صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۲۳:۰۹ - ۱۱ مرداد ۱۳۹۷
کارشناس مسائل سیاست خارجی:

ما در برجام فریب خوردیم/ نباید دوباره این موضوع تکرار شود

کارشناس مسائل سیاست خارجی با بیان اینکه ما در برجام هم فریب خوردیم و نباید دوباره این موضوع تکرار شود و مشکل کشور ما سوء‌مدیریت و عدم کارایی لازم است و باید تصمیمات درست اقتصادی بگیریم.
کد خبر : 300777

به گزارش گروه رسانه‌های دیگر خبرگزاری آنا، وزارت خزانه‌داری آمریکا اعلام کرد بازگشت تحریم‌ها بعد از دوره‌های ۹۰ و ۱۸۰ روزه‌ای صورت خواهد گرفت که در جریان آن‌ها شرکت‌ها و بانک‌ها فعالیت‌های مرتبط با ایران خود را به‌تدریج کاهش خواهند داد؛ طبق گفته «برایان هوک» مشاور سیاست‌گذاری وزارت خارجه آمریکا نخستین بسته تحریمی علیه ایران از چهارم آگوست (۱۳ مرداد) اجرایی می‌شود و چیزی به زمان آغازی تحریم‌ها علیه ایران باقی‌مانده است.


ابوالفضل ظهره‌وند، کارشناس مسائل سیاست خارجی که سابقه عضویت در تیم سابق مذاکرات هسته‌ای و همچنین سفیر ایران در ایتالیا را در کارنامه خود دارد، به الف می‌گوید: دلیل مشکلات ما مدیریت ناکارآمد و مشکلات اقتصادی به دلیل ساختار ناکارآمد دولت است و اینکه منتظر بیگانه‌ها هستیم.


وی با بیان اینکه آمدن ترامپ یک توفیق الهی است، اعتقاد دارد: با سیاست‌های دولت و برخی از مسئولین ظرفیت‌های ملی خود را واگذار کردیم و آقایان حتی توان ندارند که ذخایر ارزی کشور را حفظ کنند و نمی‌توان با آمریکا سر میز مذاکره نشست.


در این باره گفتگویی با ابوالفضل ظهره‌وند کارشناس مسائل سیاست خارجی شده است که در ادامه آن را می‌خوانید:


- همان‌طور که می‌دانید تحریم‌های آمریکا علیه ایران قرار است در ۱۳ مرداد اعمال شود، چه تحریم‌هایی است؟ مشکل اصلی ما این است نتوانستیم از ذخایر ارزی و منابع پولی به‌درستی استفاده کنیم و منتظر بیگانه‌ها هستیم تا کاری برایمان انجام دهند. متأسفانه طبق گفته خود آقایان ۶۰ میلیارد دلار از کشور خارج‌شده که این موضوع اقتصاد کشور را دچار بحران کرده است.


آمریکا قرار است تحریم‌هایی ۹۰ و ۱۸۰ روزه را علیه کشورمان اعمال کند که تحریم‌های ۱۸۰ روزه در ۱۳ آبان ماه است که طبق قانون اختیارات دفاع ملی آمریکا و بند ۲۰۱۲ در مورد منع خرید نفت از ایران است که در برجام این موارد تعلیق شده بود، اما پس از خروج ترامپ از برجام دوباره این بحث مطرح است و وزیر خزانه‌داری آمریکا مجری عملیاتی کردن این موضوع است.


دوره اول همان تحریم‌های ۹۰ روزه است که مربوط به قانون اختیارات دفاع ملی آمریکا بوده و بندی از ۲۰۱۲ است که تحریم‌های مربوط به فروش، عرضه، تأمین یا نقل‌وانتقال گرافیت، فلزات خام و نیمه‌ساخته مانند آلومینیوم و فولاد و صادرات یا نرم‌افزار برای یکپارچه‌سازی فرآیند‌های صنعتی به ایران است و همچنین تحریم‌های مربوط به معاملات خرید یا فروش ریال ایران یا نگهداری حساب‌ها و وجوه عمده‌ای که در خارج از خاک ایران بر پایه ریال ایران نگهداری می‌شوند که قرار است اعمال شود. آقایان حتی توان ندارند که ذخایر ارزی کشور را حفظ کنند و کشور را وابسته به تحریم، قاچاق خودرو و موبایل کرده‌اند که موجب ارزش پول ملی در این ماه‌های اخیر شده است.


همچنین تحریم‌های مربوط به خرید یا اکتساب اسکناس‌های دلار آمریکا توسط حکومت ایران و تحریم‌های بخش خودروسازی ایران نیز شامل این موارد می‌شود.


* ایران کشوری تحریم بردار نیست/ آمدن ترامپ یک توفیق الهی است


- دولت و وزارت خارجه باید چه اقداماتی را در این زمینه انجام دهد؟


واقعیت مسئله این است که ایران کشوری تحریم‌بردار نیست و تحریم‌ها اثری نخواهد داشت. اما باید سعی کنیم که این تحریم‌ها را به فرصت تبدیل کنیم. ایران با کشور‌های متعددی در ارتباط است و در مهم‌ترین منطقه استراتژیک جغرافیایی به سر می‌برد که ۴۰ درصد نفت جهان از تنگه هرمز می‌گذرد لذا باید از این فرصت استفاده کند و اجازه ندهد تا تحریم‌های آمریکا اثرگذار باشد.


درست است که در حال حاضر در شرایط اقتصادی بدی به سر می‌بریم، اما به نظر بنده آمدن ترامپ یک توفیق الهی است چراکه چهره واقعی دولتمردان آمریکایی را به همه جهان نشان داد و از سوی دیگر نیز موجب شد تا دولت متوجه شود که سیاست‌هایش ناکارآمد است و باید برای تغییرات اقتصادی به تکاپو افتاد. متأسفانه باسیاست‌های دولت و برخی از مسئولین ما ظرفیت‌های ملی خود را واگذار کردیم که این اشتباه محض است. باید از نیرو‌های لایق و کارآمد استفاده و محدودیت‌ها را به مقدورات تبدیل کنیم.


جمهوری اسلامی ایران در حال حاضر در شرایطی تحریم می‌شود که بدهی کاری نداشته و بیش از یک‌صد میلیارد دلار ذخیره ارزی دارد و نیازی هم به واردکردن انرژی ندارد، اما به‌طور مثال کشور ایتالیا را در نظر بگیرید که بیش از ۲۰۰۰ هزار میلیارد دلار بدهی خارجی داشته و هیچ منابع طبیعی هم ندارد. مشکل کشور ما عدم سوء مدیریت و کارایی لازم است.


* نمی‌توان با آمریکا سر میز مذاکره نشست


- واقعاً ترامپ را یک توفیق الهی می‌دانید؟


بله بنده معتقدم که اقدامات ترامپ و روی کار آمدن وی نشان می‌دهد که وضع آمریکا بسیار خراب است. در مجلس سنا ۹۹ درصد علیه ایران رأی دادند و این نشان می‌دهد که نمی‌توان با آمریکا سر میز مذاکره نشست. عده‌ای معتقد هستند که باید با آمریکا گفتگو کرد.


به نظر من در ابتدا باید فرهنگ سیاسی را در جامعه ارتقاء داد و اینکه نوع مذاکره و التزامات آن چیست. ترامپ فرد شروری است که می‌گوید من خانه تو را می‌خواهم این مذاکره نیست بلکه فشار به یک کشور است. ما در برجام هم فریب خوردیم و نباید دوباره این موضوع تکرار شود. خروج آمریکا از برجام و همچنین مذاکره‌اش با شبه‌جزیره کره و عمل نکردن به تعهداتش ماهیت آمریکا را نشان داد که نمی‌توان به آن‌ها اعتماد کرد.


* مشکلات اقتصادی به دلیل ساختار ناکارآمد دولت است/ ما فرزندان رمضان هستیم


- شما چه راه‌حلی را برای برون‌رفت از این شرایط و با توجه به شرایط اقتصادی کشور پیشنهاد می‌کنید؟


مشکلات اقتصادی که در کشور وجود دارد به دلیل ساختار ناکارآمد حکومتی (دولت) است. اشتباه نشود نظام سیاسی با حکومت تفاوت دارد و اینجا منظور دولت و ساختار آن است. اتفاقاتی که در عرصه طلا و ارز افتاد نشان می‌دهد که باید ساختار مدیریتی را تغییر داد.


به نظر بنده این آقایان حتی توان ندارند که ذخایر ارزی کشور را حفظ کنند و کشور را وابسته به تحریم، قاچاق خودرو و موبایل کرده‌اند که موجب ارزش پول ملی در این ماه‌های اخیر شده است. حضرت امام خمینی (ره) همواره از اینکه تحریم‌ها را به فرصت تبدیل کرده‌ایم، یاد می‌کردند و به ریگان فرمودند که ما را از تحریم نترسانید. ما فرزندان رمضان هستیم.


ما در این شرایط دشوار باید سعی کنیم تا کارآمدی را در کشور تغییر دهیم؛ دولت باید در مورد مشکلاتی که در طی این چند ماه اخیر به وجود آمده است توضیح دهد. باید دست دولت را از بانک مرکزی کوتاه کنیم.


بنده فکر می‌کنم اگر آقای ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا نشده بود و به ما آن‌قدر فشار وارد نمی‌کرد از خواب غفلت بیدار نمی‌شدیم و سراغ برجام‌های دیگر نیز می‌رفتیم. متأسفانه باسیاست‌های دولت و برخی از مسئولین ما ظرفیت‌های ملی خود را واگذار کردیم که این اشتباه محض است. ما باید از نیرو‌های لایق و کارآمد استفاده و محدودیت‌ها را به مقدورات تبدیل کنیم.


* مدیریتمان ناکارآمد است/منتظر بیگانه‌ها هستیم


- مشکل ما چیست که امروز این وضعیت را داریم؟


مشکل اصلی ما این است نتوانستیم از ذخایر ارزی و منابع پولی به‌درستی استفاده کنیم و دهک‌های نهم و دهم را ارتقاء دهیم و همچنین از تجربیات استفاده نکرده و منتظر بیگانه‌ها هستیم تا کاری برایمان انجام دهند. متأسفانه طبق گفته خود آقایان ۶۰ میلیارد دلار از کشور خارج‌شده که این موضوع اقتصاد کشور را دچار بحران کرده است.


واقعیت این است که ما مدیریتمان ناکارآمد است و طرح توسعه اقتصادی و استراتژیک نداریم. به نظر بنده یکی از راهکار‌های اساسی قطع رابطه دلار با ریال است و این همان ضربه‌ای است که آمریکایی‌ها از آن نگران هستند و ما از این ابزار استفاده نمی‌کنیم. ما باید بپذیریم که امنیت منطقه یعنی امنیت ایران، اگر در عراق و سوریه امنیت نداشته باشیم این ناامنی به داخل کشیده می‌شود که متأسفانه برخی آن را درک نمی‌کنند.


- وظیفه دولت و دولتمردان در این وضعیت چیست؟


دولتمردان سعی کنند راهکار‌های اساسی را اتخاذ کنند و تحریم‌ها را از طریق راه‌های دیگر دور بزنند و تصمیمات درست اقتصادی بگیرند تا کشور را از این وضعیت نجات دهیم، ایران باید از فرصت‌های منطقه‌ای خود استفاده نماید.


منبع:‌ سایت الف


انتهای پیام/4001


انتهای پیام/

ارسال نظر