صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۲:۱۳ - ۱۱ مرداد ۱۳۹۴

رئیس سازمان بورس: بازار سرمایه دچار عارضه کم‌واکنشی شده است

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار با تشریح علل کاهش شاخص بورس پس از توافق هسته‌ای ایران و 1+5 تاکید کرد که بازار سرمایه دچار عارضه کم‌واکنشی شده است.
کد خبر : 30979

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی آنا، محمد فطانت امروز در نشست خبری که در آن بیشتر سوالات خبرنگاران درباره علل کاهش شاخص با وجود وعده‌های پیشین نسبت به رونق بازار سرمایه پس از توافق هسته‌ای بود، گفت: هر گونه پیش‌بینی درباره وضعیت بازار سرمایه حتی اگر از سوی تحلیل‌گران انجام شود یک اظها نظر شخصی است.


او ادامه داد: تفاهم هسته‌ای قطعا اتفاق مهمی بود که عملیاتی شدن آن می‌تواند بر جنبه‌های مهم اقتصاد تاثیرگذار باشد اما طبیعی است که این روند به کمی زمان نیاز دارد.


فطانت با بیان اینکه تیرماه همزمان با اعلام توافق هسته‌ای مجامع بسیاری از شرکت‌ها برگزار شد‌، گفت: نقش بانک‌ها و مجامع‌ آنها در افزایش نیافتن عدد شاخص بسیار زیاد بود.


بر اساس تصمیم بانک مرکزی برای افزایش حجم ذخیره مطالبات مشکوک‌الوصول‌، سود تقسیمی 8 هزار میلیارد تومانی سال‌های گذشته بانک‌ها به هزار و 600 میلیارد تومان کاهش یافت و بازار از این نظر دچار مخاطره شد.


وی افزود: در حوزه شرکت‌های معدنی کاهش قیمت گندله و سنگ معدن بر سود شرکت‌ها تاثیر زیادی گذاشت و نیز برگزارنشدن مجامع شرکت‌های پالایشگاهی یا ارائه اطلاعات متناقض از برخی دستگاه‌ها باعث بسته شدن نماد تعداد قابل توجهی از شرکت‌ها شد.


رئیس سازمان بورس و اوراق بهادرار همچنین کاهش جهانی قیمت برخی کالاها را مانند فلزات اساسی،‌ نفت و طلا را عامل دیگری برای کاهش شاخص بورس دانست و گفت: در چنین شرایطی بسیار باعث تعجب است که وقتی بخش واقعی اقتصاد نمی‌تواند سود چندانی تولید کند یا حتی زیان‌ده است چگونه بانک‌ها به سپرده‌ها سود قابل توجهی پرداخت می‌کنند یا بابت تسهیلات نرخ 27 درصد می‌گیرند.


وی با تاکید بر اینکه هیچ رویدادی به تنهایی نمی‌تواند آثار قابل پیش‌بینی در بازار سرمایه داشته باشد، تاکید کرد: متاسفانه عارضه کم‌واکنشی در بازار نمایان شده است و هر اتفاق مثبتی اثر ناچیزی در بازار نشان می‌دهد.


به گفته او، کسری بودجه، ابلاغ نشدن بودجه عمرانی و کاهش قیمت نفت نیز آثاری بر شاخص بورس داشته است.


انتهای پیام/

ارسال نظر