صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۳:۲۴ - ۱۱ مرداد ۱۳۹۴

تغییر مواضع اردوغان ومعاونانش درباره روند مذاکرات صلح+ گاه‌شمار

رفتاری که امروز سیاستمداران حزب عدالت و توسعه و شخص رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه، درباره روند مذاکرات صلح اتخاذ کرده‌اند با مواضع قبلی سران این حزب تناقض دارد.
کد خبر : 30991

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا به نقل از روزنامه زمان چاپ ترکیه، در این گزارش اظهارات مقامات دولتی ترکیه در برهه‌های زمانی مختلف، از آغاز روند مذاکرات صلح تا کنون درباره مساله کردها جمع‌آوری شده است.


مواضع رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه


23 آگوست 2010: ما با پ.ک.ک دیداری نداشته‌ایم، کسانی که ادعای دیدار ما با پ.ک.ک را دارند شرف خود را از دست داده‌اند.


19 سپتامبر 2011: ما با گروه تروریستی پ.ک.ک دیدار نکرده‌ایم، دولت با آنان دیدار کرده است.


18 اکتبر 2012: آن شخصی که با پ.ک.ک دیدار کرده است نماینده ویژه بنده بوده است کسی اگر از این موضوع ناراحت است به بنده رجوع کند.


28 دسامبر 2012: دیدارهای به وسلیه سازمان امنیت ملی ترکیه (میت) و اوجالان در حال پیگیری است. این دیدارها ادامه خواهد داشت.


30 ژانویه 2013: نگاه ملت ترکیه به روندی که در جزیره امرالی آغاز شده، بسیار مثبت است. در نظرسنجی که دستور برگزاری آن را صادر کرده‌ایم این مسئله را به وضوح مشاهده می‌کنیم.


1 فوریه 2013: پ.ک.ک دارای 4 بخش متفاوت است. امرالی (عبدالله اوجالان)، کوه قندیل (کنگره جوامع کرد KCK)، اروپا (شاخه اروپایی پ.ک.ک) و شاخه سیاسی آن در داخل پارلمان ترکیه (حزب دموکراتیک خلق‌ها). هر کدام از آنان دارای دیدگاه‌های متفاوتی هستند. در سخن عنوان می‌کنند هر چه امرالی (عبدالله اوجالان) دستور دهد آن را انجام خواهند داد. عبدالله اوجالان در یک موقعیتی قرار دارد که به انتظارات ما جواب مثبت خواهد داد و آن نیز دستور خلع سلاح است.


26 فوریه 2013: ما برای حل و فصل مسئله کردها به هر راهی و به هر کاری دست خواهیم زد. اگر لازم به نوشیدن جام شوکران نیز باشد ما آن زهر را خواهیم نوشید ولی مسئله کردها را حل و فصل خواهیم کرد. تنها کافی است که به این کشور آرامش بازگردد.


22 مارس 2015: من جلسه تشکیل شده در کاخ دلمه باغچه را صحیح نمی‌دانم. در خصوص 10 ماده قرائت‌شده در این جلسه باید عنوان کنم این متن به هیچ عنوان پیام دموکراسی نیست. کجای این متن را به عنوان دعوت به دموکراسی قبول کنم؟



28 آوریل 2015: سخن گفتن از مسئله کردها به معنی تجزیه‌طلبی است. حزب دموکراتیک خلق‌ها با تمسک به اقدامات غیرقانونی شرایط را سخت کرده است. در روند مذاکرات صلح میزی وجود ندارد که رو در روی هم بنشینیم و به مذاکره بپردازیم. وجود چنین میز مذاکره‌‎ای به معنی سرنگونی دولت است. در روند مذاکرات صلح سخن گفتن از "طرف" معنی ندارد تنها "دولت" مطرح است.


17 جولای 2015: بیانیه کاخ دلمه باغچه میان هیئت امرالی – هیئت حکومتی را به هیچ عنوان قبول نمی‌کنیم. با کسانی که دل خود را به "گروه‌های تروریستی تجزیه‌طلب" گرم کرده‌اند، موافقت نخواهیم کرد. جای گرفتن افراد حکومتی در عکسی که از جلسه کاخ دلمه باغچه منتشر شد را به هیچ عنوان قبول نمی‌کنیم.


28 جولای 2015: روند مذاکرات صلح مورد سوء استفاده قرار گرفته است. از روند مذاکرات صلح برای ترکیه تنها ضرر باقی مانده است. ادامه دادن روند مذاکرات با کسانی که برابری و تمامیت ملی ترکیه را تهدید کنند و در تلاش برای آسیب به آن باشند غیرممکن است. مسئولان حزب دموکراتیک خلق‌ها باید تاوان اقدامات خود را پس بدهند.


یالچین آکدوغان، معاون نخست‌وزیر ترکیه و مسئول هیئت حکومتی در روند مذاکرات صلح


7 ژوئن 2014: من باور دارم عبدالله اوجالان رهبر دربند پ.ک.ک بهتر از سایر طرف‌های کردی روند مذاکرات صلح را تحلیل کرده است. وی دارای تجربه بسیار در تحلیل مسائل و قابلیت بالای سیاسی است. اگر دقت کرده باشید پیام‌هایی که عبدالله اوجالان صادر می‌کند نسبت به پیام‌های صادر شده از سایر طرف‌های کردی نسبت به آینده روند مذاکرات صلح مفیدتر بوده و حساسیت‌های این روند را بهتر در نظر می‌گیرد.


5 می 2015: حزب دموکراتیک خلق‌ها معتقد است اگر حدنصاب انتخابات را به دست نیاورند اتفاقات تلخی در ترکیه رخ خواهد داد به تمام آنان می‌گویم اگر شما حدنصاب را کسب نکنید نه تنها هیچ اتفاقی نخواهد افتاد بلکه بسیار هم خوب و مطلوب خواهد شد.


8 ژوئن 2015: روندی که بعد از انتخابات ترکیه آغاز شده است نشان خواهد داد که تنها مولفه برای تامین امنیت روند مذاکرات صلح حکومت حزب عدالت و توسعه است. حزب دموکراتیک خلق‌ها بعد از این تنها می‌تواند فیلم روند مذاکرات صلح را بازی کند.


25 جولای 2015: پ.ک.ک که در گذشته کودکان را به قتل می‌رساند اکنون نیز دست به ربودن پزشکانی زده است که در حال خدمت به مردم ترکیه هستند. پ.ک.ک اکنون در حال به قتل رساندن نوزادان در شکم مادرانشان است.


بولنت آرنج معاون نخست‌وزیر ترکیه


25 جولای 2014: از آغاز روند مذاکرات صلح تعداد کسانی که برای عضویت در پ.ک.ک به کوه‌ها می‎روند، افزایش پیدا نکرده است. حتی اگر کسانی اکنون برای عضویت درپ.ک.ک به کوه می‌روند به مانند سابق برای دست زدن به اقدامات تروریستی و تظاهرات مسلحانه این کار را نمی‌کنند. افرادی که به کوه‌ها می‌روند هدفشان کشتن و کشته شدن نیست. هدف آنان چیز دیگری است.


24 نوامبر 2014: حزب دموکراتیک خلق‌ها نمی‌داند که عبدالله اوجالان را در شرایط سخت قرار داده است. شما نقش سخنگویی چه نهاد و مرجعی را بر عهده دارید که در تلاش برای بی‌اعتبار کردن عبدالله اوجالان هستید؟


25 جولای 2015: از سال 2009 به خصوص از سال 2012 پروژه برابری ملی و برادری را تحت عنوان روند مذاکرات صلح آغاز کردیم. با آغاز این روند تمام ریسک های سیاسی آن را در نظر گرفتیم. در این راه هر سختی را به جان پذیرفتیم تا دیگر خبر مرگ نظامیان را نشنویم و به اشک مادران پایان دهیم. ولی اکنون مشاهده می‌کنیم با دستورهایی که از کوه قندیل صادر شده است پ.ک.ک دست به اقدامات تروریستی در داخل ترکیه زده است.


29 جولای 2015: از سوی حزب حرکت‌ملی ترکیه و حزب جمهوری‌خواه خلق ترکیه نسبت به روند مذاکرات صلح بعضا انتقاداتی می‌شد. امروزه مشاهده می‌کنیم که بخش بزرگی از این انتقادها صحت و واقعیت دارد.


بشیر آتالای، معاون حزب عدالت و توسعه و سخنگوی این حزب


7 ژوئن 2014: پیام‌هایی که عبدالله اوجالان رهبر دربند پ.ک.ک به هیئت امرالی در سفر به جزیره امرالی ابلاغ می‌کند را بسیار مهم و مثبت ارزیابی می‌کنیم. این سخنان عبدالله اوجالان همان مسائلی هستند که ما نیز به فکر آن هستیم.


14 ژانویه 2014: چه خوشتان ببایید و چه خوشتان نیاید، عبدالله اوجالان رهبر کردهاست. ما یک سازوکار مشخصی تشکیل داده‌ایم. سازمان امنیت ملی ترکیه (میت) با عبدالله اوجالان دیدار می‌کند. ما با هیئت حزب دموکراتیک خلق‌ها دیدار می‌کنیم و آنان نیز با عبدالله اوجالان در جزیره امرالی دیدار می‌کنند.


28 جولای 2015: دیگر در شرایطی قرار گرفته‌ایم که مجبور به برخی اقدامات هستیم. اقدامات ما در چارچوب روند مذاکرات صلح مورد سوء استفاده قرار گرفته است. جمهوری ترکیه نیز تمام تدابیر لازم برای مقابله با آن را اتخاذ کرده است. هیچ دولتی اقدامات صورت گرفته را نمی‌بخشد. تا زمانی که ترور و خشونت پایان نپذیرفته است بمباران مواضع پ.ک.ک ادامه پیدا خواهد کرد. سازوکارهای روند مذاکرات صلح متوقف شده است و تا خلع سلاح پ.ک.ک هیچ اقدامی در این خصوص صورت نخواهد گرفت.


حسین سامانی، معاون نخست وزیر ترکیه و مسئول تشکیلات حزب عدالت و توسعه


18 جولای 2013: عبدالله اوجالان رهبر دربند پ.ک.ک می‌تواند در خاورمیانه مسیر ترکیه را باز کند.


26 جولای 2015: اقداماتی که در چند روز اخیر صورت گرفته است (اشاره به بمباران مواضع پ.ک.ک توسط جنگنده‌های ترکیه) در واقع اقدامات ضروری بود که در خصوص آن دیر هم شده بود.



انتهای پیام/

ارسال نظر