صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۴:۰۴ - ۰۷ مرداد ۱۳۹۴
رئیس اداره سلامت گوش و شنوایی:

سالانه 5 درصد نوزادان با اختلالات شنوایی متولد می‌شوند

رئیس اداره سلامت گوش و شنوایی وزارت بهداشت، با بیان اینکه سالانه 5 درصد نوزادان با اختلالات شنوایی متولد می‌شوند، از آغاز برنامه سلامت گوش و شنوایی در گروه سنی پیش دبستانی و سالمندی در 13 استان به صورت پایلوت خبر داد.
کد خبر : 30411

به گزارش گروه اجتماعی آنا، دکتر سعید محمودیان در حاشیه نشست کمیته ملی کشوری برنامه سلامت گوش و شنوایی، اظهار کرد: یکی از برنامه‌های مرکز مدیریت بیماری‌های غیر واگیر وزارت بهداشت برنامه سلامت گوش و شنوایی کشور است.


وی افزود: با توجه به احتمال شیوع کم شنوایی و اختلالات گوش در همه سنین، رویکرد و هدف از اجرای این برنامه پیشگیری در بیماری‌های گوش و شنوایی، شناسایی اولیه بیماران گوش و کم شنوایی و برنامه‌های خود مراقبتی و مداخلات درمانی مناسب مانند استفاده از تقویت کننده‌های شنوایی است.


رئیس اداره سلامت گوش و شنوایی وزارت بهداشت ضمن اشاره به بحث پیشگیری در بیماری‌های گوش و ناشنوایی، سطح اول پیشگیری را از بین بردن عامل خطر بیان کرد و گفت: بالا بردن سطح ایمنی و جلوگیری از ابتلا به بیماری از طریق آموزش، شناسایی به موقع افراد بیمار، تشخیص نوع بیماری و مداخلات به موقع درمانی سطوح بعدی پیشگیری هستند.


به گفته وی، میزان کم شنوایی ناتوان کننده در سنین بالای 65 سال نسبت به سایر گروه‌های سنی 2 برابر بیشتر است.


دکتر محمودیان با بیان اینکه آمارهای سازمان جهانی بهداشت نشان می‌دهد تا سال 2020 میزان ناشنوایان در دنیا افزایش می‌یابد، گفت: در کشور شیوع ناشنوایی در هر هزار تولد در زمان نوزادی 4.7 درصد است و از زمان نوزادی تا سالمندی شیوع ناشنوایی در کل جمعیت کشور یعنی از نوزادی تا سالمندی 3 تا 5 درصد است.


وی افزود: البته این آمار در سنین پیش دبستانی و مدرسه 2 برابر شده و به 10 درصد می‌رسد.


رئیس اداره سلامت گوش و شنوایی در ادامه، با بیان اینکه ریاست کمیته ملی کشوری برنامه سلامت گوش و شنوایی بر عهده دکتر محمد فراهانی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، از اساتید مطرح گوش و حلق و بینی و جراحی سر و گردن کشور و با تولیت وزارت بهداشت می‌باشد، گفت: برنامه سلامت گوش و شنوایی بر اساس استاندارد‌های سازمان جهانی بهداشت در حال تدوین و تنظیم است.


دکتر محمودیان غربالگری سلامت گوش و شنوایی نوزادان و سالمندان را یکی از 5 محور ارتقای سطح سواد سلامت گوش و شنوایی عنوان کرد و افزود: ثبت دیده‌بانی اختلالات گوش و شنوایی در کشور و مداخلات به موقع در آلودگی‌های صوتی محیط‌های کاری، صنعتی، نظامی و تفریحی از اقدامات دیگر ارتقای سطح سواد سلامت گوش و شنوایی است که به عنوان اولویت‌های سلامت گوش در کشور در نظر گرفته شده است.


سالانه 3 تا 5 درصد نوزادان با اختلالات شنوایی متولد می‌شوند


وی به غربالگری سلامت گوش و شنوایی نوزادان توسط اداره سلامت گوش وزارت بهداشت همگام با سازمان بهزیستی اشاره کرد و گفت: در حال حاضر حدود 64 درصد نوزادان در سطح کشور غربالگری شده که در صورت نیاز به مراکز درمانی ارجاع داده شده‌اند.


به گفته وی، سالانه حدود 3 تا 5 درصد نوزادان با اختلالات شنوایی متولد می‌شوند که در سال گذشته بیش از 900 هزار نوزاد تحت غربالگری سلامت گوش و شنوایی قرار گرفته و حدود 2500 نوزاد به مراکز درمانی جهت درمان ارجاع داده شدند.


رئیس اداره سلامت گوش و شنوایی همچنین از آغاز برنامه سلامت گوش و شنوایی در گروه سنی پیش دبستانی و سالمندی در 13 استان به صورت پایلوت خبر داد.


وی از برگزاری دومین نشست کمیته برنامه سلامت گوش و شنوایی طی دو ماه آینده خبر داد و گفت: در این نشست ضمن آنالیز موقعیتی و وضعیتی از سلامت گوش و شنوایی در کشور در خصوص پیشنهاد‌های ارائه شده از سوی سازمان جهانی بهداشت و سازمان‌های مرتبط دیگر با سلامت با هدف دستیابی به بهترین پروتکل در این زمینه بحث و تبادل نظر خواهد شد.


انتهای پیام/

ارسال نظر