صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۱:۱۳ - ۲۱ مرداد ۱۳۹۷
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران خبر داد؛

اجرای طرح کاهش در تمامی نقاط پایتخت از ابتدای آبان‌ماه/درآمد 67 میلیارد تومانی از اجرای طرح ترافیک

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران از اجرایی شدن طرح کاهش خبر داد و گفت: این طرح از ابتدای آبان‌ماه در تهران اجرایی و تمام خودروهایی که فاقد معاینه فنی باشند جریمه می‌شوند.
کد خبر : 303280

به گزارش خبرنگار شهری گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، محسن پورسید آقایی در نشست خبری با اصحاب رسانه با اشاره به اینکه دو بحث آلودگی هوا و ترافیک در اولویت‌های معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران است، ‌اظهار کرد: در راستای ایجاد یک سیستم هوشمند به منظور کنترل و مدیریت ترافیک شهر تهران، گام‌های اساسی برداشته شده است که اجرای طرح ترافیک، یکی از مصادیق آن است. البته موضوع بعدی طرح زوج و فرد است که باید جایگزینی برای آن تعیین شود به همین منظور تفاهم‌نامه‌ای با دانشگاه تربیت مدرس منعقد شده تا بر روی سایر روش‌هایی که این طرح در کشورهای دیگر اجرا می‌شده و جایگزین‌شان تحقیق شود تا ما هم بتوانیم طرحی را جایگزین کنیم.


پارک حاشیه‌ای و مسائل مرتبط به آن موضوع دیگری بود که پورسید آقایی به آن اشاره کرد و گفت: یکی از مشکلات در شهر تهران مربوط به پارک حاشیه‌ای است. در همین زمینه مزایده‌ای را برگزار کردیم تا سایر روش‌ها برای ساماندهی پارک حاشیه‌ای مطالعه شوند. بر این اساس به این نتیجه رسیدیم تا بر اساس نیازمندی‌های مردم تهران اپلیکیشنی طراحی شود و به وسیله موبایل شهروندان از آن استفاده کرده و ماموران پلیس راهور و دوربین‌ها نیز بتوانند آن را رصد کنند.


معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران ادامه داد: منطقه دو به صورت پایلوت برای اجرای این طرح در نظر گرفته شده و در نهایت این طرح برای کل شهر تهران خریداری و اجرا می‌شود.


لزوم محدودیت شماره‌گذاری خودرو در پایتخت


وی با اشاره به لزوم محدویت شماره‌گذاری خودرو در پایتخت تصریح کرد: باید روی این موضوع بررسی‌های لازم انجام شود و در واقع عین دیگر شهرها در کشورهای پیشرفته تعداد مشخصی شماره‌گذاری خودرو انجام شود تا ما بتوانیم نوع تردد را مدیریت کنیم.


پورسید آقایی با اشاره به اولویت معاونت حمل و نقل به منظور رفع آلودگی هوای تهران گفت: براساس آمار وزارت بهداشت در سال گذشته، پنج هزار نفر جان خود را به دلیل عوارض ناشی از آلودگی هوا از دست دادند که البته 70 درصد این آلودگی مربوط به مسائل حمل و نقل و 30 درصد آن ناشی از صنایع است.


معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با اشاره به اینکه در همین راستا معاینه فنی سخت‌گیرانه‌تر در تهران اجرایی شد، گفت: برای کسانی که قصد داشتند وارد طرح ترافیک شوند معاینه فنی برتر را در نظر گرفتیم که برای دریافت آن باید سطح آلایندگی پایین‌تری در نظر گرفته می‌شد.


وی با بیان اینکه به دنبال اجرای مرحله دوم طرح کاهش در تهران هستیم، اضافه کرد: خودروها تا ابتدای آبان‌ماه فرصت دارند تا برای گرفتن معاینه فنی اقدام کنند زیرا مرحله دوم طرح کاهش، از اول آبان‌ماه اجرایی می‌شود و این درحالی است که هم‌اکنون دوربین‌ها شماره خودروهای فاقد معاینه فنی را تنها در زمانی که وارد محدوده طرح ترافیک شوند رصد می‌کنند اما از اول آبان‌ماه دوربین‌ها به صورت 24 ساعته معاینه فنی را رصد کرده و در صورت تخلف برای آنها جریمه 50 هزار تومانی در نظر گرفته می‌شود.


تردد کامیون‌ها در شهر تهران موضوع دیگری بود که پورسید آقایی به آن اشاره کرد و گفت: در نظر داریم تا سامانه‌ای را راه‌اندازی کنیم که بر اساس آن، هر کامیونی که داخل شهر بار جابجا می‌کند همانند حرکت کامیون‌ها در خارج از شهر برایش بارنامه صادر شود. به همین منظور، تمام کامیون‌دارها مکلف به گرفتن باربرگ هستند و برای آن باید در ابتدا در سامانه تهران من و سپس در سایت بارانه، مسیر رفت و آمدشان را مشخص کنند و پلیس که به این سامانه متصل است کنترل‌های لازم را انجام می‌دهد و کامیون‌های فاقد باربرگ متوقف می‌شوند. از چهارشنبه این هفته به صورت آزمایشی این طرح اجرایی می‌شود و دوره آزمایشی آن تا اول آبان‌ماه ادامه دارد و از ابتدای آبان صدور باربرگ برای هر کامیون الزامی است.


معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با اشاره به برنامه‌های پیش‌رو برای اتوبوس‌های شرکت واحد گفت: اتوبوس‌ها به دو بخش خصوصی و شرکت واحد تقسیم می‌شوند. ما اتوبوسرانی را موظف کردیم تا برای تمام اتوبوس‌های خود معاینه فنی دریافت کنند که این موضوع شامل اتوبوس‌های شرکت‌های خصوصی و بی‌آر‌تی می‌شود و از ابتدای اجرای این طرح، طی 45 روز گذشته آمار اتوبوس‌هایی که معاینه فنی دریافت کردند از 76 درصد به 88/4 درصد رسیده است و برای بیش از 700 دستگاه اتوبوس، معاینه فنی صادر شده است. همین‌طور از دو هزار و 200 دستگاه اتوبوس بازدید کردیم و در فاصله باقی‌مانده تا آبان‌ماه باید تمامی اتوبوس‌ها معاینه فنی دریافت کنند و آنهایی که نتوانستند آزمون‌های معاینه فنی را با موفقیت بگذرانند از رده خارج می‌شوند.


پورسید آقایی اضافه کرد: ارگان‌های مختلف از سرویس استفاده می‌کنند و بر همین اساس موظف شدند تا اول آبان‌ماه برای تمامی سرویس‌های خود معاینه فنی دریافت کنند و البته اتوبوس‌ها همانند کامیون‌ها باید برای مسیر مجوز بگیرند و شرط گرفتن مجوز، داشتن معاینه فنی است. روز گذشته استاندار تهران بخشنامه‌ای را به تمامی ارگان‌ها صادر و براساس آن اعلام کرده که هیچ دستگاهی حق ندارد با پیمانکارانی قرارداد ببندد که خودروهای آنها فاقد معاینه فنی است.


موتورسیکلت‌های کاربراتوری باید انژکتوری شوند


وی درباره رفع آلودگی موتورسیکلت‌ها توضیح داد: پس از بررسی‌های طولانی به این نتیجه رسیدیم که در تهران و در حالی‌که بیش از دو میلیون موتور کاربراتوری وجود دارد نمی‌توانیم ظرف یک سال، تمامی آنها را به موتورهای برقی تبدیل کنیم به همین دلیل در طرحی در نظر گرفتیم که با کمک شهرداری تهران، موتورهای کاربراتوری به موتورهای انژکتوری تبدیل شوند و مناقصه‌ای ماه گذشته در همین زمینه برگزار شد و دو شرکت که پتانسیل خوبی داشتند قرار شد تا موتورسیکلت‌های کاربراتوری را به انژکتوری تبدیل کنند. هفته گذشته 50 دستگاه موتورسیکلت برای آنها ارسال کردیم تا به انژکتوری تبدیل کنند و نتایج آن را بررسی کنیم. براساس پیش‌بینی‌ها اگر این اتفاق بیفتد میزان آلودگی ناشی از موتورسیکلت‌ها به یک سوم کاهش پیدا می‌کند. هزینه این موضوع کمتر از یک میلیون تومان تخمین زده شده که بخش عمده‌ای از آن را شهرداری تهران به عهده می‌گیرد.


پورسید آقایی با بیان اینکه در همین راستا به منظور نوسازی موتورسیکلت‌های فرسوده مذاکره‌ای با انجمن موتورسیکلت‌سازان انجام شده است، اضافه کرد: طرح نوسازی موتورسیکلت‌ها این‌گونه در نظر گرفته شده که موتورسیکلت‌های فرسوده تحویل شهرداری داده شود. بخشی از هزینه را به عنوان اسقاط شهرداری بردارد و بخشی دیگر با تسهیلات ارزان‌قیمت برای صاحبان موتورسیکلت در نظر گرفته می‌شود.


در ادامه یکی از خبرنگاران به کنایه گفت: بسیار ممنونیم که امروز با رانت‌خواران جلسه گذاشتید. این نشان می‌دهد یا شما هم به جرگه رانت‌خواران پیوسته‌اید یا ما دیگر رانت‌خوار نیستیم. پور سیدآقایی در واکنش به این خبرنگارگفت: من هیچ زمانی به خبرنگاران رانت‌خوار نگفتم. این خودتان هستید که به طور مداوم این موضوع را مطرح می‌کنید. اگر کسی سندی از این صحبت دارد، منتشر کند.


معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در پاسخ به سوال دیگری درباره دو شغله بودن وی گفت: عضو هیأت علمی دانشگاه بودن، در قانون اساسی مبنایی‌برای دو شغله بودن محسوب نمی‌شود و بسیاری از مسئولان هستند که عضو هیأت علمی هم هستند و در جای دیگری مشغول به کارند. من بیش‌از 15 سال است که عضو هیأت علمی هستم و زمانی که در شرکت راه‌آهن هم مشغول بودم این عنوان را داشتم.


توسعه امکانات پیاده‌روها در پایتخت


وی با بیان اینکه راه حل توسعه حمل و نقل عمومی و کنترل ترافیک در تهران به پیاده‌روها و محل تردد دوچرخه‌ها هم مربوط می‌شود، تصریح کرد: این دو بخش باید تقویت شوند. به همین دلیل، کمیته‌ای تشکیل شده تا پیاده‌روها و مسیرهای دوچرخه‌سواری را تقویت کنیم. همچنین با همکاری یک شرکت خصوصی، دوچرخه‌های اشتراکی راه‌اندازی شدند و بیش از پنج هزار دوچرخه آماده است تا در اختیار شهروندان قرار گیرد. شهروندان می‌توانند این دوچرخه‌ها را دریافت کرده و به هر نقطه‌ای از شهر که می‌خواهند بروند و فقط باید هزینه استفاده از دوچرخه را بپردازند. آیین‌نامه‌ای برای راه‌اندازی شرکت‌های دوچرخه اشتراکی تنظیم شده و البته این دوچرخه‌ها همگی مجهز به GPS و قفل نظارتی هستند.


اختصاص 10 میلیارد تومان از درآمدهای طرح ترافیک به مترو


پورسید آقایی با بیان اینکه تا به امروز 67 میلیارد تومان از طرح ترافیک درآمد حاصل شده است، گفت: بیش از 10 میلیارد تومان آن به مترو تعلق گرفته و بخشی از آن را برای خرید 42 دستگاه اتوبوس به بخش خصوصی کمک کرده‌ایم. پیش‌بینی می‌شود کل درآمد حاصل از طرح ترافیک تا پایان سال به 250 میلیارد تومان برسد.


معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران درباره همکاری پلیس راهور با این معاونت گفت: پلیس در واقع مجری سیاست‌ها و برنامه‌های شهرداری تهران است. درسال بیش از 135میلیارد تومان بودجه به پلیس راهور از سوی شهرداری تعلق می‌گیرد که در واقع بخشی از آن به دلیل همین تعامل است.


اختصاص نزدیک به 120 هزار جای پارک به مردم تهران


وی درباره پارک حاشیه‌ای در پایتخت و درآمدهای حاصل از آن توضیح داد: رقمی که پیش‌بینی می‌شود و از آن صحبت می‌کنند مثلا هفت هزار میلیارد تومان یا 10 هزار میلیارد تومان به این معناست که از هر خانواده تهرانی سالانه چهار میلیون تومان، حق پارک گرفته شود که اصلاً چنین چیزی امکان‌پذیر نیست. در نهایت در پایتخت شاید بتوانیم 100 تا 120 هزار جای پارک تعبیه کنیم و میزان درآمد آن بین 100 تا 120 میلیارد تومان تخمین زده می‌شود.


رابطه من با شورا خوب است


پورسیدآقایی درباره رابطه خود با اعضای شورای شهر گفت: رابطه من با اکثریت قریب به اتفاق اعضای شورا خوب است. آنها تذکراتی مطرح می‌کنند و من به صورت مکتوب پاسخ می‌دهم. در مورد اخیر که به صورت رسانه‌ای مطرح شد صحبت‌ها در قالب تذکر نبود و گویی حکمی صادر شده بود و به همین دلیل من هم به صورت رسانه‌ای و گسترده پاسخ دادم. در هر حال رابطه ما با همه اعضای شورا خوب است.


نامه انجمن مدیران رسانه‌ها به ژن‌های خوب


وی در پاسخ به سوالی درباره تعلق گرفتن طرح ترافیک به نمایندگان مجلس یا به اصطلاح ژن‌های خوب گفت: هیچ نماینده‌ یا ژن خوبی نبوده است که ما بدون مدرک خبرنگاری به آنها طرح ترافیک داده باشیم. این افراد از طرف انجمن مدیران رسانه‌ها معرفی شده بودند و فرزندان‌شان از طرف رسانه‌ها نامه خبرنگاری آورده بودند. از بین دو هزار و 240 طرح ترافیک خبرنگاری، 100 مورد اعلام شد و در نهایت از بین این 100 مورد 24 نفر کسانی بودند که خبرنگار نبودند. البته برخی از نمایندگان مجلس و یک مورد از فرزندان آنها طرح خود را بازگرداندند.


وی در پاسخ به این سوال که چرا شما اسم رسانه‌ها را در حالی‌که مصوبه شورای شهر داشت منتشر نکردید، گفت: از نظر ما این موضوع امکان‌پذیر نبود زیرا اگر اسم رسانه‌ها را منتشر می‌کردیم بیش از آنکه توجه‌ها به سمت خبرنگار نبودن جلب شود به سهمیه هر رسانه جلب می‌شد.


معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با اشاره به وضعیت کامیون‌ها در پایتخت و سرعت بعضاً غیر مجاز آنها گفت: درخواستی به شورای عالی ترافیک ارائه داده‌ایم که برمبنای آن سرعت کامیون‌ها 20 کیلومتر کاهش پیدا کند و همین‌طور آنها دیگر اجازه استفاده از خط سبقت را نداشته باشند.


انتهای پیام/4039/4076/ن


انتهای پیام/

ارسال نظر