صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۵:۰۷ - ۱۴ شهريور ۱۳۹۷
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی:

انحصار فناوری‌های مهم در صدر برنامه‌های علمی نظام سلطه است

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: انحصار فناوری‌های مهم و حیاتی و محروم کردن کشورهای جنوب در صدر برنامه‌های علمی نظام سلطه است.
کد خبر : 309198

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا از شورای‌عالی انقلاب فرهنگی، همایش مبلغان اعزامی به مناسبت ماه محرم الحرام، روز گذشته با حضور محمدرضا مخبر دزفولی، دبیر شورای‌عالی انقلاب فرهنگی و حجت‌الاسلام محمدجعفر منتظری، دادستان کل کشور در محل مدرسه فیضیه قم برگزار شد.


دزفولی در این همایش، ضمن گرامیداشت فرا رسیدن ماه محرم الحرام طی سخنانی گفت: امروز در خدمت مبلغانی هستیم که وظیفه دارند معارف ناب کربلا را در سراسر کشور تبلیغ کنند؛ باید به پیام اصلی قیام جاویدان حضرت سیدالشهدا(ع) که حیات عزتمندانه و شهادت افتخارآفرین است، توجه ویژه‌ای شود.


دبیر شورای‌عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: تبیین و تشریح دستاوردها و موفقیت‌های علمی و فناوری کشور موجب تقویت روحیه اعتماد و توانمندی ملی خواهد شد.


وی گفت: البته این دستاوردها و موفقیت‌ها نباید موجب شود تا مشکلات را فراموش کنیم و باید دست به دست هم داده و مشکلات را حل کنیم.


مخبر دزفولی افزود: در چهار دهه بعد از انقلاب اسلامی، این شجره طیبه با توانمندی و عزت مشکلات را پشت سر گذاشته و مشکلات فعلی هم ان‌شاءالله با کمک یکدیگر قابل رفع است.


دبیر شورای‌عالی انقلاب فرهنگی خاطرنشان کرد: مشکلات این مقطع حساس با توجه به منویات رهبر معظم انقلاب و مرجعیت معظم و روحانیت متعهد قابل حل شدن است.


وی افزود: چند سال قبل یک مرکز علم‌سنجی غربی گزارشی از پیشرفت‌های علمی در چند کشور جهان را ارائه داد.


دزفولی عنوان کرد: در رصد این مرکز علم‌سنجی که با نگاه به منطقه غرب آسیا و سه جنگ صورت‌گرفته در این منطقه یعنی دفاع مقدس، بیرون کردن عراق از کویت و حمله آمریکا به عراق انجام شده، بر این نکته تأکید شده که تنها کشوری که از این سه جنگ سربلند خارج شد، ایران بود.


مخبر دزفولی ادامه داد: در این گزارش تحولات و پیشرفت‌های علمی کشور در همه زمینه‌ها مانند نانو، هوافضا، پزشکی، سلول‌های بنیادین، حوزه فنی و مهندسی و ... مورد اشاره قرار گرفته است.


عضو هیأت علمی دانشگاه تهران گفت: در حوزه سلول‌های بنیادین جزو ده کشور اول جهان هستیم و در استفاده از این سلول‌ها برای درمان بیماری‌ها گام‌های مؤثری برداشته شده است؛ کارکرد بخش سلول‌های بنیادین در اصل ترمیم آسیب‌های بدنی و به نوعی ساخت اعضای یدکی بدن است.


وی افزود: کشوری که نتواند پیشرفت علمی کند در آینده محکوم به فنا خواهد بود.


دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: این مرکز علم‌سنجی ظاهراً بی‌طرف، در پایان از پیشرفت‌های شگرف علمی کشورمان ابراز نگرانی کرده و خواستار مقابله با این پیشرفت است.


مخبر دزفولی گفت: بر اساس یک گزارش دیگر، آینده در دست دانشمندان زیست‌فناوری است و باید کشورمان در این حوزه نیز مانند حوزه هسته‌ای با فشار و تحریم مواجه شود.


وی ادامه داد: بخش اعظم متخصصان هسته‌ای کشور، جوانان متولد بعد از پیروزی انقلاب اسلامی هستند و این مایه افتخار است.


عضو هیأت علمی دانشگاه تهران گفت: انحصار فناوری‌های مهم و حیاتی و محروم کردن کشورهای جنوب در صدر برنامه‌های علمی نظام سلطه است.


مخبر دزفولی گفت: تجربیات تاریخی حاکی از کشتار سایر ملل به دست استعمارگران انگلیسی و آمریکایی از طریق بیماری‌های واگیردار است و این روند امروز هم ادامه دارد.


وی اظهار کرد: در جای‌جای سند موسوم به 2030 یک دیکتاتوری علمی و حاکمیت نامشروع نظام سلطه بر روند علم و فناوری جهان مشهود است.


دبیر شورای‌عالی انقلاب فرهنگی در تشریح آمار مربوط به پیشرفت‌‌های علمی کشورمان بعد از پیروزی انقلاب اسلامی گفت: پیش از انقلاب اسلامی، در کشورمان 20 دانشگاه با 170 هزار دانشجو داشتیم اما امروز بیش از 5 میلیون دانشجو داریم.


مخبر دزفولی تصریح کرد: البته انتقاداتی هم به این روند وارد است، اما این نکته را هم باید ببینیم که حدود 4 هزار عضو هیأت علمی در ابتدای انقلاب اسلامی به 90 هزار عضو هیأت علمی و پژوهشگر و محقق رسیده است.


وی ادامه داد: حدود 40 درصد نرخ باسوادی قبل از انقلاب اسلامی هم اکنون به 95 درصد رسیده و طبق فرمول یونسکو باید در کشورمان جشن رفع بی‌سوادی برگزار کنیم.


عضو پیوسته فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران گفت: متأسفانه عده‌ای تعمد دارند تا دستاوردهای علمی کشور انکار شود.


مخبر دزفولی خاطرنشان کرد: در گزارش دیگری یونسکو جوامع را با «شاخص توسعه انسانی» دسته‌بندی کرده که کشورها بر اساس این شاخص به چهار دسته تقسیم شده‌اند.


وی تصریح کرد: در شاخص‌های ترکیبی توسعه انسانی، سه شاخه آموزش، سلامت و درآمد سالانه مدنظر است و ذیل این سه شاخه، شاخص‌های کوچکی مانند مرگ و میر مادران و نوزادان، دسترسی به آب آشامیدنی سالم و ... قرار گرفته است.


دبیر شورای‌عالی انقلاب فرهنگی گفت: جمهوری اسلامی ایران در این دسته‌بندی جزو کشورهای دارای توسعه انسانی بالا است.


مخبر دزفولی عنوان کرد: ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی در دانشگاه‌های کشور حدود 100 هزار دانشجوی کارشناسی داشتیم و امروز بیش از 2 میلیون دانشجو در این مقطع داریم، در مقطع کارشناسی ارشد هم حدود 2 هزار دانشجو داشتیم که امروز به بیش از 700 هزار دانشجو رسیده و در دکتری تخصصی هم از هزار و 255 دانشجو در ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی به حدود 100 هزار دانشجو رسیده‌ایم.


عضو هیأت‌ علمی دانشگاه تهران ادامه داد: در سال 1357 حدود 400 مستند علمی بین‌المللی داشتیم و امروز بیش از 40 هزار مستند علمی نمایه‌شده بین‌المللی داریم.


وی تأکید کرد: در حالی‌که در ابتدای دهه 90 میلادی با همراه کشور عراق حدود 3 صدم درصد تولید علم جهان را داشتیم امروز حدود 2 درصد از تولید علم جهان به کشورمان تعلق دارد.


مخبر دزفولی گفت: بیش از 200 دانشمند ایرانی در سطح دانشمندان برتر جهان هستند و این نشان از شکوفایی استعداد ملی کشور در پرتو انقلاب اسلامی دارد.


دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: دانشگاه باید با مراکز پژوهشی در تماس باشد و امروز 18 دانشگاه کشورمان در رده‌های بالای جهانی هستند.


وی افزود: پژوهش و تحقیق مایه تحکیم استقلال کشور است و سال گذشته بیش از 40 فرآورده علمی (پتنت) در جهان ثبت کرده‌ایم.


مخبر دزفولی تأکید کرد: در سال جاری هم تا امروز بیش از 115 فرآورده علمی (پتنت) ثبت کرده‌ایم و این روند پرافتخار ادامه دارد.


عضو پیوسته فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران ادامه داد: باید روند تقویت کیفی و گسترش استفاده از مقالات علمی در تکمیل فرآیند تولید فرآورده‌های علمی ادامه یابد.


عضو هیأت علمی دانشگاه تهران گفت: در چهارمین دهه انقلاب اسلامی، توانسته‌ایم با تمدن غرب، که دارای چهار قرن تجربه علم و فناوری است، رقابت کنیم.


وی افزود: کاستی‌ها و نواقص باید نقد و برطرف شود اما نباید این کاستی‌ها و نواقص بهانه نفی دستاوردها و موفقیت‌ها شود.


دبیر شورای‌عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: نباید فریب تبلیغات گمراه‌کننده را بخوریم و دستاوردهای غرورآفرین علمی و فناوری کشورمان را با نگاه تحقیرآمیز تخریب کنیم.


مخبر دزفولی گفت: کشورمان با توانمندی‌ها و ظرفیت‌های خود که مورد اعتراف دشمنان است، می‌تواند از همه دشواری‌ها عبور کند.


وی افزود: ملت ما که همه سختی‌ها را به حول و قوه الهی پشت سر گذاشته، می‌تواند این مشکلات را هم حل کند.


رئیس ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور تأکید کرد: در عین توجه به مشکلات، کامیابی‌ها و موفقیت‌ها هم باید مدنظر باشد و نباید عقب‌نشینی کنیم.


دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: دستیابی کمتر از 10 درصد از جمعیت کشور به آب آشامیدنی سالم در پیش از پیروزی انقلاب اسلامی امروز به بیش از 95 درصد رسیده و من از منکران این دستاوردها می‌پرسم آیا این دستاورد کمی است؟


وی افزود: امید و تأکید بر روحیه توانمندی علمی باید در سراسر کشور گسترش یابد.


مخبر دزفولی ادامه داد: تحت رهبری رهبر معظم انقلاب اسلامی -مدظله‌العالی- و حمایت حوزه‌های علمیه و روحانیت متعهد می‌توانیم این مشکلات را حل کنیم تا شهد شیرین پیروزی بار دیگر به کام ملت عزیزمان برسد.


انتهای پیام/4007/پ


انتهای پیام/

ارسال نظر