صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۹:۳۰ - ۰۶ شهريور ۱۳۹۷

تشکیل ائتلاف سنی-کردی و توافق با دولت قانون/ مخالفت عراق با دخالت‌های آمریکا

تشکیل دولت در عراق به کانون رایزنی‌های مقام‌های عراقی تبدیل شده و در این میان رایزنی‌ میان محور ملی به نمایندگی از احزاب سنّی و حزب دموکراتیک کردستان به نتیجه دست یافته است.
کد خبر : 306680

گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا؛ وب‌سایت شبکه روسیاالیوم از یک منبع سیاسی عراق گزارش کرد توافقی میان محور ملی به ریاست خمیس خنجر تاجر و حزب دموکراتیک کردستان به رهبری مسعود بارزانی به دست آمده است.


این منبع که نامش فاش نشده است، افزود: «در چند روز گذشته شاهد ادامه رایزنی‌ها میان محور ملی به نمایندگی از احزاب سنّی و حزب دموکراتیک کردستان که نماینده گروه زیادی از احزاب کردی است، بودیم.»


وی تصریح کرد: «ائتلافی که به زودی تشکیل می‌شود مقدمات ایجاد ائتلاف بزرگ‌تر را با ائتلاف دولت قانون به رهبری نوری المالکی و ائتلاف فتح به رهبری هادی العامری فراهم می‌کند.»


بعد از اعلام این موضوع، برخی منابع داخلی از جریان محور ملی از صلاحیت نداشتن خمیس خنجر برای تشکیل ائتلاف با سایر گروه‌ها خبر دادند. هادی العامری امروز در حاشیه دیدار شیخ خزعلی دبیرکل عصائب اهل‌الحق در پاسخ به این حواشی گفت:‌ «رهبران ائتلاف محور ملی که این‌گونه شایعات را به راه انداخته‌اند پاسخ دهند که اگر خنجر صلاحیت نداشت چرا به وی اجازه داده شد تا در انتخابات شرکت کند؟»


وی تأکید کرد: «عراقی‌ها باید نخست‌وزیر خود را انتخاب کنند و طبعاً هیچ خیری در حکومتی که خارجی‌ها بخواهند تعیین کنند وجود ندارد.»



رایزنی رئیس‌جمهور و رئیس ائتلاف فتح عراق درباره روند تشکیل دولت


از سوی دیگر فؤاد معصوم و هادی عامری نیز درباره نتیجه تلاش‌ها برای تشکیل فراکسیون اکثریت مجلس و فراهم کردن مقدمات برگزاری دور جدید مجلس رایزنی کردند.


دفتر ریاست‌جمهوری عراق اعلام کرد معصوم و العامری در این دیدار بر لزوم برگزاری نخستین جلسه مجلس چهارم در زمان قانونی خود تأکید کردند تا بتوان بدین‌وسیله در مسیر تشکیل دولت جدید عراق طبق بازه زمانی قانونی گام برداشت.


وی افزود: «دو طرف در این دیدار درباره مهم‌ترین تحولات سیاسی و امنیتی رایزنی کردند و به بررسی راه‌های تضمین خواسته رأی‌دهندگان و عموم مردم عراق در راستای اصلاحات سیاسی و اقتصادی و بهبود وضعیت خدمت‌رسانی پرداختند.»


فتح و قانون تا پایان هفته ائتلاف بزرگی ایجاد می‌کنند


یک منبع سیاسی آگاه روز گذشته خبر داد ائتلاف فتح و دولت قانون به زودی تشکیل یک ائتلاف بزرگ را اعلام می‌کنند.


وی افزود: «دو طرف از ائتلاف محور ملی خواستار توافق بر سر انتخاب یک نفر به عنوان رئیس مجلس شده‌اند تا نخستین جلسه دور جدید مجلس تشکیل شود.»


الغد پرس گزارش کرد: «توافق بر سر تشکیل یک ائتلاف بزرگ شامل فتح و قانون با مشارکت کردها و ائتلاف محور ملی به دست آمده است و این ائتلاف تا پایان هفته جاری اعلام می‌شود.»


این منبع سیاسی تأکید کرد:‌ «ائتلاف فتح و دولت قانون از محور ملی خواسته‌اند تا بر یک یا دو نفر برای نامزدی به عنوان رئیس مجلس به توافق دست یابند. به نظر می‌آید این افراد از میان شخصیت‌هایی همچون اسامه نجیفی، محمد تمیم و محمد حلبوسی باشند.»



شیخ خزعلی: در برابر دخالت‌های آمریکا در تشکیل حکومت سکوت نخواهیم کرد


دبیرکل عصائب اهل‌الحق امروز گفت: «من از زمان پیروزی بر داعش تاکنون در تصمیمات الحشد الشعبی دخالت نکرده‌ام ولی هرگز در برابر مداخله آمریکا در مذاکرات تشکیل دولت سکوت نخواهم کرد.»


وی افزود: «نخست‌وزیر باید بداند از همه تصمیمات الحشد الشعبی آگاهیم و از آن حمایت می‌کنیم. ما قصد نداریم در تصمیمات الحشد مداخله کنیم و تاکنون نیز این کار را نکرده‌ایم.»


خزعلی تصریح کرد: «ائتلاف فتح خود را ملزم به قطع ارتباط با الحشد می‌داند و ایمان داریم هیأت الحشد الشعبی می‌تواند مستقل عمل کند. فتح و متحدانش توانایی لازم را برای تشکیل فراکسیون اکثریت دارند.»
دبیرکل عصائب اهل‌الحق درباره سفر هیأتی آمریکایی به عراق گفت: «بریت مک‌گورک فرستاده ترامپ در رأس هیأتی آمریکایی به بغداد می‌آید تا بر طرف‌های تشکیل دولت فشار وارد کند ولی ما هرگز در برابر مداخله آمریکا در مذاکرات تشکیل دولت سکوت نخواهم کرد.»


انتهای پیام/4077/4033


انتهای پیام/

ارسال نظر