صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۰۲:۰۲ - ۰۷ شهريور ۱۳۹۷
عبور از چالش‌ صادرات طلای سیاه/1

مسیرهای دورزدن تحریم‌های نفتی/ دیپلماسی نفتی برگه برنده ایران

کارشناس حوزه نفت با اشاره به اینکه با نزدیک شدن به زمان اجرای تحریم‌های نفتی هنوز به راهکاری مشخص به منظور تثبیت بازارهای صادراتی نفت نرسیده‌ایم، گفت: مسئولان باید به دنبال ارائه راهکارهای عملیاتی برای دور زدن تحریم‌ها باشند.
کد خبر : 307361

مرتضی بهروزی‌فر درگفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری آنا با بیان اینکه بعضی مسئولان ایده فروش نفت در بورس را در شرایط تحریم می‌دهند، اظهار کرد: به نظر من سازوکار اجرای این طرح آماده نیست.


این کارشناس حوزه نفت با اشاره به اینکه حفظ بازارهای صادراتی برای نفت ایران در دوران تحریم یک موضوع مهم است، گفت: نفوذ منطقه‌ای و دیپلماسی فعال می‌تواند در دور زدن تحریم‌های نفتی به ایران کمک کند.


بهروزی‌فر استفاده از کشور سوم برای تداوم فروش نفت در دوران تحریم را مقطعی دانست و گفت: مثلا با اجرای تحریم‌های نفتی علیه ایران ممکن است کشوری مثل عراق بتواند بخشی از نفت ایران را به صورت محدود تا 50 هزار بشکه را به فروش برساند اما نکته مهم اینجاست که تداوم این مسیر برای دفعات متعدد امکان‌پذیر نیست.


این کارشناس حوزه نفتی به بیمه نشدن نفتکش‌هایی که نفت ایران را در دوران تحریم حمل می‌کنند اشاره کرد و افزود: تعامل و دیپلماسی فعال در موضوع حمل نفت ایران در دوران تحریم بسیار مهم است و مسئولان ایرانی باید این واقعیت را در نظر بگیرند.


وی به تبادل نفت ایران با کالا در دوران تحریم اشاره کرد و گفت: در سال 1391 که کشور با تحریم‌های آمریکا و سازمان ملل متحد روبه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌رو شد شاهد تبادل کالا با نفت ایران از سوی کشورهایی همچون چین و هند بودیم که با اجرایی شدن تحریم‌ها از 15 آبان‌ماه سال‌جاری احتمال وقوع چنین اتفاقی وجود دارد.


بهروزی‌فر با اشاره به اینکه با نزدیک شدن به زمان اجرای تحریم‌های نفتی هنوز به راهکاری مشخص به منظور تثبیت بازارهای صادراتی نفت ایران نرسیده‌ایم، گفت:مسئولان و کارشناسان تا دیر نشده است باید به دنبال ارائه راهکارهای عملیاتی برای دور زدن تحریم‌های آمریکا باشند.


وی بهترین راه به منظور دورزدن تحریم‌‌های آمریکا را تعامل ایران با اروپا و کشورهای آسیایی دانست و افزود: البته نباید از ذکر این نکته مهم غافل شویم که تمام دنیا آمریکا نیست و دیپلمات‌های ایرانی باید این موضوع مهم را در نظر بگیرند که بسیاری از کشورهای دنیا با سیاست‌های خارجی و اقتصادی ترامپ مخالف هستند و ایران می‌تواند از این فرصت نهایت بهره را ببرد.


این کارشناس حوزه نفتی با اشاره به اینکه فروش نفت با کالاهای دیگر متفاوت است، افزود: وقتی قرار است نفتکشی محموله نفتی را حمل کند این محموله از زمان بارگیری تا موعد تخلیه رصد می‌شود که وقوع این اتفاق دور زدن تحریم‌های نفتی را برای ایران سخت‌تر از گذشته می‌کند.


بهروزی‌فر تثبیت میزان تولید و صادرات نفت ایران در دوران تحریم را مهم ارزیابی کرد و گفت: مهمترین موضوع که در زمان تحریم‌های نفتی، رقابت ایران با کشورهای صادرکننده نفت و عدم اجازه ایران به رقبای تولید کننده نفت جهان به منظور تسخیر بازارهای صادراتی است.


انتهای پیام/


انتهای پیام/

برچسب ها: تحریم تعامل نفت
ارسال نظر