صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۰۰:۲۵ - ۰۵ شهريور ۱۳۹۷
رئیس سازمان شیلات کشور در گفتگو با آنا:

فعالیت کشتی‌‌های خارجی در آب‌های ایران صحت ندارد/ مالکیت تمام کشتی‌­ها با ایرانی‌هاست

رئیس سازمان شیلات کشور با اشاره به عدم فعالیت کشتی‌های خارجی در آب‌های ایران تاکید کرد: تمام کشتی‌­های فعال در آب‌های ایران تحت تملک شرکت‌های ایرانی است.
کد خبر : 306905

حسن صالحی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری آنا درباره آخرین وضعیت کشتی‌­های ماهیگیر چینی در آب‌های کشورمان، گفت: طبق تحقیقات سال­‌های گذشته برآورد شده است که ذخایر عظیمی از پودرماهی به میزان 2 الی 4 میلیون تن در عمق 200 متری دریای عمان داریم که می‌توانیم از آن استفاده کنیم.


رئیس سازمان شیلات کشور درباره نیاز کشور به استفاده از پودرماهی، تصریح کرد: ما از کشورهایی هستیم که به پودرماهی بسیار نیاز داریم چرا که توسعه آبزی­‌پروری، دام و طیور را در دستور کار داریم. در واقع ما در گذشته کشتی و تکنولوژی این نوع صید را نداشتیم.


معاون وزیر جهاد کشاورزی درباره حضور کشتی‌­های خارجی در آب­‌های سرزمینی ایران، توضیح داد: ما به هیچ کشتی خارجی نه در آب‌­های سرزمینی و نه در آب­های انحصاری اقتصادی مجوز صید نمی‌دهیم.


صالحی افزود: شرکت‌های ایرانی با دریافت مجوز، اجازه صید ماهی در آب­‌های ایران را دارند این در حالی است که برخی از این شرکت‌­ها برای بهره‌­برداری از شناورهای خود به علت اینکه توانایی و دانش استفاده در برخی قسمت‌ها را نداشته‌­اند از افراد خارجی استفاده می‌کنند.


وی با اشاره اینکه در حال حاضر بیش از 60 شرکت خصوصی، حدود 90 شناور تهیه و موافقت اصولی برای صید ماهی دریافت کرده‌­اند، تصریح کرد: 60 شناور از مجموعه شناورهایی که اجازه صید ماهی دارند مالکیت ایرانی دارند و 30 شناور تحت اجاره درازمدت شرکت­‌های ایرانی هستند. تمام این شناور اگر در گذشته دارای پرچم بوده‌‌اند باطل شده و تحت پرچم جمهوری اسلامی حرکت کرده و در بنادر ایران پس از بازدید به عنوان شناورهای متعلق به شرکت‌های ایرانی ثبت شده‌­اند.


رئیس سازمان شیلات کشور توضیح داد: از حدود 2 هزار نفری که بر روی این شناورها کار می­‌کنند، حدود 300 نفر از آنها نیروی فنی غیر ایرانی هستند که قرار است در دوره زمانی پنج ساله نیروهای فنی خارجی سالی 20 درصد با آموزش جایگزین نیروهای ایرانی شوند.


صالحی با اشاره به نیروهای مرتبط با این فعالیت در ساحل و دریا، گفت: در ساحل حدود 6 هزار نفر مرتبط با این فعالیت مشغول به کار هستند که همگی ایرانی هستند و در دریا حدود 85 درصد از افراد ایرانی و 15 درصد خارجی هستند.


وی ادامه داد: کل صیدی که توسط این شناورها انجام می‌شود، فقط در بنادر ایران تخلیه و بعد از تخلیه در بنادر خودمان برای کارخانه‌های پودرماهی که قبلا تعطیل بوده‌­اند، فرستاده می‌شود و الباقی نیز برای مراکز فرآوری فرستاده و بسته‌بندی می‌شود؛ در حال حاضر حدود 20 مجموعه در جاسک، بندرعباس و قشم فعال شده­ و از پودرماهی استفاده می‌کنند.


رئیس سازمان شیلات کشور با بیان اینکه ما کشتی چینی و خارجی در آب­‌های کشورمان نداریم، یادآور شد: ممکن است کشتی ساخت کشور چین، امارات متحده عربی یا کشورهای دیگر باشد، اما مالکیت این کشتی‌ها در اختیار ایرانی‌ها یا در اجاره بلندمدت شرکت‌های ایرانی است. همگی این شناورها تحت پرچم ایران حرکت و ثبت شده در بنادر ایران هستند.


معاون وزیر جهاد کشاورزی تاکید کرد: منافع تمام شناورهایی که در آب­‌های ایران در حال فعالیت و صید هستند، برای کشورمان ذخیره می‌شود.


وی درباره صید بی‌رویه کشتی‌های چینی در آب­‌های ایران تصریح کرد: این صحت ندارد چرا که اصلا کشتی خارجی در آب­‌های ما وجود ندارد و همه این شناورها متعلق به کشورمان هستند.


صالحی با اشاره به اینکه این کشتی‌ها در آب­‌های فراساحلی صید می‌کنند، افزود: گونه‌هایی که این کشتی‌ها برداشت می‌کنند، اشتراکی با گونه‌های ساحلی ما ندارند، این در حالی است که قایق‌ها و لنج‌های ما امکان و تکنولوژی لازم برای صید در آن مناطق را ندارند.


رئیس سازمان شیلات کشور با اشاره به انتشار اخباری درباره وجود کشتی‌های چینی در آب‌های ایران، گفت: بعد از اقدامات تخریبی آمریکا و غربی‌ها علیه کشورمان این اخبار شروع و برخی هم بدون اطلاع به این موضوع دامن زدند.


معاون وزیر جهاد کشاورزی درباره اقدامات حمایتی از صیادان، توضیح داد: سازمان شیلات کشور برنامه‌های حمایتی برای حمایت از صیادانی که مجوز دارند، در نظر گرفته است، در سال جدید در حال بیمه کردن خانواده‌های صیادان هستیم. با ساخت اسکله، بندر و طرح‌های ترویجی و آموزشی درباره روش‌های صید و غیره به فعالیت آنها کمک می­‌کنیم؛ این درحالی است که سالانه 500 میلیون بچه‌ماهی در آب‌های شمال و جنوب کشور رها می‌شود تا برای فعالیت صیادان بستر مهیا باشد.


انتهای پیام/


انتهای پیام/

ارسال نظر