صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۵:۳۶ - ۱۲ مرداد ۱۳۹۷
کارشناس بازار سرمایه به آنا خبر داد؛

لزوم بازنگری دولت در سیاست‌های ارزی/دلایل رشد عجیب شاخص بورس

کارشناس ارشد بازار سرمایه گفت: رشد شاخص بورس به افزایش قیمت ارز و به تبع آن افزایش تورم نیز برمی‌گردد چراکه پس از افزایش نرخ ارز دارایی‌های شرکت‌ها نیز تعدیل می‌شود.
کد خبر : 300175

محمودرضا خواجه‌نصیری در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اقتصادی خبرگزاری آنا، درباره پیش‌بینی سود شرکت‌ها و رشدهای اخیر بازار، اظهار کرد: گزارش سه ماهه شرکت‌ها نشان داد ‌در حال حاضر ‌عملکرد روبه رشدی دارند و 30 تا 200 درصد بهبود ‌شرایط داشته‌اند.


وی افزود: همان‌طور که مشخص است انتظار و برآورد بازار سرمایه آن ‌است که ماهیت اجناس‌ تغییر کند و آزادی بیشتری در فروش ارز و همچنین کالا صورت پذیرد که با توجه به شرایط بد اقتصادی امکان‌پذیر نیست.


وی در پاسخ به سوال خبرنگار آنا که پرسید پیش‌بینی‌تان از آینده بازار چگونه است، تأکید کرد: با توجه به شرایط ذکر شده از پیش‌بینی بازار و افزایش نقدینگی به نظر می‌رسد که 10 درصد دیگر افزایش رشد ‌‌داشته باشد که این ریسک‌های سیستماتیک می‌تواند موجب نگرانی شود؛ البته اگر رشد قیمت ارز، طلا و مسکن را با یکدیگر مقایسه کنیم می‌بینیم که بازار سرمایه جای رشد بیشتری دارد.


خواجه‌نصیری در پاسخ به سوال دیگری درباره تعطیلی بازار آتی سکه و طلا گفت: وقتی بازار آتی سکه راه‌اندازی می‌شود به خودمان یک امکان می‌دهیم در داخل کشور این بازار را کنترل کنیم اما شرط آن راه‌اندازی بازار و بازارگردانی است؛ مثلا ‌‌برای کنترل بازار آتی ارز و سکه نیازی نیست که بانک مرکزی برای کمبودهای طرف تقاضا از طرف ذخایر طلا و ارز خود بازار را کنترل کند چرا که با ارزش ریالی هم می‌شود بازار را کنترل و تثبیت کرد.


نبود یک فعال حقوقی بزرگ؛ چالش جدی بازار آتی سکه


وی گفت: مشکل اساسی بازار آتی سکه این است که هیچ فرد فعال حقوقی بزرگی در عرصه بازارها وجود ندارد که بدین ترتیب بازار صرفاً در دست واسطه‌ها و دلالان قرار می‌گیرد و این نگرانی را ایجاد می‌کند که از اهرم مدیریت سوءاستفاده شود.


خواجه‌نصیری اظهار کرد: درباره علت نوسانات قیمت سکه به بالای 4 میلیون تومان به نظر می‌رسد که روند افزایش قیمت طلا دست نخورده و این روند افزایشی منجر به کاهش ارزش دارایی می‌شود و وقتی روند ارز افزایشی است مردم هجوم می‌آورند به سمت بازار کاذب که از این قافله عقب نمانند و هرچه قیمت افزایش پیدا می‌کند با توجه به افزایش ارز ریسک سرمایه‌گذاری بالا می‌رود و روند تقاضا هم افزایش پیدا می‌کند و متاسفانه خیلی از مردم عادی به سمت بازار کاذب حرکت می‌کنند و در برگشت روند بازار مردم عادی متضرر می‌شوند.


وی در پاسخ به این پرسش که التهابات بازار تا کی ادامه خواهد داشت، گفت: این شرایط بستگی به سیاست‌های دولت در بازار ارز و کاهش محدودیت‌ها و برگشت به فضای آرام قبل از التهابات دارد که اگر دولت تصمیم بگیرد شرایط قبل را فراهم کند و با فضای بسته مدیریت شده‌ای بازار را کنترل کند بازار آرام می‌شود البته دولت باید سیاست‌های خود را در قبال ارز و سکه تغییر دهد.


انتهای پیام/


انتهای پیام/

برچسب ها: ارز بورس دولت
ارسال نظر