صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۰۰:۵۷ - ۱۴ شهريور ۱۳۹۷
عضو کمیسیون کشاورزی مجلس در گفتگو با آنا:

رایزنان بازرگانی در شناسایی بازار هدف ضعیف هستند/ گرانی ارز فرصت طلایی صادرات

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی گفت: افزایش قیمت ارز فرصت طلایی را برای صادرات محصولات کشاورزی ایجاد کرد و نبود زیرساخت این فرصت را از کشور گرفت.
کد خبر : 308998

عباس پاپی‌زاده در گفتگو با خبرنگار حوزه مجلس گروه سیاسی خبرگزاری آنا، با بیان اینکه عملکرد وزارت جهاد کشاورزی در حوزه تولید محصولات داخلی و باغی و راهکار توسعه صادرات محصولات کشاورزی را در کمیسیون بررسی کردیم، اظهار کرد: افزایش شدید قیمت ارز هر چند در برخی حوزه‌ها آسیب محسوب می‌شود، در حوزه صادرات فرصت‌های طلایی به وجود آورده است، ولی متأسفانه ما هنوز همان رقم صادرات حدود 5 میلیارد دلار سال گذشته را داریم.


وی با بیان اینکه اگر بالا رفتن قیمت ارز در کشور دیگری اتفاق افتاده بود، صادراتشان را حداقل به سه برابر افزایش می‌دادند، گفت: بالا رفتن قیمت ارز باید روی میزان صادرات کشور تأثیر مستقیم بگذارد، که متأسفانه زیرساخت‌های این کار در کشور ما از قبل آماده نبوده و فعالیت رایزنان اقتصادی ضعیف و شناسایی بازار هدف و برقراری ارتباط‌های دوجانبه صورت نگرفته است. بنابراین همچنان در میزان صادرات همان آمار قبلی را داریم و این فرصت‌های طلایی از دست رفته است.


عضو کمیسیون کشاورزی مجلس با بیان اینکه حل مشکلات صادرات از قبیل حمل و نقل زمینی و توسعه حمل و نقل هوایی می‌تواند در افزایش میزان صادرات مؤثر باشد، تصریح کرد: باید پایانه‌های صادراتی را داخل کشور توسعه دهیم تا کشاورزان و تولیدکنندگان داخلی و تجار خارجی به آن مراجعه کنند و محصول را به صورت دائمی و بدون گسست در اختیار مصرف‌کننده خارجی قرار دهیم.


پاپی‌زاده تأکید کرد: تفاوت قیمتی که در ایران با خارج کشور داریم به‌شدت بالاست، میزان تولیدات کشاورزی سبزی و صیفی‌جات اکنون 120 میلیون تن است؛ یعنی محصولات کشاورزی، سبزیجات و میوه می‌تواند به راحتی به طور متوسط بین پنج تا 10 دلار در هر کیلو برای ما ارزآوری داشته باشد.


وی فعال نبودن رایزنان بازرگانی و بی‌اطلاعی آنان از بازار هدف کشورهایی را که در آن مستقر هستند، از مشکلات موجود بر سر راه صادرات عنوان و تصریح کرد: اینان قدرت اتصال بخش خصوصی ایران با کشورهای هدف را ندارند و کنسرسیوم‌های قوی که بتواند تجار را برای خرید محصولات کشاورزی جذب کند، وجود ندارد.


عضو کمیسیون کشاورزی مجلس با برشمردن مشکلات صادرات محصولات کشاورزی، گفت: اتحادیه تعاونی روستایی کشور، یک تعاونی بزرگ کشوری است و سرمایه زیادی را در اختیار دارد که می‌تواند در این عرصه سرمایه‌گذاری کند و دفاتری را خارج از کشور شکل دهد، اما ورود نمی‌کند حتی خودش به رقیبی برای کشاورزان ایرانی تبدیل شده در صورتی که باید بازار داخل ایران را در اختیار کشاورزان قرار داده و خودش خارج از کشور صادرات انجام دهد.


پاپی‌زاده به موانع پیرامون حوزه حمل و نقل محصولات کشاورزی هم اشاره کرد و گفت: حمل و نقل زمینی برای صادرات محصولات باغی و سبزیجات مثلاً به مسکو، بین 10 تا 15 روز طول می‌کشد؛ در صورتی‌که ترکیه با 12 ساعت می‌تواند محصول خودش را به مسکو برساند. به همین دلیل محصول ایرانی که در مزرعه نسبت به محصول ترکیه در مزرعه درجه یک محسوب می‌شود، به دلیل همین تأخیر در بازار مسکو در مقایسه با محصولی که از ترکیه می‌آید، درجه دو محسوب می‌شود.


عضو کمیسیون کشاورزی مجلس خاطرنشان کرد: باید یارانه حمل و نقل و مشوق‌های صادراتی شکل بگیرد و مشکلات گمرکی و قرنطینه محصولات هم اصلاح می‌شد تا بتوانیم در شرایط طلایی ارز، صادرات خوبی در حوزه کشاورزی داشته باشیم، که نشد.


انتهای پیام/4034/پ


انتهای پیام/

برچسب ها: قیمت ارز
ارسال نظر