد که بیکاری فارغ‌التحصیلان صرفا به دلیل فقدان شغل در کشور نیست بلکه بخشی از آن به دلیل عدم داشتن قابلیت‌های لازم در دانشجویان است.


معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در خصوص اقدامات انجام شده برای حل مسائل در حوزه آموزش عالی و اشتغال فارغ‌التحصیلان ادامه داد: به منظور مقابله با این وضعیت و رفع‌ چالش‌ها، در سال ۹۳ بحث آمایش از سوی وزارت علوم مطرح شد که یکی از مهمترین مباحث موجود در این طرح، مأموریت‌گرایی و ساماندهی است.


شریعتی‌ نیاسر با بیان اینکه توجه وزارت علوم در سیاست‌گذاری‌ها، به اسناد بالادستی از جمله طرح آمایش و برنامه ششم توسعه است، گفت: متاسفانه در حال حاضر مأموریت‌گرایی یکی از مباحثی است که در طرح آمایش مغفول مانده است و رؤسای دانشگاه‌ها بعضا این موضوع را فراموش کرده‌اند.


وی با اشاره به اینکه بی‌توجهی به بحث مأموریت‌گرایی و ساماندهی طرح آمایش سبب بی‌توجهی دانشگاه‌ها در جذب دانشجویان متناسب با نیاز بازار و منطقه شده، تصریح کرد: برنامه ششم توسعه یکی از اسناد بالادستی است که باید توسط دانشگاه‌ها بصورت جدی مورد توجه قرار گیرد.


معاون آموزشی وزارت علوم ادامه داد: هرچند بعضا گفته می‌شود که برنامه‌های موجود ضمانت اجرایی ندارند اما باز هم معتقدیم که برنامه داشتن بهتر از بی‌برنامه‌گی است.


وی با بیان اینکه سطح‌بندی دانشگاه‌ها یکی از موضوعاتی بود که در برنامه پنجم توسعه مطرح شد و در برنامه ششم توسعه نیز مورد توجه قرار گرفت، بیان کرد: از جمله محورهایی که در این بحث مورد بررسی قرار گرفت این بود که محصول دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی تا چه حد متناسب با نیاز جامعه است و مورد استفاده قرار گرفته؟


شریعتی نیاسر در ادامه به بحث تفویض اختیار متناسب با جایگاه دانشگاه‌ها به عنوان موضوع مورد توجه دیگر وزارت علوم، اشاره کرد و ادامه داد: ساماندهی مؤسسات از جمله موضوع مهم دیگری است که در حال حاضر بصورت جدی دنبال می‌شود که امیدواریم تا پایان سال ۹۷ اقدامات لازم جهت تحقق این امر انجام شود.


معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه همراهی مدیران مراکز آموزش عالی از جمله نکات مورد توجه وزارت علوم است، گفت: مدیران این مراکز باید توجه داشته باشند که ساماندهی مؤسسات که اکنون از مقطع دکتری آغاز شده است، به درستی انجام شود زیرا امروزه حدود ۱۰۰ هزار نفر دانشجوی دکتری در کشور وجود دارد درحالی که کل ظرفیت پذیرش دانشگاه‌ها و آنچه جامعه به آن نیاز دارد، ۴ یا ۵ هزار نفر است.


وی با اشاره به اینکه سالانه ۲۰ هزار فارغ‌التحصیل مقطع دکتری به جامعه تحویل داده می‌شود در صورتی که ۱۵ هزار نفر از آنها مازاد هستند، افزود: باید جلوی این افسارگسیختگی گرفته شود.


معاون آموزشی وزارت علوم در ادامه هم‌افزایی در بخش‌های مختلف آموزش عالی را محور مهم دیگری عنوان کرد و گفت: این محور باید در بخش‌های مختلف مثل تعامل رشته‌ها، گروه‌های آموزشی و مدیران ستادی و بخش‌های گوناگون دانشگاه‌ها مورد توجه قرار گیرد.


وی با بیان اینکه در حال حاضر هم‌افزایی از وزارت علوم آغاز شده و در این راستا این موضوع بین بخش‌های مختلف از جمله آموزش و پژوهش قوت بیشتری گرفته است، تأکید کرد: اکنون این هم‌افزایی باید در دل دانشگاه‌ها نیز شکل بگیرد.


شریعتی نیاسر همچنین توجه به شیوه‌های نوین آموزشی، تحول در برنامه‌ریزی‌های آموزشی، بازنگری واحدهای عمومی، اطاله دوره‌های درسی، مهارت‌افزایی و ارتقا توان اشتعال را از جمله محورهای مهم و مورد توجه دیگری دانست که در حال حاضر توسط وزارت علوم پیگیری می‌شود.


معاون آموزشی وزارت علوم به بحث مهارت‌افزایی اشاره و اظهار کرد: در این حوزه ۴ محور مد نظر است. بخش اول توجه جدی به دروس کاربردی و عملی است. بخش دوم مرتبط با دروس اختیاری است که در سال ۹۵ این موضوع به دانشگاه‌ها ابلاغ شد که می‌توانند دو درس را تا زمانی که در محدوده سنوات دانشجویان باشند به آنها ارائه و تعریف کنند.


شریعتی نیاسر درباره بخش سوم مهارت‌افزایی ادامه داد: بخش دیگر آموزش مهارت‌های عمومی به دانشجویان است که البته بخشی از آن فرابرنامه‌ای‌ است و خوشبختانه اکنون توسط برخی از دانشگاه‌ها دنبال می‌شود و باید ادامه پیدا کند.


وی تصریح کرد: باید کاری کنیم که دانشجویان علاوه بر مهارت‌های تخصصی متناسب با رشته خود در دانشگاه‌ها، مهارت‌های عمومی را هم فراگیرند.


معاون آموزشی وزارت علوم همچنین بر لزوم رصد دانش‌آموختگان و تقویت انجمن فارغ‌التحصیلان تأکید کرد.


وی ادامه داد: در بحث مهارت‌افزایی تلاش ما این است که اقدامات تسریع شود؛ اما تعجیل صورت نگیرد و با بخش صنعت تعامل پیدا کند.


وی گفت: بحث اشتغال موضوعی همگانی است و منحصرا به آموزش عالی مربوط نمی‌شود لذا همه دستگاه‌ها و نهادها باید در این حوزه فعالیت و حمایت کنند.


شریعتی نیاسر درباره محورهای مورد توجه سال تحصیلی جدید، عنوان کرد: یکی از نکات مورد توجه امسال، صرفه‌جویی در مسائل آموزشی است که به عنوان شعار سال نیز در نظر گرفته شده است و بر همین اساس باید تلاش کنیم تا رشته‌های کم اقبال و رشته‌های تخصصی فاقد اعتبار را حذف کنیم.


وی در پایان گفت: امیدواریم با سیاست‌های اتخاد شده، اقدامات موثری در حوزه آموزش عالی و رفع مسائل مرتبط با آن انجام شود.


انتهای پیام/۴۰۴۰


انتهای پیام/

ارسال نظر