صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
ادبی:

تأسیس تماشاخانه‌های خصوصی در رشد نسل جدید مؤثر است

داور چهارمین جشنواره «تئاتر باران» که این روزها از سوی تماشاخانه باران در حال برگزاری است، گفت: تأسیس تماشاخانه‌های خصوصی در رشد نسل جدید مؤثر است.
کد خبر : 309520

نسیم ادبی در گفتگو با خبرنگار حوزه تئاتر گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا، درباره آثار چهارمین جشنواره «تئاتر باران» گفت: عمده ضعف‌هایی که در آثار جشنواره وجود دارد، بی‌تجربه‌بودن شرکت‌کنندگان است. یعنی آنچه باید دانشجویان و هنرجویان در خود تقویت کنند، تجربه کار کردن است.


وی بیان کرد: ما در این جشنواره با کارهای دانشجویی و هنرجویانه روبه‌رو هستیم، یعنی نمایش‌هایی که هنرجویان کارگاه‌های مختلف آورده‌اند.


داور بخش صحنه‌ای جشنواره «تئاتر باران» تصریح کرد: نمایش‌هایی که این روزها در دست داوری قرار گرفته به نسبت کارهای زیادی که به جشنواره ارائه شده بوده و پیش از این مورد ارزیابی قرار گرفته، کاهش یافته است و این بدین معناست که هفت اثر رسیده به مرحله داوری جزء بهترین نمایش‌های ارائه شده در جشنواره است.


وی در اشاره به کاستی‌های آثار دانشجویان و هنرجویان شرکت‌کننده در این جشنواره بیان کرد: عمده ضعف‌هایی که در آثار جشنواره وجود دارد، بی‌تجربه‌بودن شرکت‌کنندگان است؛ یعنی آنچه باید دانشجویان و هنرجویان در خود تقویت کنند، تجربه کار کردن است. آنها باید به قدری کار کنند که یاد بگیرند، به قدری بنویسند که نمایشنامه‌نویسی را بیاموزند و به اندازه‌ای بازی کنند که ضعف‌های بازیگری‌شان رفع شود. لازم است تا هنرجویان و دانشجویان تئاتر و فیلم ببینند تا در این حوزه قوی‌تر شوند.


ادبی همچنین تأکید کرد: مشکلی که اکثر هنرجویان دارند این است که تازه، وارد این عرصه شده‌اند و تجربه چندانی برای کار ندارند. آنها باید به قدری خطا کنند که به نقطه مطلوب و درست برسند.


وی درباره اولویت‌ها در داوری آثار چهارمین جشنواره تئاتر باران گفت: متن قوی، کارگردانی خوب و تمام معیارهای یک نمایش خوب در انتخاب‌ها اولویت پیدا می‌کند. معیارها در این جشنواره، متفاوت از اولو‌یت‌هایی که در دیگر جشنواره‌ها در نظر گرفته می‌‌شود، نیست.


ادبی در خصوص تأثیر تماشاخانه‌های خصوصی اظهار کرد: تماشاخانه‌های خصوصی به‌‌واسطه فراهم کردن موقعیتی که دانشجویان و هنرجویان بتوانند نمایشی روی صحنه ببرند و ترسشان بریزد، عملکرد خوبی داشته‌اند. معتقدم تماشاخانه‌ها نقش مهمی در رشد نسل جدید و اجرای تئاتر دارند.


وی در پاسخ به این سؤال که آیا هنرجویان و دانشجویان شرکت‌کننده در جشنواره از مشاوره و راهنمایی استادان برخوردار شده‌اند، بیان کرد: بعد از بازبینی به شرکت‌کنندگان جشنواره «تئاتر باران» مشاوره‌هایی هم داده‌‌ایم. ما به شرکت‌کنندگان کاستی‌ها و ضعف‌های کارشان را گوشزد کرده‌ایم تا بتوانند نمایش بدون نقص‌تری را روی صحنه ببرند.


داور جشنواره تئاتر باران درباره برگزاری جشنواره‌ها با رویکرد توجه به جوانان و دانشجویان، تصریح کرد: ‌این جشنواره‌ها باید برگزار شود تا آدم‌ها در رقابت با هم قرار گیرند، ترسشان از صحنه بریزد و رقابت را یاد بگیرند. لازم است جوانان و افرادی که تازه وارد این حوزه شده‌اند، بیاموزند که رقابت باید در کنار دوستی باشد و نباید آن را با خیلی چیزها اشتباه بگیرند. این بدین معناست که جوانان در عین رفاقت با هم رقابت کنند، کار گروهی انجام دهند و شکست یا پیروزی را بپذیرند.


این بازیگر تئاتر تأکید کرد: نسل جدید باید نقاط ضعف را ببیند و متوجه آن شود تا بتواند آنها را اصلاح کند. اصولاً کاربرد جشنواره هم همین است، جشنواره‌ها راهی برای ارزیابی آدم‌ها در قالب مسابقه و رقابت است.


لازم به ذکر است، نسیم ادبی از بازیگران موفق و حرفه‌ای تئاتر است که در کارنامه هنری خود مقام‌ها و جوایزی چون جایزه بهترین بازیگر سی و پنجمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر را نیز ثبت کرده است.


انتهای پیام/4072/4031/خ


انتهای پیام/

برچسب ها: داوری نسیم ادبی
ارسال نظر