صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۴:۴۷ - ۰۶ مرداد ۱۳۹۴

نوبخت از شایعه‌پراکنی رسانه‌های منتقد دولت پرده برداشت/ اگر مسئولان دولت گذشته نسبت به تخلفات‌شان پاسخگو باشند خوشحال می‌شویم

سخنگوی دولت گفت که برخی از سایت‌های ارزشی ادعاهایی را مطرح می‌کنند که صحیح نیست و این رفتار آنها بی‌اخلاقی است.
کد خبر : 30160

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری آنا محمدباقر نوبخت در نشست خبری با خبرنگاران با اعلام این خبر که دو هزار و 137 هزار میلیارد تومان اعتبارات طرح‌های عمرانی پرداخت شده است، اظهار کرد: این رقم در سال 93، 528 میلیارد تومان بود از این رو با مقایسه این دو مشخص می‌شود که در سال 94 رشد 4 برابری در این زمینه وجود داشته است.


وی افزود: همچنین بالغ بر 10 هزار میلیارد تومان از اعتبارات سفرهای استانی رئیس‌جمهوری و رهبری نیز تخصیص داده شده است، ما قبلا امکان پرداخت این اعتبار را نداشتیم ولی با پرداخت حقوق تیرماه این امکان فراهم شده است.


سخنگوی دولت همچنین در ادامه با اشاره به سیاست دولت در زمینه کنترل تورم، یادآور شد: دولت همواره از زمان روی کار آمدن سیاست ضد‌تورمی را از سه طریق اتخاذ تصمیم‌های مناسب در عرضه، کنترل افزایش هزینه عوامل تولید و مدیریت انتظارات تورمی به این هدف خود دست یافت.


نوبخت در ادامه با اشاره به جلسه هفته گذشته خود با خبرنگاران که در خصوص اظهارات وزیر صنعت و معدن مبنی بر افزایش قیمت کالاهای اساسی بحث شده بود، گفت: آن خبر را من همین جا شنیدم و گفتم که دولت چنین مصوبه‌ای نداشته است. تحقیقات من در این زمینه نشان داد که این موضوع به بخشنامه نائب رئیس سازمان هدفمندی یارانه‌ها بر‌می‌گردد که به سازمان حمایت از مصرف‌کننده و تولید‌کننده اعلام کرده بود که کالاهای اساسی اگر قرار است گران شود بیش از 6 درصد نباید رشد پیدا کند.


وی ادامه داد: در همان زمان سازمان حمایت از تولید‌کننده و مصرف‌کننده اعلام کرد که به دلیل بخشنامه معاون اجرایی رئیس جمهوری اجازه افزایش 6 درصدی را به کالاهای اساسی نخواهد داد. همچنین در این بخشنامه دسته‌بندی کالاها نیز مشخص شده بود و از آنجایی که برخی از دستگاه‌ها خیز برداشته بودند که برخی از کالاها را گران کنند با این بخشنامه جلوی آن گرفته شد.








نگرانی برخی افراد قابل تامل است ولی حاکمیت درباره توسعه اقتصادی نظر خود را دارد و این افراد باید خودشان را با حاکمیت منطبق کنند

مدعی شده‌اند با آزاد شدن اموال بلوکه‌شده ایران، 51 درصد تورم ایجاد می‌شود


سخنگوی دولت در ادامه درباره اظهار‌نظرهایی که در خصوص منابع آزاد‌شده ایران پس از رفع تحریم‌ها اعلام می‌شود، اظهار کرد: از مجموعه منابع آزاد‌شده، 23 میلیارد دلار سهم بانک مرکزی و 6 میلیارد دلار سهم دولت است. بانک مرکزی اگر تصمیم داشته باشد که این 23 میلیارد را به ریال تبدیل کند آن را به متقاضیان می‌فروشد و ریالش را می‌گیرد و پس‌انداز می‌کند و اگر هم تصمیم نداشته باشد که بفروشد این پول نزد بانک مرکزی به صورت ارز باقی می‌ماند، متاسفانه برخی از سایت‌های خبری اعلام کرده‌اند که با وجود آزاد شدن این 23 میلیارد دلار 51 درصد تورم ایجاد می‌شود که کاملا نادرست است چرا که بانک مرکزی با آزاد شدن این منبع نمی‌خواهد اسکناس جدید انتشار دهد. به نظر شما بیان چنین نظرهایی تشویش اذهان عمومی نیست؟ متاسفانه برخی سایت‌هایی که به مباحث ارزشی تاکید دارند رفع تحریم موج گرانی را ایجاد می‌کنند و می‌خواهند این را القا کنند که نه تنها با وجود توافق چیزی را به‌دست نیاورده‌ایم بلکه قرار است تورم هولناک در کشور به وجود آید آنها برای اثبات این نظر خود حتی اوباما را شاهد عادل گرفته‌اند و از سناتورهای تندروی آمریکایی مطالبی را نقل می‌کنند که به هیچ وجه این مطالب درست نیست.


وی تاکید کرد: مردم بدانند که تنها یک قسمت از موجبات رفع تحریم، آزاد شدن اموال بلوکه‌شده کشورمان است، رفع تحریم تبعات دیگری خواهد داشت که در آینده مشخص می‌شود. ما به دنبال ایجاد سرمایه‌گذاری در فضای رفع تحریم‌ها هستیم و می‌خواهیم از این طریق رشد بیش از 8 درصد را به وجود آوریم. این سایت‌ها تلاش می‌کنند امید مردم را نشانه بگیرند، در صورتی که این اقدام اخلاقی نیست به خصوص برای سایت‌هایی که ارزشمداری را ترویج می‌دهند.


در شرایط پسا تحریم شرکت‌ها و کشورهایی را که پیشنهادهای بهتری داشته باشند انتخاب می‌کنیم


سخنگوی دولت در ادامه درباره نحوه تعامل ایران با کشورهایی که در زمان تحریم رفتار خوبی با کشورمان نداشتند، گفت: الان شرایط متفاوت است در زمان تحریم ما فقط با یک شرکت می‌توانستیم تبادل داشته باشیم از این رو هر شرایطی را که آن شرکت تعیین می‌کرد ناگزیر بودیم بپذیریم در شرایط رفع تحریم ما می‌توانیم انتخاب کنیم و شرکت‌هایی را که مناسب‌تر باشند انتخاب خواهیم کرد.


وی افزود: همچنین برخی کشورها نیز با ما رفتار مناسبی در زمان تحریم نداشتند و حتی سخت‌گیری‌های بیشتری می‌کردند و بر طبل تشدید تحریم می‌کوبیدند، اکنون از دیگران سبقت گرفته‌اند که به کشور ما بیایند. ما در نهایت انتخاب خواهیم کرد که به چه طریق منافع ملی‌مان را محقق کنیم. خواسته ما از پذیرش هیئت‌ها این است که از طریق سرمایه‌گذاری آنها زمینه توسعه کشور را فراهم کنیم، همچنین از تکنولوژی جدید آنها بهره ببریم و در راستای اقتصاد مقاومتی صادرات کالاهای غیر نفتی را توسعه دهیم، آنها هم به دنبال خواسته‌های خودشان هستند.


نوبخت اظهار کرد: همان‌گونه که مردان دیپلماسی، مذاکرات هسته‌ای را در پیش گرفتند اکنون وقت مذاکرات اقتصادی است. ما از آمدن هیچ هیئتی نباید ذوق‌زده شویم، ما قدرت انتخاب داریم، در جلسه‌ای که صبح امروز با رئیس‌جمهوری داشتیم و هر یک از دستگاه‌‌ها برنامه خود را در شرایط پس از تحریم اعلام کرده‌اند رئیس‌جمهوری تاکید کرد که نباید ایران بازار واردات کالاهای خارجی باشد.








رسانه باید در جایگاه ملی نظر بدهد و از ارائه نظر یک سلیقه سیاسی پرهیز کند که قطعا هم همین طور است

سخنگوی دولت درباره اولویت‌های اقتصادی دولت در شرایط پس از تحریم تصریح کرد: ما برنامه خودمان را مشخص کرده‌ایم که روی چه مکان‌هایی و چه موضوعاتی سرمایه‌گذاری کنیم و دستگاه‌ها نیز اولویت‌های خود را ارائه داده‌اند.


در حمل و نقل هوایی می‌توانیم از کشور فرانسه کمک بگیریم


نوبخت با بیان اینکه در حال حاضر ما با اقبال هیئت‌های خارجی مواجه‌ایم، ادامه داد: اخیرا خیلی به سفر وزیر خارجه فرانسه در رسانه‌ها پرداخته شده است ما در حمل و نقل هوایی و هواپیمای ایرباس می‌توانیم از کشور فرانسه کمک بگیریم. اگر این‌گونه نشود رقیب ایرباس بویینگ است که آن هم برای کشور آمریکا است و یک جور دیگر باید کنار گذاشته شود، آیا این معقول است؟ ما باید بر اساس منافع ملی‌مان فکر کنیم. نگرانی برخی افراد قابل تامل است ولی حاکمیت درباره توسعه اقتصادی نظر خود را دارد و این افراد باید خودشان را با حاکمیت منطبق کنند.


وی در ادامه درباره تاثیر توافق در بهبود وضع معیشت مردم، تاکید کرد: همانطور که استمرار تحریم باعث شده بود که مردم در مضیقه باشند و حتی در سفره‌شان فشار تحریم را احساس کردند اکنون که تحریم‌ها برداشته خواهد شد، باید این تفاوت را نیز احساس کنند. البته هنوز تحریم‌ها لغو نشده است ما به دوره معقولی نیاز داریم تا بتوانیم نسبت به مطالبات مردم پاسخ به حق داشته باشیم.


سخنگوی دولت درباره اعلام شکایت آقای احمدی‌نژاد از معاون اول رئیس‌جمهوری فعلی که در رسانه‌ها مطرح شده است، گفت: بعد از اینکه دولت یازدهم فعالیتش را آغاز کرد شاید عده‌ای انتظار داشتند که اسناد تخلفات دولت قبل را اعلام کنیم. برای پاسخ به این انتظار ما باید تمام روزهایی را که مردم منتظر کنترل تورم و اقدامات اقتصادی دولت بودند، صرف یک دعوای سیاسی می‌کردیم که ما این سیاست را دنبال نکردیم و مدارک قانونی‌مان را به قوه قضائیه ارائه دادیم. ما خوشحال می‌شویم که مسئولان دولت قبل مسئولیت توافق خود را بپذیرند و پاسخگو باشند.


وی ادامه داد: از آنجا که آقای جهانگیری رئیس ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی است اطلاعات بیشتری نسبت به تخلفات دارد و هر یک از مسئولان دولت قبل که در برابر تخلفات پاسخگو باشند مورد تایید ماست. ما حق نداریم این مباحث را در رسانه‌ها مطرح کنیم و فقط باید از مبادی قانونی آنهارا پیگیری کنیم که این اقدام را انجام داده‌ایم.


کمیته‌ای تعیین شده است تا تمام فرآیندهای سیل اخیر را بررسی کند


نوبخت همچنین درباره حوادث سیل اخیر در تهران و برخی از استان‌ها، گفت: کمیته‌ای از سوی وزارت کشور و سازمان مدیریت تعیین شده است تا تمام فرآیندهای این رخداد را بررسی کند و ضمن مشخص کردن تقصیرهای احتمالی راهکارهای مناسب را نیز ارائه دهد. ما برای آن بخش‌هایی که در مدیریت بحران نیاز به سرمایه‌گذاری داریم باید سرمایه‌گذاری لازم را انجام دهیم و در شرایط پس از تحریم می‌توانیم به این مهم دست یابیم.


نوبخت همچنین درباره دکل‌های نفتی گم‌شده، اظهار کرد: دستگاه‌های ذیربط در حال پیگیری این موضوع هستند در جلسه گذشته ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی گزارش دقیقی ارائه شد پس از نتیجه‌گیری‌ها اطلاع‌رسانی صورت می‌گیرد.


نوبخت در پایان در پاسخ به انتقادات محمد سرافراز رئیس سازمان صداو سیما از دولت، خاطرنشان کرد: ما جز اجرای قانون و آنچه این رسانه ملی باید زیر نظر سه قوه اداره شود، انتظار دیگری نداریم. این رسانه باید در جایگاه ملی نظر بدهد و از ارائه نظر یک سلیقه سیاسی پرهیز کند که قطعا هم همین طور است.


انتهای پیام/

ارسال نظر