صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۰۳:۰۵ - ۱۳ شهريور ۱۳۹۷
مدیرکل موزه‌ها و اموال منقول فرهنگی تاریخی:

سیاست این است که موزه های مهم در اولویت تجهیز قرار گیرند

مدیرکل موزه‌ها و اموال منقول فرهنگی تاریخی در خصوص فیلم منتشرشده ازآتش‌سوزی موزه برزیل گفت: حفاظت از موزه‌ها دغدغه همیشگی ما است ولی سیاست این است که موزه‌های مهم در اولویت تجهیز قرار گیرند.
کد خبر : 308732

محمدرضا کارگر در گفتگو با خبرنگار حوزه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا در خصوص فیلم منتشر شده در فضای مجازی مبنی بر هشدار موزه برزیل به استاندارد کردن موزه‌های ایران گفت: موزه‌های سراسر دنیا با تهدیدهایی چون حوادث طبیعی مثل سیل و زلزله، رویدادهای مخربی چون جنگ، سرقت و آتش‌سوزی مواجه هستند.


وی افزود: اگر پیش‌بینی برای مهار تمام موارد ذکرشده به‌خوبی انجام شود، می‌توان این ادعا را داشت که حفاظت از موزه شکل درستی داشته است.


مدیرکل موزه‌ها و اموال منقول فرهنگی تاریخی بیان کرد: در مقابله با آتش‌سوزی باید زمینه روی دادن آن را از بین ببریم برای مثال برق‌کشی باید با موازین و استانداردهای روز انجام شود، تابلوی برق، نورپردازی‌های مناسب و کابل‌های نسوز مورد استفاده قرار گیرد. در ادامه بحث اعلام حریق بعد از پیشگیری وقوع حادثه اهمیت دارد و درنهایت اطفاء حریق مطرح می‌شود و این بدین معناست که در وهله اول با تخصیص اعتبار زمینه‌های ایجاد آتش‌سوزی باید از بین رود.


وی افزود: همچنین ضروری است که سیستم‌های برق موزه‌ها به‌روز شود و در نهایت با آموزش نیروها و عوامل موزه زمینه برای اطفاء حریق مهیا باشد.


کارگر در خصوص شیوه‌های اطفاء حریق در موزه‌ها تشریح کرد: آتش‌سوزی به سه روش مهار می‌شود اول استفاده از آب است که چندان به موزه‌ها توصیه نمی‌شود، دوم قطع کردن سیستم اکسیژن است که در صورتی که فردی در موزه نباشد امکان‌پذیر است و سوم استفاده از یکسری روش‌ها که البته مخالف با استانداردهاست. این روش بسیار گران است.


وی تأکید کرد: در موزه‌های جدید و موزه‌هایی که از اهمیت و اولویت بیشتری برخوردار هستند سیستم مبارزه با آتش‌سوزی به‌صورت کامل در نظر گرفته شده است. برای مثال در موزه بزرگ خراسان محل عبور لوله‌ها و مخازن مشخص است اما در موزه‌هایی که قدیمی‌تر هستند چون در آن زمان سیستم اطفاء حریق نبوده باید بازسازی انجام شود.


مدیرکل موزه‌ها و اموال منقول فرهنگی تاریخی تصریح کرد: هرساله اعتباراتی برای ایمن‌سازی موزه اختصاص داده می‌شود و بر اساس اهمیت موزه‌ها هزینه‌هایی برای حفاظت از موزه‌های صرف شده است. اینکه برخی از موزه‌ها از سیستم کامل مقابله با حوادث و رویدادهایی چون آتش‌سوزی برخوردار نیستند در تمام کشورها مثل فرانسه و انگلیس هم وجود دارد به‌طوری که شاید بتوانیم بگوییم که تنها 20 درصد موزه‌های فرانسه مجهز هستند.


وی ادامه داد: در ایران موزه فرش با توجه به اینکه با فرش سر و کار دارد و حساس است به تمام سیستم‌ها مجهز شده و موزه هنرهای معاصر که با تابلو و کاغذ سروکار دارد نیز این تجهیزات در نظر گرفته شده است.


کارگر با اعلام اینکه بیشتر موزه‌ها به سیستم اعلام حریق مجهز هستند، بیان کرد: کپسول‌های مهار آتش هر روز در موزه‌ها بررسی می‌شوند و هرساله آموزش به کارمندان موزه انجام می‌شود. ما سعی داریم در ساعاتی که مخاطب در موزه حضور ندارد جریان برق سالن‌های اصلی و حساس موزه‌ها را قطع کنیم و از برق اضطراری با ولتاژ پایین استفاده کنیم.


وی در خصوص حفاظت زا بناهایی چون کاخ سعدآباد تصریح کرد: برای مجهّز کردن کاخ باید بسیاری از بدنه کاخ سوراخ شود و این به تمام بنا آسیب می‌زند بنابراین به شکل دیگری از این بنا محافظت می‌شود. همچنین بناهای جدیدتری سیستم جدیدی دارند و به‌صورت مداوم رصد می‌شوند.


مدیرکل موزه‌ها و اموال منقول فرهنگی تاریخی همچنین گفت: حفاظت از بناها و موزه‌ها دغدغه همیشگی ما است و همیشه این خطر را حس می‌کنیم بنابراین همواره مشغول بررسی راه‌های جدیدتر برای صیانت از میراث فرهنگی هستیم.


انتهای پیام/4031/


انتهای پیام/

ارسال نظر