ماجرای کشتی سرگردان حامل ۷۰ هزار تن دانه سویا
به گزارش خبرنگار اقتصاد بینالملل خبرگزاری آنا، همچنان که کشمکش تجاری آمریکا و چین بالا میگیرد، شرکتهای آمریکایی بیشتری از جنگ تعرفهای بین دو کشور آسیب میبینند. این شرکتها که میان تعرفههای سنگین تجاری چین و یافتن مشتریان جدید سرگردانند، نمادی از شکست سیاستهای تجاری ترامپ برای جبران کسری اقتصادی این کشور هستند.
روزنامه چینی ساوثچاینامورنینگپست نوشت: یک کشتی حامل دانههای سویا به ارزش بیش از 20 میلیون دلار نزدیک به یک ماه است که در سواحل چین، بیهدف شناور است. علت تخلیه نشدن بار این کشتی، کشمکشهای تجاری و نبرد تعرفهای بین آمریکا و چین است.
کشتی 229 متری پیک پگاسوس، همچنان در سواحل چین بعنوان نمادی از کشمکش اقتصادی میان آمریکا و چین است. این کشتی که متعلق به بخش مدیریت دارایی بانک جیپی مورگان است، قرار بود 15 تیرماه، 70 هزار تن دانه سویای آمریکا را در بندر دالیان چین تخلیه کند. اما چند روز پیش از پهلوگرفتن این کشتی در ساحل چین، ترامپ اولین دور اعمال تعرفه بر 34 میلیارد دلار از کالاهای چین را امضا کرد.
از آنجا که بخت با صاحب این محموله یار نبود، این کشتی بسیار دیر به مقصد رسید و محمولهاش در صورت تخلیه، مشمول تعرفه بالای واردات محصولات آمریکایی میشد. شرکت لوئیس دریفوس صاحب محموله، مجبور به پرداخت روزانه 12 هزار و 500 دلار در روز بابت هزینه حمل این محموله است که تاکنون بیش از 400 هزار دلار هزینه اضافی روی دست صاحبش گذاشته است.
بازار دانههای سویای آمریکا با شروع جنگ تجاری بین این کشور و چین به شدت از رونق افتاد، زیرا چین که بزرگترین واردکننده دانههای سویای آمریکاست، فروشندگان دیگری را جایگزین آمریکا کرد.
این محموله در صورت تخلیه در چین، مشمول تعرفه 25 درصدی شده و حدود شش میلیون دلار دیگر هزینه روی دست صاحبش خواهد گذاشت. بنابراین شرکت لوئیس دریفوس همچنان در حال ارزیابی دو گزینه تخلیه بارها در ساحل چین و مشمول تعرفه 25 درصدی شدن و فروش محموله دانههای سویا با قیمتی پایینتر به مشتریان جدید است.
انتهای پیام/
انتهای پیام/