صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۳:۵۰ - ۱۸ شهريور ۱۳۹۷
حجت الاسلام ابراهیمیان مطرح کرد:

5 گام برای درک بهتر عاشورا و عزاداری محرم

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد قائم‌شهر برای بهره‌برداری از عزاداری ایام محرم 5 گام مهم را پیشنهاد می‌کند.
کد خبر : 309912

حجت‌الاسلام سید حسین ابراهیمیان در گفتگو با خبرنگار معارف اسلامی خبرگزاری آنا، با اشاره به این‌‌که واقعه عاشورا از شگفت‌انگیزترین حوادث تاریخ بشر است، گفت: در طول تاریخ، جنگ‌هایی را داریم که ده‌ها سال به طول انجامید و هزاران کشته بر جای گذاشت، ولی امروز یاد و خبری از آنها نیست؛ اما می‌بینیم جنگی که نصف روز طول کشید و 72 شهید داشت به ابدیت پیوست.


رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد قائمشهر افزود: در کنار شوق و احساسی که مردم ما نسبت به عزاداری حضرت سیدالشهدا (ع) دارند، به فرموده مقام معظم رهبری باید سراغ کارهای معرفتی هم برویم.


5 گام برای شناخت بهتر عاشورا


وی 5 گام برای درک بهتر واقعه عاشورا و بهره‌برداری از عزاداری ایام محرم را این گونه برشمرد: وظیفه اول ما هدف‌شناسی و تفکیک اهداف درجه یک و اهداف درجه دوم این حادثه است، چون عاشورا تک‌هدفی نبود. گام دوم، آشنایی با پیام‌­های عاشوراست که با مرور سخنرانی‌ها، نامه‌­ها و بیانات حضرت سیدالشهدا (ع) رقم می‌خورد. کار سوم، شناخت درس­‌های عاشوراست. مرحله چهارم که بسیار مهم است، شناخت عبرت­‌های عاشورایی بوده و کار پنجم آسیب‌شناسی این حادثه است. اگر این پنج گام را به‌‌درستی برداریم، توانایی ایجاد تحول چه در سطح فردی و چه در سطوح اجتماعی و جهانی را خواهیم داشت. این کاری بود که حضرت امام خمینی (ره) به بهترین شکل انجام داد و با رهبری انقلاب اسلامی، سرنگونی رژیم پهلوی را رقم زد.


ابراهیمیان تصریح کرد: در عزاداری ماه محرم، هم باید جنبه‌های عاطفی و شورانگیز این رویداد بزرگ را در نظر داشته باشیم و هم جنبه‌های عقلانی قیام امام حسین (ع) را معرفی کنیم تا بتوانیم بیشترین بهره‌برداری معرفتی و معنوی را داشته باشیم. هر کدام از این ابعاد بدون دیگری ناقص است و عاشورا را دچار آسیب می‌کند. به این نکته هم توجه کنیم که به قول استاد شهید مطهری، عاشورای حسینی «فوق عقل و منطق» است و نه ضد عقل.


رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد قائم‌شهر نکاتی را هم خطاب به متولیان مراسم عزاداری محرم و خطیبان و مداحان مطرح کرد: وقایع کربلا را همان‌گونه که رخ داده است به مردم ارائه کنیم، چرا که عظمت این واقعه به اندازه‌ای است که به صورت خالص و بدون اضافات هم می‌تواند بر مخاطبان تأثیر بگذارد.


وی افزود: به تعبیر شهید مطهری، گاهی شما به سلیقه خودتان و برای تأثیرگذاری بیشتر، در محتوای یک کتاب یا حکایت افسانه‌ای، چیزی را کم و زیاد می‌کنید. این آسیب چندانی را در پی ندارد امّا اگر شما در یک حادثه بزرگ تاریخی که تبدیل به یک مکتب و ایدئولوژی و فرهنگ شده تحریف ایجاد کنید، لطمه بزرگی به این مکتب و پیروان این فرهنگ وارد می‌شود. در محافل ذکر مصیبت باید «روضه راست و صحیح» خوانده شود. مداحان ما از اشعار وزین شاعران معتبر استفاده کنند. خطیبان و مرثیه‌سرایان هم از روضه‌های علمای شناخته شده که صحت آنها مورد تأیید است بهره ببرند. در حال حاضر روضه‌های شهید مطهری به صورت کتاب در دسترس است یا روضه‌های استاد فاطمی‌نیا، مرحوم شوشتری یا مرحوم فلسفی که هم معتبر است و هم تأثیرگذار.


انتهایپیام/4072/خ


انتهای پیام/

ارسال نظر