صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۳:۵۷ - ۰۸ مرداد ۱۳۹۴
معصومه ابتکار خبر داد

لایحه حفاظت و تنفس جنگل در‌ دست تنظیم است

معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست با بیان اینکه طبق مصوبه پایش بهره‌برداری از جنگل، بهره‌برداری از جنگل به جز بهره‌برداری از درختان آسیب‌دیده ممنوع شده‌است، گفت: لایحه حفاظت و تنفس جنگل « توقف و بهره‌برداری از جنگل» در‌ دست تنظیم است.
کد خبر : 30568

به‌گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری آنا به نقل از روابط عمومی محیط‌ زیست کشور، معصومه ابتکار امروز به مناسبت روز جنگل به استان مازندران سفر کرده است و از جنگل‌های منطقه «پلنگ دره»، «شیرگاه» و « کیاسر» بازدید کرد.


وی همچنین با بازدید از مناطق آسیب‌دیده در سیل روزهای اخیر، در جمع انجمن‌های مردم نهاد محیط‌ زیستی و خبرنگاران، با اشاره به مصوبه سال 92 هیئت دولت در ارتباط با تلفات جنگل‌ها، گفت: براساس این مصوبه عملاً بهره‌برداری از جنگل‌ها به جز مواردی که درخت آسیب‌دیده باشد، ممنوع است. البته اجرای این مصوبه که برای پایش، حفاظت و بهره‌برداری پایدار از جنگل‌ها تدوین شده است، زمان می‌برد.


رئیس سازمان حفاظت محیط‌ زیست با بیان اینکه امسال اقدامات خوبی در زمینه پایش، مدیریت پایدار و ایجاد ستاد برای اطفاء حریق در جنگل‌ها داشتیم، گفت: تعداد آتش‌سوزی‌های رخ داده در سال جاری بیشتر شد. اما با واکنش سریع ستادها و آمادگی که در مانورها به وجود آمد، وسعت آتش‌سوزی‌ها کمتر از سال گذشته است.


او تاکید کرد: گرمای هوا درختان را برای آتش‌سوزی آماده کرده است، اما عامل انسانی نیز در این زمینه موثر است.


وی ادامه داد: سخنان مقام معظم رهبری در اسفند سال گذشته که عنوان کردند «تخریب جنگل‌ها باید به عنوان جرم تلقی شود»، سبب شد که قوه قضائیه و سازمان بازرسی کشور به صورت جدی به این مبحث وارد شوند. علاوه بر آن همکاری‌های خوبی با استانداری‌ها و شوراها در حال انجام و مشارکت مردم در این موضوع بسیار مهم است.


تغییر کاربری‌ها و ویلاسازی‌ها در زمین‌های شمال لطمه زیادی به این مناطق می‌زند


معاون رئیس جمهوری تصریح کرد: کشاورزان و دامداران باید بدانند که تغییر کاربری‌ها و ویلاسازی‌ها در زمین‌هایشان هر چند سود مقطعی در بر خواهد داشت، اما در بلندمدت لطمات زیادی به آنها و فرزندانشان خواهد زد.


ابتکار گفت: معیشت مردم از طریق حفظ جنگل، حفاظت در بخش گردشگری و خدماتی که منجر به حفاظت شوند و آنچه موجب توقف بهره‌برداری از جنگل‌ها شود، مورد حمایت ما خواهد بود.


وی با اعلام اینکه لایحه حفاظت از جنگل‌ها تدوین شده است، افزود: سازمان جنگل‌ها، وزارت کشاورزی، دولت و ریاست مجلس نیز موافقت خود را با آن اعلام کردند که امیدواریم به زودی تصویب شود. این مصوبه بهره‌برداری از جنگل‌ها را ممنوع می‌کند و در زمینه‌های مختلفی همچون قاچاق چوب نیز تأثیرگذار است.


رئیس سازمان حفاظت محیط‌ زیست با تأکید بر نقش کلیدی سازمان‌های مردم نهاد در حفاظت از جنگل‌‌ها، گفت: آگاهی و جلب مشارکت مردم به ویژه در مورد جوامع محلی ساکن در حاشیه جنگل‌ها، دامداران، کشاورزان و عشایر غرب کشور با همکاری سمن‌ها محقق می‌شود.


ابتکار اظهار کرد: ما برای پشتیبانی از سازمان‌های مردم نهاد و شنیدن صدای آنها تلاش می‌کنیم و امیدواریم که این سازمان‌ها در نظم و پرسش‌گری به ما کمک کنند. تلاش می‌کنیم تا در فضای آزاد صدای جامعه مدنی شنیده شود.


در زمینه مدیریت پسماند تحولات اساسی در حال انجام است


وی ادامه داد: در ارتباط با مدیریت پسماند نیز تحولات اساسی در حال انجام است و هفته پیش جلسه خوبی در این زمینه با استاندار داشتیم، اما رفتار مردمی که زباله بر جای می‌گذارند به برخی رفتارها و فرهنگ‌های ما بازمی‌گردد که سمن‌ها می‌توانند در این زمینه موثر باشند.


معاون رئیس جمهوری با بیان اینکه برداشت بی‌رویه شن و ماسه و ورود پساب‌ها به رودخانه‌ها یکی از دلایل تخریب رودخانه‌های شمال محسوب می‌شود، افزود: حفاظت از رودخانه‌ها به عنوان اقدامی اساسی باید مورد توجه قرار گیرد. چرا که تصرف در حریم رودخانه‌ها خود باعث می‌شود تا سیل حق خود را از طبیعت بگیرد. در واقع انتقام طبیعت از دخل و تصرف انسانی از طبیعت محسوب می‌شود.


برای تسهیل واردات چوب در حال اقدام هستیم


ابتکار ادامه داد: برای تسهیل واردات چوب در حال اقدام هستیم چرا که در جاهای مختلف چوب به شکل صنعتی تولید می‌شود بنابراین راه حل منطقی این است که به جای استفاده و برداشت از ذخایر طبیعت به سمت استفاده از چوب مصنوعی برویم.


وی بیان کرد: قبل از اینکه طبیعت حق خود را بگیرد حق طبیعت را بپردازیم؛ واردات چوب صرفه اقتصادی دارد بنابراین باید تسهیلات در واردات آن صورت گیرد که خوشبختانه همکاری‌‌های خوبی با جهاد کشاورزی و وزارت صنعت در این باره داشته‌ایم. توصیه می‌کنیم تا تولیدکنندگان داخل، صنایع مربوط به چوب را به طرف چوب مصنوعی ببرند.


معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان حفاظت محیط‌ زیست گفت: پرونده معرفی جنگل‌های هیرکانی به عنوان میراث جهانی نیز در دست بررسی است که در این زمینه در پاریس جلساتی داشتیم تا این جنگل به عنوان میراث فرهنگی نامیده شود و امیدواریم اسم ایران در آنجا آن مطرح شود؛ زیرا جنگل هیرکانی در ایران و بخشی دیگر از آن در آذربایجان است و بنابراین این موضوع باید مورد تصویب دو منطقه قرار گیرد.



انتهای پیام/

ارسال نظر