صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۰۷:۰۷ - ۰۴ شهريور ۱۳۹۷
مدیرکل حفاظت محیط زیست شهرستان سوادکوه اعلام کرد؛

ارسال نامه به دادستانی در خصوص احداث 6 کیلومتر جاده در جنگل‌های سوادکوه

مدیرکل حفاظت محیط زیست شهرستان سوادکوه با تائید احداث 6 کیلومتر جاده در جنگل‌های سوادکوه اعلام کرد: کارشناسان گزارشی در این زمینه تهیه‌کرده و نامه‌ای را به دادستان و فرماندار سوادکوه داده‌اند؛ اما برای اعلام این که جاده‌سازی منجر به تخریب منابع طبیعی شده، هنوز زود است.
کد خبر : 306444

ابراهیم فلاحی در گفتگو با خبرنگار حوزه محیط زیست گروه اجتماعی خبرگزاری آنا در مورد جزئیات احداث 6 کیلومتر جاده غیرمجاز در ارتفاعات سوادکوه اظهار کرد: همکاران محیط‌ زیست شهرستان سوادکوه، پس از اطلاع از این موضوع از منطقه بازدید کردند که با فعالیت بولدوزر در ارتفاعات روبه‌رو شدند؛ البته دامداران اعلام کردند که می‌خواهند جاده قدیمی را ترمیم کنند، زیرا در اثر سیلاب از بین رفته بود.


وی با اشاره به اینکه بعد از بازدید، متوجه احداث جاده شد‌ه‌اند، افزود: با اداره‌کل منابع طبیعی شهرستان سوادکوه تماس گرفتیم و مشخص شد کمیته کارشناسی منابع طبیعی پس از بازدید و بررسی محل، مجوز احداث چهار کیلومتر جاده در این منطقه را تصویب کرده است.


مدیرکل حفاظت محیط زیست شهرستان سوادکوه با بیان اینکه مجوز احداث جاده توسط محیط زیست رؤیت شده است، افزود: همه مسائل فنی از سوی کمیته کارشناسی منابع طبیعی در این مجوز لحاظ شده بود، مثلاً عنوان‌شده بود که از مناطق شیب‌دار استفاده نکنند، در منطقه‌ای که به حالت مسطح است، خاک‌برداری نکنند و فقط سنگ‌ها را کنار بزنند؛ تا این جاده احداث شود و فقط از قسمت‌هایی استفاده شود که پوشش گیاهی کمتری دارد.


فلاحی یادآور شد: منطقه‌ای که جاده موردنظر در آن احداث‌شده است، جزء مناطق مرتعی و کوهستانی به‌شمار می‌آید و منطقه جنگلی هیرکانی نیست؛ اما در ارتفاعاتی واقع‌شده که پوشش گیاهی آن، ‌گونه‌های علفی و ارس خزنده دارد که متأسفانه بخشی از آن نیز تخریب‌شده است.


وی در مورد شکایت به مراجع قضائی در خصوص جاده‌سازی در مناطق مرتعی گفت: ما گزارشی در این زمینه تهیه‌کرده‌ایم؛ اما با توجه به اینکه مالک و متولی این مناطق اداره منابع طبیعی است، نمی‌توانیم شکایت کنیم. البته انتظار داشتیم برابر ماده 38 برنامه ششم توسعه، پیش از احداث جاده از ما استعلام می‌کردند.


این مقام مسئول در محیط زیست سوادکوه تصریح کرد: شاید اگر همان زمان از ما استعلام می‌کردند موافقت نمی‌کردیم؛ زیرا این جاده‌سازی در منابع مرتعی باید ابتدا کارشناسی می‌شد. به‌هرحال این اتفاق افتاده و در راستای مرتفع‌کردن مشکل دامداران منطقه این امر صورت گرفته است.


فلاحی اظهار کرد: کارشناسان منابع طبیعی سوادکوه، حساسیت ویژه‌ای روی این منطقه دارند و این‌گونه نیست که به‌سادگی مجوز احداث جاده بدهند. ابعاد این مسئله باید مورد بررسی قرار گیرد.


مدیرکل حفاظت محیط زیست شهرستان سوادکوه گفت: کارشناسان گزارشی در این زمینه تهیه‌کرده و نامه‌ای را به دادستان سوادکوه ارسال و رونوشت آن‌را به فرمانداری شهرستان هم دادند. قرار شد اداره‌کل محیط زیست سوادکوه و کارشناسان این اداره‌کل موضوع را بررسی کنند؛ اما برای اعلام این مسئله که جاده‌سازی منجر به تخریب منابع طبیعی شده یا نه، هنوز زود است و باید ابتدا گزارش‌های کارشناسان محیط طبیعی محیط زیست مورد بررسی قرار گیرد که آیا در این منطقه نیاز به جاده‌سازی بوده یا خیر و آیا مسیر انتخاب‌شده مناسب بوده است یا نه. بنابراین پیش از اعلام نظر کارشناسی آن‌ها، نمی‌توانیم هیچ‌گونه اظهارنظری ‌کنیم.


انتهای پیام/4009/4044


انتهای پیام/

ارسال نظر