احتمال مخفی ماندن مقصر دوم در راز سقوط هواپیمایی تهران-یاسوج
به گزارش گروه رسانههای دیگر خبرگزاری آنا، هواپیمای مسافربری تهران-یاسوج با 66 مسافر و خدمه در صبحگاه 29 بهمنماه 96 در ارتفاعات دنا سقوط کرد و همه سرنشینان این هواپیما جان خود را از دست داد.
از روز سقوط هواپیما عملیات جستجوی پیکر جانباختگان تا چند ماه ادامه داشت و در نهایت بقایایی از پیکر تمامی جانباختگان کشف و به خانوادههای آن ها تحویل داده شد.
اما یکی از موضوعاتی که در این میان بحث بسیاری بر روی آن وجود داشت، دلیل سقوط هواپیما بود که از همان ابتدا مورد بررسی قرار گرفت و البته نظرات متفاوتی ارائه شد.
مدیرکل دفتر بررسی سوانح سازمان هواپیمایی کشوری با اعلام دلیل سقوط هواپیمای ATR گفته بود اشتباهات مکرر و متعدد خلبان هواپیماى عامل اصلى سانحه پرواز تهران-یاسوج بوده است.
از طرف دیگر سخنگوی کمیسیون اصل 90 مجلس اعلام کرد بود کارشناسان کمیسیون، یخزدگی را علت اصلی سقوط هواپیمای ATR میدانند در حالی که تیم بررسی سانحه موضوعات مختلفی را بیان میکنند.
پارسایی گفت: باید یادآور شد شرکت سازنده ATR پیش از این امر طی امریهای از شرکتهای خریدار از جمله آسمان درخواست کرده بود تا نقص موجود را با نصب سیستمهای یخزدا اقدام کنند اما این مهم انجام نشده بود.
وی ادامه داد: بر اساس اطلاعات جعبه سیاه، خلبان اقداماتی مانند افزایش قدرت موتور، تنظیم جهت هواپیما و غیره که میتوانست صورت بگیرد انجام داده است اما متاسفانه هواپیما دچار از کار افتادگی شده است.
با توجه به صحبتهای مطرح شده، وجود ابهام در مقصر عنوان کردن خلبان به عنوان گزینه اول بیجهت نیست.
طبق اخبار رسیده کمیسیون اصل 90 تخلف شرکت آسمان و عدم نظارت صحیح سازمان هواپیمایی کشوری در مورد شرایط بد جوی و ضرورت جلوگیری از انجام پرواز را تایید کرده است.
علاوه بر موارد مطرح شده، یک منبع آگاه از احتمال عدم مقصر بودن خلبان به عنوان عامل اصلی خبر داد و اعلام کرد: خلبان هواپیمای تهران-یاسوج عامل اصلی سقوط هواپیما نبوده است و عوامل دیگری سبب این حادثه دردناک شدهاند. این عامل تاکنون به دلایلی مسکوت مانده است.
بدون شک پیدا کردن مقصر سقوط هواپیما دردی از خانوادههای جانباختگان دوا نمیکند اما میتواند باعث نظارت و کنترل بیشتر بر شرکتهای هواپیمایی به منظور افزایش کیفیت خدماتدهی و همچنین جلوگیری از وقوع سوانح دیگر در کشور شود.
منبع: راهدانا
انتهای پیام/ 4001
انتهای پیام/