صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۵:۳۶ - ۱۳ شهريور ۱۳۹۷
بر اساس اطلاعیه بانک مرکزی اعلام شد:

ارز مورد نیاز کالاهای اساسی تأمین می‌شود/ تقویت معاملات یورویی در بازار ثانویه

بانک مرکزی در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: از ابتدای سال تاکنون بیش از پنج و نیم میلیارد یورو ارز، بابت ورود کالاهای اساسی و ضروری مورد نیاز مردم عزیز کشورمان  تأمین شده است.
کد خبر : 308927

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری آنا از روابط عمومی بانک مرکزی، بنا بر سیاست‌های جدید ارزی، تأمین ارز کالاهای اساسی و ضروری بر مبنای نرخ ارز مصوب دولت به‌صورت معمول در حال انجام است و از ابتدای سال تاکنون بیش از پنج و نیم میلیارد یورو ارز بابت ورود کالاهای اساسی و ضروری مورد نیاز مردم عزیز کشورمان تأمین شده است.


همچنین عملکرد بازار ثانویه با ورود ارزهای حاصل از صادرات محصولات پتروشیمی و سایر کالاهای صادراتی از ابتدای سال تاکنون بیش از 3 میلیارد یورو بوده است. ارز تأمین شده در این بازار برای واردات مواد اولیه، ماشین‌آلات و سایر کالاهای مورد نیاز کشور، توسط واردکنندگان بر مبنای مکانیزم بازار با نرخ توافقی خرید و فروش شده است.


در خصوص بازار ثانویه سیاست بانک مرکزی بر آن است که صادرکنندگان با توجه به مکانیزم بازار، ارز خود را عرضه کرده و واردکنندگان و تولیدکنندگان نیز برای تأمین ماشین‌آلات، مواد اولیه و سایر کالاهای مورد نیاز خود در این بازار، ارز مورد نیاز را تأمین کنند.


بر این اساس، از زمان اجرای سیاست جدید ارزی دولت در مورخ 1397/05/16 قریب به یک میلیارد یورو در بازار ثانویه برای ورود کالاهای با نرخ متوسط 9 هزار تومان به ازای هر یورو معامله شده است.


همچنین مقرر است بانک‌ها و صرافی‌ها برای تأمین نیازهای ارزی واقعی مردم به‌صورت اسکناس و در جهت مصارف خدماتی بنا بر سیاست‌های اعمال شده نسبت به ورود و تأمین ارز به‌صورت اسکناس اقدام کنند. بر این مبنا به تمام بانک‌ها و صرافی‌ها اجازه داده شده است تمهیدات لازم برای تأمین اسکناس را به‌کار گیرند؛ لذا انتظار می‌رود به‌تدریج اسکناس لازم برای تأمین نیاز واقعی مردم توسط بانک‌ها و صرافی‌ها تأمین شود.


در پایان لازم به تأکید است که دغدغه اصلی بانک مرکزی تأمین نیازهای اساسی، ضروری و واقعی مردم است و در این زمینه تمام مساعی خود را به کار خواهد برد؛ لذا این بانک به مردم عزیز کشورمان اطمینان می‌دهد که تمام تلاش خود را برای تأمین منافع و مصالح عامه جامعه به کار می‌برد و ارز مورد نیاز کالاهای اساسی و ضروری بنا بر سیاست‌های دولت جمهوری اسلامی ایران، با نرخ مصوب تأمین می‌شود.


انتهای پیام/


انتهای پیام/

ارسال نظر