روشهای نامناسب درس خواندن، دانشجویان را تا مرز ناامیدی میبرد
فاطمه فتحی در گفتگو با خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، گفت: محیط دانشگاه با محیط مدرسه کاملاً متفاوت است. حجم کتابها در مدرسه بسیار کم است. نظارت والدین متفاوت میشود و دیگر، پیگیری خانوادهها که دانش آموز را وادار به پیشرفت میکرد، وجود ندارد.
این مشاور در ادامه افزود: در دانشگاه ارزیابی درسها تغییر میکند. حجم درسها افزایشیافته و امتحانات سختتر میشود و این مسئله دانشجویانی را که بهتازگی به دانشگاه راه پیداکردهاند را دچار سردرگمی میکند و سبب میشود در برخی از موارد تا مشروط شدن و آسیبهای روحی و روانی دانشجو پیش برود.
فتحی اضافه کرد: نخستین موضوعی که در این میان به دانشجویان گوشزد میکنیم این است که از بدو ورود به دانشگاه با مراکز مشاوره دانشگاهها ارتباط داشته باشند تا با کمک مشاور برنامهریزی برای درسها انجام دهند تا دغدغهشان برای درسها کاهش یابد.
مشاور تحصیلی مرکز مشاوره دانشجویان دانشگاه هرمزگان عنوان کرد: مشورت با دانشجویان قدیمیتر نیز راهی است که میتواند استرسهای دانشجویان جدیدتر را کاهش دهد. اینکه دانشجویان سال بالایی چطور در درسها، برنامهریزی داشتهاند و چگونه توانستهاند در امتحانات موفق شوند موضوعی است که دانستن آن میتواند به تازه واردهای دانشگاه کمک کند تا برنامهریزی موفقتری داشته باشند.
وی در ادامه با اشاره به اینکه دانشجویانی که بهتازگی به دانشگاه وارد میشوند، تقریباً همان شیوهای را که در دبیرستان در پیشگرفتهاند در دانشگاه هم دنبال میکنند، در ادامه اضافه کرد: این روش درس خواندن جواب نمیدهد و دانشجویان با این روش به نتیجه نمیرسند؛ بنابراین بهتر است دانشجویان جدیدالورود روش درس خواندن خود را اصلاح کنند. مراجعه به مشاوره تحصیلی، میتواند آنها را تا حدودی از این معضل برهاند.
فتحی ادامه داد: جزوه گرفتن از همکلاسیها معضلی است که برخی از دانشجویان از همان سال نخست با آن روبرو هستند. بهتر است بهجای کپی گرفتن و یا قرض کردن جزوه همکلاسیها، خود دانشجو جزوه بنویسد و جزوات را در طولترم مرور کند تا به مشکل برنخورد.
این مشاور تحصیلی توصیه کرد: دانشجویان تلاش کنند در اولین جلسه و آخرین جلسه کلاس حتماً حاضر شوند زیرا در این دو جلسه استادان نکات مهمی را گوشزد میکنند که برای دانشجویان مفید است و میتواند در موفقیتش نقش داشته باشد.
انتهای پیام/4007
انتهای پیام/