دانشگاهها باید در چارچوبهای حمایتی ویژه قرار گیرند
به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا از روابط عمومی وزارت علوم، منصور غلامی در این نشست با تأکید بر حمایت همهجانبه ستاد وزارت علوم از توسعه کیفی دانشگاهها اظهار داشت: وزارت علوم در طول فعالیت خود پس از انقلاب اسلامی همواره در حمایت از دانشگاهها تلاش کرده است.
وی تصریح کرد: قطعاً مجموع سیاستها و برنامههای تدوینشده در مجلس شورای اسلامی و شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز در راستای حمایت از دانشگاهها و مراکز آموزش عالی است.
غلامی تصریح کرد: ازجمله برنامههای اساسی ستاد وزارت علوم حمایت همهجانبه از دانشگاههاست و تلاش میکنیم در این راستا برنامههای بهتر و کاربردیتری را به دولت و مجلس شورای اسلامی ارائه دهیم تا بتوانیم توسعه دانشگاهها و مراکز آموزش عالی را سرعت ببخشیم.
وزیر علوم با اشاره به برنامه وزارت علوم برای ارتباط اعضای هیأت علمی با بخشهای مختلف جامعه و صنعت کشور گفت: سعی شده است حضور اعضای هیأت علمی در بخش صنعت و تلاش برای حل مسائل کشور در ارتقای آنان لحاظ شود.
وی در ادامه سخنان خود گفت: از عموم اقشار ملت و بهویژه دانشگاهیان انتظار میرود در این شرایط ویژه، همدلی و امید در جامعه را تقویت کنند تا با همبستگی بیشتر از این شرایط عبور کنیم.
وزیر علوم با تأکید بر ضرورت ساماندهی دانشگاهها و مراکز آموزش عالی گفت: در قانون برنامه ۶ توسعه موظف به ساماندهی مراکز آموزش عالی کشور هستیم؛ ما اکنون با بیش از ۲ هزار مرکز آموزش عالی در کشور مواجهیم و از طرفی جمعیت دانشجویی نیز کاهشیافته است.
وی با بیان اینکه برای دانشگاههای کشور مأموریتهای آموزشی و پژوهشی تعریف کردهایم گفت: دانشگاههای بزرگ استانها، بهعنوان دانشگاههای معین وزارت علوم در اجرای برنامهها تعریفشدهاند که این به معنای حمایت و هدایت سایر مراکز آموزش عالی استانی است.
غلامی افزود: در مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی در خصوص ساماندهی مراکز آموزش عالی عباراتی همچون ادغام و تجمیع آمده است که باید در خصوص عملیاتی شدن این موارد تصمیمگیری کنیم.
وی با اشاره به اینکه در برخی شهرستانها این آمادگی پیداشده است که تا چند مرکز دانشگاهی باهم تجمیع شوند، گفت: اگر در کشور ۵۰ دانشگاه با استانداردهای بینالمللی داشته باشیم بهتر از این است که ۲ هزار مرکز با اعضای هیأت علمی اندک و دانشجویان محدودی فعالیت کنند.
وزیر علوم گفت: با تقویت همکاری و یکپارچگی، بروندادهای علمی مراکز دانشگاهی و تحقیقاتی کشور میتوانند خود را بهتر نشان دهند و قدرت و توان علمی ایران در سطح جهانی بیشازپیش به اثبات میرسد.
وی در خصوص لزوم پرداختن و تقویت حوزههای پژوهش و فناوری گفت: اکنون ۴۳ پارک علم و فناوری و یک پارک در حوزه پزشکی در کشور فعالیت میکنند که اکثر این فعالیتها در ۱۰ سال گذشته شکلگرفته ولی در سالهای اخیر قدرت و سرعت بیشتری پیداکرده است.
حوزههای فناوری با هزینههای اندک ایجادشده است و شرکتهای دانشبنیان، فعالیتهای مناسبی در حد استانداردهای جهانی انجام میدهند و دانشگاهیان ما باید به حوزه پارکهای علم و فناوری و مراکز رشد توجه بیشتری داشته باشند تا آنها به سمت تولید ثروت و اشتغال بیشتر حرکت کنند.
وی با بیان اینکه این ظرفیت وجود ندارد که همه فارغالتحصیلان دانشگاهی عضو هیأت علمی دانشگاه شوند، گفت: از سال گذشته طرح افزایش مهارت دانشجویان در حین تحصیل انجام شد و برای نمونه، دانشگاه علامه طباطبایی درزمینه علوم انسانی در این راستا عملکرد مناسبی داشته است.
غلامی با اشاره به اینکه گفته میشود توانایی فارغالتحصیلان دانشگاهی با نیازهای جامعه تطابق ندارد، عدم آشنایی دانشجویان با بازار کار و اینکه دانشجویان با فنّاوریهای روز آموزش میبینند که در جامعه کمتر از این فنّاوریها استفاده میشود و لازم است تطابقی بین این دو صورت گیرد، را ازجمله این موضوع ارزیابی کرد
وزیر علوم گفت: ورود هر یک نفر فارغالتحصیلان دانشگاهی در صنایع باعث تحول جدی در بخش تحقیق و توسعه شده است ولی اینیک واقعیت است که بسیاری از صنایع ما کوچک هستند و در بخش تحقیق و توسعه سرمایهگذاری نمیکنند.
وی افزود: هرجا اعضای هیأت علمی برای کمک به صنایع واردشده و مورد مشورت قرارگرفتهاند، تأثیرگذار بوده و از خدمات آنها به نحو احسن استفادهشده است و در این زمینه با وزارت صنعت، معدن و تجارت قراردادهای همکاری دوجانبه امضا کردهایم.
غلامی اظهار کرد: با وزارت جهاد کشاورزی نیز تفاهمنامهای تنظیمشده تا دانشجویان کشاورزی در این بخش بتوانند کارآموزی و کارورزی داشته باشند و بودجه این کار هم تأمینشده است.
وی با اشاره به اینکه صندوق رفاه دانشجویان در سالهای اخیر حمایتهای مناسبی برای رفاه دانشجویی بهویژه دانشجویان دکتری انجام داده است، گفت: پرداخت ماهیانه ۷۰۰ هزار تومان به دانشجویان دکتری، افزایش وام ودیعه مسکن و پرداخت وام اضطراری به دانشجویان از جمله اقدامات انجامشده در این حوزه است که البته سعی داریم تا حدی که امکانات اجازه میدهند، حمایتها را افزایش دهیم.
وزیر علوم با تأکید بر اینکه گسترش رشتهها و دورهها در دانشگاهها باید متناسب با نیاز منطقهای صورت گیرد، افزود: از دانشگاههای شهرستانها تقاضا دارم که به تعمیق نوآوریها و تواناییهای علمی خود بیش از توسعه کمی دانشگاهها، همت گمارند.
مسعود نصیری زرندی، رئیس دانشگاه سمنان نیز در این نشست به معرفی تواناییهای این دانشگاه پرداخت و گفت: تربیت منابع انسانی با توانمندی و اثرگذاری پویا و دارای قابلیت کارآفرینی و همچنین جذب اعضای هیأت علمی تأثیرگذار و توانمندسازی آنها از جمله اهداف دانشگاه سمنان بهعنوان بزرگترین دانشگاه مادر و جامع استان سمنان است.
وی افزود: دانشگاه سمنان با داشتن خدمات حملونقل مطلوب ریلی و جادهای، پتانسیل بینالمللی شدن و جذب دانشجوی خارجی را دارد.
نصیری، تبدیلشدن به دانشگاه کارآفرین با توجه به دارا بودن مراکز رشد و پارک علم و فناوری، ایجاد رشتههای بینرشتهای و متناسب با نیاز بازار کار، ایجاد منطقه ویژه فناوری و ارتباط قوی با صنعت را از اهداف دانشگاه سمنان اعلام کرد که تحقق آنها نیازمند همراهی و مساعدت مسئولان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری است.
همتی نماینده مردم شهرستانهای سمنان، مهدیشهر و سرخه در مجلس شورای اسلامی در شورای دانشگاه سمنان با تأکید بر استفاده از پتانسیلهای مختلف نظیر نیروی انسانی کارآمد و تحصیلکرده گفت: میتوان با بهرهگیری از این ظرفیت برای مقابله با تحریمها و رونق واحدهای تولیدی کشور استفاده کرد.
وی با بیان اینکه ایجاد منطقه ویژه فناوری در استان سمنان به تصویب رسیده است، افزود: ایجاد این منطقه در جذب جوانان نخبه و نیروهای متخصص برای کمک به اقتصاد کشور و استان و برونرفت از تحریمها و خروج جوانان نخبه از کشور تأثیرگذار است.
در پایان این مراسم، با حضور غلامی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری از استادان و مدیران برجسته دانشگاه سمنان تجلیل و قدردانی شد.
انتهای پیام/
انتهای پیام/