صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۲۳:۴۵ - ۲۲ مرداد ۱۳۹۷
وزیر جهاد کشاورزی خبر داد؛

سرمایه‌گذاری ۱۳ هزار میلیارد تومانی برای افزایش بهره‌وری آب

وزیر جهاد کشاورزی گفت: ۱۳ هزار میلیارد تومان در بخش اصلاح زیرساخت‌ها و اجرای روش‌ نوین آبیاری سرمایه‌گذاری کرده‌ایم.
کد خبر : 303800

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری آنا از پایگاه اطلاع‌رسانی دولت، محمود حجتی با اشاره به اینکه سال گذشته ۹ هزارمیلیارد تومان برای اصلاح و توسعه زیرساخت‌ها در بخش کشاورزی سرمایه‌گذاری شده است، گفت: علاوه بر این ۴ هزارمیلیارد تومان نیز برای اجرای شبکه‌های نوین آبیاری و بهره‌گیری از منابع آب‌های مرزی و طرح احیای ۵۵۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان خوزستان صرف شده است.


وی گفت: این میزان سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی به منظور افزایش بهره‌وری آب در تاریخ کشور بی‌سابقه بوده است.


وزیر جهاد کشاورزی مساحت شبکه‌های نوین آبیاری را در مزارع ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار هکتار اعلام کرد و افزود: سال گذشته ۲۳۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی تحت پوشش شبکه‌های نوین آبیاری قرار گرفت.


حجتی گفت: حدود ۷ درصد از کل منابع آب قابل استحصال کشور در بخش کشاورزی صرفه‌جویی شده است.


وی افزود: استفاده از دانش و فناوری‌های نوین در بخش آبیاری، بهره‌وری در مصرف آب را افزایش داده است.


وزیر جهاد کشاورزی گفت: بر اساس گزارش‌های موجود بهره‌وری آب از ۳۷ درصد به ۴۴ درصد افزایش یافته که عدد خوبی است.


حجتی خاک‌ورزی و آماده‌سازی مکانیزه اراضی، اصلاح بذر و نهال و انتقال فصل کشت را از جمله اقدامات انجام شده برای کاهش مصرف آب دانست و گفت: هم‌اکنون به منظور افزایش بهرهوری آب، بذر اصلاح شده چغندرقند با تولید ۱۰ تن در هر هکتار به کشاورزان معرفی شده و با مصرف یک متر مکعب آب ۶۰۰ گرم شکر تولید می‌شود.


وی افزود: برای افزایش تولید، ارتقای کیفیت محصول، صرفه‌جویی در زمان تولید و صرفه‌جویی در مصرف آب کشت نشاء محصولات بویژه محصولات سبزی و صیفی توسعه‌یافته است و امروز میلیاردها نشاء از محصولات مختلف در گلخانه‌ها تولید می‌شود.


وزیر جهاد کشاورزی گفت: با کشت نشاء در مصرف آب ۳۰ درصد صرفه‌جویی و در برخی اراضی امکان چهار دوره کشت محصول در زمین فراهم می‌شود.


حجتی توسعه گلخانه‌ها را از دیگر برنامه‌های وزارت جهاد کشاورزی برای کاهش مصرف آب دانست و افزود: با انتقال کشت سبزی و صیفی به گلخانه مصرف آب در تولید این گروه از محصولات ۹۰ درصد کاهش می‌یابد.


وی گفت: طرح توسعه گلخانه‌های کوچک با برنامه کشت تلفیقی محصولات در مناطق روستایی از مهمترین برنامه‌های وزارتخانه است و تسهیلات اجرای طرح از وام یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلاری توسعه روستایی تامین می‌شود.


وزیر جهاد کشاورزی بهره‌گیری از تجربه‌های گذشتگان را در مدیریت منابع آب ارزشمند دانست و افزود: گذشتگان با همین شرایط کم آبی و محدودیت‌های منابع آب، کشاورزی می‌کردند و با بهترین روش برداشت آب در قنات‌ها مصرف آب را مدیریت می‌کردند بنابراین باید در طرح‌های تعادل‌بخشی به سفره‌های آب زیرزمینی از این تجربیات استفاده کنیم و می‌توانیم با مشارکت مردم محلی در ۶۰۰ دشت کشور از دستاوردهای گذشتگان استفاده کنیم.


انتهای پیام/


انتهای پیام/

ارسال نظر