صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۲:۵۵ - ۱۶ مرداد ۱۳۹۷

واکنش‌‌های جهانی به ترور ناکام رئیس‌جمهور ونزوئلا

رئیس‌جمهور ترکیه در تماس تلفنی با همتای ونزوئلایی خود نجاتش را از خطر مرگ تبریک گفت. علاوه بر او دیگر مقام‌های جهان این حادثه را محکوم و حمایت خود را از دولت ونزوئلا اعلام کردند.
کد خبر : 302025

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا از خبرگزاری روسیاالیوم، رجب طیب اردوغان در تماس تلفنی با نیکلاس مادورو تلاش ناکام برای ترورش را در خلال مراسم سالروز تاسیس ارتش ملی این کشور محکوم کرد و بابت نجات جانش به وی تبریک گفت.


منابعی در دفتر ریاست‌جمهوری ترکیه اعلام کردند: «در این مکالمه تلفنی اردوغان به مادورو بابت نجات جانش از خطر ترور تبریک گفت و برای او آرزوی سلامتی کرد.»


اردوغان همچنین برای سربازانی که در این حادثه زخمی شدند نیز آرزوی سلامتی کرد.


وزارت امور خارجه ترکیه پیشتر در بیانیه‌ای تلاش برای ترور مادورو را محکوم و اعلام کرده بود: «شنیدن خبر اقدام برای ترور (مادورو) ما را ناراحت کرد. ما آرزو داریم آسیبی به رئیس‌جمهوری ونزوئلا نرسد و برای شفای عاجل هفت نظامی که در این حادثه زخمی شدند دعا می‌کنیم.»


واکنش‌های جهانی به ترور ناکام مادورو


پس از این حادثه بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: «ما این اقدام را حرکتی در راستای بی‌ثباتی و ناامنی در ونزوئلا و به نفع دشمنان دولت و مردم این کشور می‌دانیم و آن را به‌شدت محکوم می‌کنیم.»


همچنین یک منبع در وزارت امور خارجه سوریه تلاش برای ترور نیکلاس مادورو را محکوم و با رهبرانش اعلام همبستگی کرد.


این منبع با دعوت به دخالت نکردن در امور داخلی ونزوئلا گفت: «سوریه به شدیدترین وجه ممکن تلاش‌ها برای ترور نیکلاس مادورو را که هدفش بی‌ثبات و ناامن کردن کشور است محکوم می‌کند.»


جان بولتون مشاور امنیت‌ ملی آمریکا گفت: «می‌توانم با قطعیت بگویم دولت آمریکا هیچ نقشی در این ترور نافرجام نداشته است.»


به گزارش آنا، نیکلاس مادورو رئیس‌جمهوری ونزوئلا هنگام سخنرانی در مراسم رژه‌ نظامی در کاراکاس مورد حمله پهپاد انفجاری قرار گرفت. تصاویر پخش‌شده تلویزیونی که به صورت زنده این مراسم را پوشش می‌دادند نشان می‌دهد رئیس‌جمهوری وحشت‌زده و به‌طور ناگهانی به سمت بالا حرکت می‌‌کند و ده‌ها نفر از سربازان نیز فرار می‌کنند.


مقام‌های ونزوئلا اعلام کردند در این حمله که در مراسم سخنرانی بزرگداشت هشتاد و یکمین سالگرد ارتش ملی این کشور رخ داد هفت سرباز زخمی و چند نفر دیگر دستگیر شدند.


جورج رودریگز وزیر ارتباطات ونزوئلا پس از این حادثه گفت: «دو هواپیمای بدون سرنشین که با مواد منفجره بارگیری شده‌ بودند در نزدیکی جایگاه رئیس‌جمهوری قرار داشتند و من معتقدم مخالفان راست‌گرای ونزوئلا در انجام این حمله دست داشته‌اند زیرا آنها در انتخابات گذشته ریاست‌جمهوری این کشور شکست خوردند.


عکس‌هایی که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد نشان می‌دهند محافظان مادورو با محافظ ضدگلوله از وی محافظت کردند.


ساعاتی پس از این عملیات ناکام گروه موسوم به سربازان فلانل مسئولیت حمله و سوءقصد به جان نیکلاس مادورو را برعهده گرفتند. این جنبش در سال 2014 تشکیل شد که با حمایت اسکار پرز افسر اجرایی سابق سازمان مجاهدان ونزوئلا روی کار آمد.


این گروه در ژوئن 2017 (خرداد 96) با بالگرد به ساختمان‌های دولتی (دیوان عالی کشور) در کاراکاس حمله کرد که پس از آن پرز از سوی نیروهای امنیتی ونزوئلا کشته شد.


انتهای پیام/4077/4033


انتهای پیام/

ارسال نظر