صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۰۴:۲۳ - ۱۱ مرداد ۱۳۹۷

تسریع در روند توسعه حمل‌و‌نقل ریلی کشور در 5 سال گذشته

بررسی کارنامه دولت در توسعه حمل‌ونقل ریلی نشان‌ می‌دهد بسیاری از پروژه‌هایی که در سال‌های دور کلنگ‌زنی شده و راه‌اندازی آن به مرور زمان خورده بود در این 5 سال تکمیل شده و روند توسعه آن تسریع یافته است.
کد خبر : 300586

به گزارش حوزه دولت گروه سیاسی خبرگزاری آنا از پایگاه اطلاع رسانی دولت، «آمار بالای تلفات انسانی در جاده‌های کشورمان»، «مصرف بالای سوخت در کشور» ، «هزینه‌های بالای حمل مسافر و کالا»، و «نقش مهم حمل‌ونقل ریلی در فرآیند توسعه اقتصادی» چهار عاملی است که ضرورت توسعه حمل‌ونقل ریلی کشور را نشان می‌دهد. این مساله مورد توجه دولت یازدهم و دوازدهم قرار گرفته است. بررسی کارنامه دولت در این خصوص نشان می‌دهد بسیاری از پروژه‌هایی که در سال‌های دور کلنگ‌زنی شده بود و راه‌اندازی آن به مرور زمان خورده بود در این 5 سال تکمیل شده و روند توسعه آن تسریع یافته است که راه اندازی راه‌آهن کرمانشاه و همدان در سال ۹۶ از جمله آنها بوده است. همچنین خبرها حاکی از این است که راه‌آهن مراغه- ارومیه نیز به‌زودی و پس از حدود ۱۷ سال راه‌اندازی می‌شود.


بر اساس گزارش‌ها در چهار سال گذشته ۳ هزار کیلومتر ریل ایجاد، هزار و ۲۰۰ کیلومتر خط جدید ساخته و هزار و ۸۰۰ کیلومتر خطوط نوسازی، بازسازی و 2 ریلی شده است که این روند تسریع یافته و به گفته کارشناسان صنعت حمل‌ونقل نسبت به سال‌های پیش از آن قابل مقایسه نیست.


حمل‌ونقل ریلی از جمله بخش‏‌های زیربنایی اقتصاد است که فرآیند توسعه اقتصادی را تحت تاثیر قرار می‌دهد و اساس مبادلات بازرگانی و کلید توسعه اقتصادی و اجتماعی است. بررسی‌ها نشان می‌دهد در سال ۱۳۹۱ کل بار حمل شده توسط ریل ۲۲میلیارد تن-کیلومتر بوده، اما در سال ۹۶ این رقم به بیش از ۳۰ میلیارد تن-کیلومتر رسیده است. معنی این آمار این است که جابه‌جایی بار با ریل بیش از ۴۰ درصد رشد کرده است و این اقدامات مصرف سوخت در کشور را نیز به صورت چشمگیر کاهش داده است.


انتقال هر یک-تن کیلومتر از جاده به ریل به معنای ۳۵ سی‌سی صرفه‌جویی در مصرف گازوئیل است و مفهوم حمل ۳۰ میلیارد تن-کیلومتر بار فقط در یک سال کاهش مصرف ۱۰ میلیارد لیتر گازوئیل است. کارشناسان با اشاره به دستاوردهای دولت در این زمینه تاکید می‌کنند توسعه حمل‌ونقل ریلی باعث تسهیل در صادرات کشور می‌شود.


از سویی دیگر حمل‌و‌نقل ریلی مسافر نیز در دولت یازدهم و دوازدهم افزایش داشته است. هرچند هنوز با اهداف برنامه‌های اسناد بالادستی فاصله دارد. بر اساس برنامه ششم توسعه باید ۲۰ درصد جابه‌جایی مسافر در کل کشور از طریق ناوگان حمل و نقل ریلی انجام شود و این در حالی است که این سهم ۱۰ تا ۱۲ درصد است. عباس آخوندی در این باره با اشاره به افزایش حمل و نقل ریلی مسافر در پنج سال گذشته گفت: در حوزه مسافر در سال ۹۶، ۱۳.۵ میلیارد نفر-کیلومتر جابهجایی مسافر داشتیم. در این سال و در شرایط بسیار سخت تنها در ۴ ماهه نخست ۱۲ درصد رشد داشته‌ایم. این یعنی فقط ۲.۷ میلیارد لیتر گازوئیل در بخش مسافری صرفه‌جویی شده است.


کارشناسان کارنامه دولت برای توسعه حمل‌ونقل ریلی کشور را مثبت ارزیابی کرده و البته معتقدند این روند با ورود سرمایه‌های بخش خصوصی باید با سرعت بیشتری ادامه پیدا کند. با تکمیل پروژه‌های ریلی در کشور در پنج سال گذشته هم اکنون بسیاری از استان‌ها به شبکه سراسری راه آهن متصل شده‌اند و از امکانات آن بهره می‌برند.


انتهای پیام/4034


انتهای پیام/

ارسال نظر