تولید واگن برای متروی تهران زمانبر است/ تأثیر قیمت ارز بر تولید واگنها
محمد علیخانی در گفتگو با خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی خبرگزاری آنا درباره واگذاری واگنهایی که قرار بود از سوی دولت به شهرداری تهران اتفاق بیفتد، اظهار کرد: در مصوبه شورای اقتصاد سال 95 آمده بود که دو هزار واگن برای کلان شهرها در نظر گرفته شود.
علیخانی با بیان اینکه این مصوبه بههر دلیلی تحقق پیدا نکرد، گفت: با آغاز بهکار شورای پنجم، این مورد یکی از موضوعاتی بود که در دستور کار قرار گرفت و ما آنرا بهشدت پیگیری کردیم؛ جلساتی را بههمین منظور در دولت و وزارت کشور برگزار کردیم و خوشبختانه قرارداد 630 واگن بسته شد.
رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه این واگنها در حال حاضر برای بهرهبرداری آماده نیستند، اعلام کرد: بخشی از این واگنها توسط شرکت واگنسازی داخلی و بخشی دیگر توسط شرکت چینی که شریک طرف ایرانی است، باید تولید شود.
وی با بیان اینکه بخشی از قطعات این واگنها تولید داخل است، اضافه کرد: بخشی دیگر نیز تولید شرکت خارجی است و باید به ایران آورده شود و در شرکت واگنسازی مونتاژ شود.
علیخانی با بیان اینکه مسلماً این تولیدات زمانبر خواهد بود، گفت: تولید این واگنها از یک سال تا 20 ماه زمان میبرد؛ ولی ما باید تلاش کنیم که هرچه زودتر این واگنها تولید و شروع به تحویل شوند.
رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران با بیان اینکه در قراردادها امکان افزایش ظرفیت تعداد واگنها تا 25 درصد وجود دارد، افزود: اگر تلاش کنیم شاید بتوانیم تعداد این 630 واگن را به 800 برسانیم.
به گفته وی پیش از تغییر وضعیت اقتصادی و گرانی دلار، هزینه ساخت هر واگن حدود پنج میلیارد تومان برآورد شد؛ به همین دلیل برای تولید دو هزار واگن 10 هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است که اگر دولت در این زمینه تسهیلات ارائه ندهد، بهدست آوردن این میزان واگن امکانپذیر نخواهد بود.
علیخانی اضافه کرد: اگر مصوبه سال 95 همان زمان اجرایی میشد ما امروز شاهد تحویل این واگنها بودیم؛ البته من فکر میکنم در عمر همین شورا تحویل گرفتن واگنها تحقق پیدا خواهد کرد.
انتهای پیام/4039/ن
انتهای پیام/