صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۱:۴۷ - ۱۰ مرداد ۱۳۹۴

پرونده‌سازی اردوغان علیه دمیرتاش / رویای «رئیس‌جمهور سلطان» تعبییر می‌شود؟

رسانه‌های ترکیه گزارش دادند دستگاه قضایی این کشور، تحقیقات علیه برخی اظهارات «صلاح‌الدین دمیرتاش» رهبر حزب دموکراتیک خلق‌ها را آغاز کرده است. دادستان ترکیه خواستار 24 سال حبس برای صلاح الدین دمیرتاش، رئیس مشترک حزب دموکراتیک خلق‌ها و مهم‌ترین رقیب اردوغان شده است.
کد خبر : 30711

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا، دادستانی دیاربکر تحقیقات علیه دمیرتاش، دادستانی ترکیه در اقدامی نادر در خصوص صلاح الدین دمیرتاش دستور تشکیل پرونده و رسیدگی به پرونده با رجوع به "قانون جزایی ترکیه" تحت عنوان «اقدمات مجرمانه علیه امنیت جامعه»، «مسلح کردن بخشی از ملت ترکیه علیه بخشی دیگر از ملت» و «تحریک اذهان عمومی علیه امنیت ملی کشور» را صادر کرده است.


این تحقیقات در دفتر دیاربکر، شهری در جنوب شرقی ترکیه که عمده جمعیت آن را کردها تشکیل می‌دهند، آغاز شده است.


اگر دادگاه عالی ترکیه پرونده تشکیل شده علیه صلاح‌الدین دمیرتاش رئیس مشترک حزب دموکراتیک خلق‌ها، رای به نقض قانون توسط وی را صادر کند، دادستانی ترکیه با رجوع به اصل 83 قانون اساسی ترکیه خواستار لغو «اصل مصونیت قضایی نمایندگان پارلمان ترکیه» از دمیرتاش خواهد شد. که این درخواست به رئیس پارلمان ترکیه و وزارت دادگستری ترکیه ابلاغ شده و بعد از تایید این دو مقام، دادگاه رسیدگی به پرونده برگزار خواهد شد.


این پرونده اتهامی دمیرتاش به دلیل اظهارات او درباره حمله جنگنده‌های ارتش ترکیه به مواضع پ.ک.ک و بازداشت فعالان کرد بازمی‌گردد. او این اقدام را تلاش اردوغان برای انتقام از پیروزی حزبش در انتخابات پارلمانی اخیر که در ماه مه برگزار شد، توصیف کرد. در آن انتخابات حزب دموکراتیک خلقها موفق شد با کسب بیش از 13 درصد آرا 80 کرسی پارلمان را از آن خود کند و به عنوان چهارمین حزب رسمی ترکیه وارد پارلمان شود.


او می‌گوید هدف اصلی اردوغان برای تشکیل منطقه حائل در مناطق مرزی سوریه با ترکیه، مبارزه با داعش نیست، بلکه او می‌خواهد مانع از انسجام جغرافیایی کردهای سوریه شود.








مخالفان اردوغان، او را به قربانی کردن عملیات صلح با کُردها و از بین بردن صلح ترک‌ها و کردها از طریق سرنگون کردن حزب دموکراتیک خلق‌ها، متهم می‌کند تا بتواند رویای «رئیس‌جمهور سلطان» و صدر‌‌نشینی خزب عدالت و توسعه در عرصه سیاسی را احیا کند.

در صورتی‌که اتهام رهبر حزب دموکراتیک خلق‌ها در نقش داشتن در تظاهرات خشونت‌آمیزی که به کشته شدن ۳۴ تن از جمله دو پلیس منجر شد، ثابت شود دمیرتاش به ۲۴ سال زندان محکوم می‌شود. فراخوان برگزاری این تظاهرات اعتراضی به عدم حمایت آنکارا از کُردها در قبال داعش را حزب مزبور داده بود.


واکنش اردوغان به اظهارات دمیرتاش


رجب طیب اردوغان، اتهام های دمیرتاش را سخنان عامیانه نامیده است. رئیس‌جمهوری ترکیه دمیرتاش را به ارتباط با شبه‌نظامیان کرد متهم کرده است. اردوغان در هفته گذشته از پارلمان خواست تا مصونیت قضایی آن دسته از نمایندگانی که مظنون به ارتباط با شبه‌نظامیان‌اند را لغو کند.


در صورت تنظیم ادعانامه علیه دمیرتاش، پرونده او برای خلع مصونیت سیاسی و محاکمه به وزارت دادگستری و از طریق نخست‌وزیری به ریاست مجلس ارجاع خواهد شد.
به گفته کارشناسان سیاسی، در صورتی که پرونده دمیرتاش در صحن علنی مجلس بررسی و اکثریت نمایندگان مجلس رای به خلع مصونیت وی بدهند مصونیت او خلع و تحت محاکمه قرار خواهد گرفت.


اقدام متقابل رهبر دموکراتیک خلق‌ها علیه اردوغان و اوغلو


پس از آغاز تحقیقات قضایی، صلاح الدین دمیرتاش رهبر حزب کردی دموکراتیک خلق های ترکیه (HDP) از رجب طیب اردوغان و احمد داوود اوغلو رئیس‌جمهور و نخست‌وزیر ترکیه به اتهام سوء استفاده از قدرت و انجام اقدامات نظامی علیه گروه‌های کردی و دستگیری صدها فعال کردی در طی روزهای گذشته به دادگاه شکایت کرد.


به گزارش سی ان ان ترک در پی اعلام شکایت دادستانی شهر شانلی عورفا از فیگن یوسکک داغ معاون دبیر کل حزب دموکراتیک خلق‌ها و نیز مطرح شدن زمزمه احتمال تعقیب قضایی دمیرتاش به اتهام حمایت از گروه پ.ک.ک، او در اقدامی متقابل از اردوغان و داوود اوغلو شکایت کرد.


دمیرتاش در ادعانامه‎‌ای که تنظیم کرده و در اختیار دادستانی آنکارا قرار داده است خواهان محاکمه و مجازات اردوغان و داووداوغلو شده است. در حالی روسای جمهور و نخست‌وزیر ترکیه دارای مصونیت قضایی هستند.



در همین حال، مخالفان اردوغان، او را به قربانی کردن عملیات صلح با کُردها و از بین بردن صلح ترک‌ها و کردها از طریق سرنگون کردن حزب دموکراتیک خلق‌ها، متهم می‌کند تا بتواند رویای «رئیس‌جمهور سلطان» و صدر‌‌نشینی خزب عدالت و توسعه در عرصه سیاسی را احیا کند.


برخی ناظران معتقدند هدف حملات نظامی اخیر به گروه پ.ک.ک علاوه بر تلاش برای ایجاد یک حائل مرزی در مسیر پیوستگی جغرافیایی مناطق تحت تسلط کردها (تا دریای مدیترانه)، کنار گذاشتن کردها از حضور در عرصه سیاست ترکیه با توجه به رای قابل توجه آنها در انتخابات اخیر پارلمانی است.


از نظر بسیاری از تحلیلگران، حملات اخیر ارتش ترکیه به مواضع پ.ک.ک روند آشتی ملی با کردها را که در سال‌های گذشته با انجام برخی اصلاحات و قدم‌های مشترک از سوی دو طرف شاهد پیشرفت‌های خوبی بوده است، را تهدید کرده و این روند را به عقب بار خواهد گرداند.


برخی دیگر گمانه انتخابات زودهنگام را مطرح کرده و معتقدند اردوغان خواستار عدم تشکیل دولت ائتلافی در مدت زمان قانونی و برگزاری انتخابات مجدد پارلمانی است تا بدین وسیله بتواند کرسی‌های حزب دموکراتیک خلق‌ها را بار دیگر از آن حزب‌اش خود کند.


اردوغان و داوود اوغلو حزب کردی دموکراتیک خلق‌ها را به حمایت از پ.ک.ک و تروریسم متهم می‌کنند و می‌گویند دمیرتاش باید از اقدامات مسلحانه پ.ک.ک تبری جوید و این اقدامات را محکوم کند.


دمیرتاش در مصاحبه اخیر خود با شبکه خبری زد دی اف آلمان اتهام حمایت از اقدامات تروریستی پ.ک.ک را رد کرد.


همچنین رهبر حزب دموکراتیک خلق‌ها روز گذشته نیز در گفت‌وگو با روزنامه حریت به بسیاری از مسائل اشاره کرد. او در پاسخ به این سوال اتفاقات اخیر باعث نا امیدی کسانی که به شما رأی داده اند، نشده است، گفت: این عوام فریبی حزب عدالت و توسعه (AKP) است که مسبب این نا امیدی شده. HDP مسئول هیچ یک از آن مرگ ها نیست. همچنان که به انتخابات زود هنگام نزدیک می شویم یک جو متشنج و آشوب زده مطلوب AKP است، تا مردم بگویند تنها AKP است که می تواند ثبات و امنیت را برقرار کند. اعمالPKK باید متوقف شوند. یک مادر کرد به ما و همچنین به صلح رأی داده است. این مادر به من می گوید: «ما به شما رأی دادیم. بچۀ من در کوهستان است. نباید نیمه شب بمب بر سرشان ریخته شود. شما می توانید با آنکارا گفتگو کنید. بروید و همه چیز را درست کنید». آیا او حق دارد؟ بله او حق دارد.


در روزهای گذشته و همزمان با حملات گسترده ارتش ترکیه به مواضع گروه پ.ک.ک و دستگیری صدها فعال کرد در داخل ترکیه به اتهام همکاری با تروریسم، روند آشتی ملی دولت ترکیه با کردها به شدت تحت تاثیر قرار گرفته است و دو طرف اتهامات و حملات لفظی علیه یکدیگر را افزایش داده‌اند.
از سوی دیگر مناطق جنوب شرق ترکیه نیز بار دیگر ناآرام شده است و واحدهایی از ارتش این کشور با شبه نظامیانی که از سوی دولت ترکیه وابسته به پ.ک.ک معرفی شده اند درگیر شده‌اند که این درگیری‌ها ده‌ها کشته و زخمی به جا گذاشته است.


انتهای پیام/

برچسب ها: ترکیه
ارسال نظر