سهم دانشجویان بینالملل دانشگاهها تا ۱۴۰۰ باید به ۱.۸ درصد افزایش یابد
به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا از اداره کل روابط عمومی وزارت علوم، حسین سالار آملی در چهاردهمین نشست مشورتی معاونان و مدیران بینالملل دانشگاههای و مراکز آموزشی و پژوهشی منتخب کشور در محل دانشگاه صنعتی امیرکبیر، هدف از برقراری ارتباطات علمی بینالمللی را ایجاد سیاست و نظامی واحد و ایجاد ساختار همکاری در جهت رسیدن به اهداف مورد نظر در عرصه بینالملل دانست.
وی با اشاره به شرایط حساس کنونی و وجود چند چالش اصلی در کشور، اظهار کرد: در حال حاضر یکی از چالشهای اصلی، سیاستهای ارزی است که روابط ما را در سطح بینالمللی تحت تاثیر قرار داده است.
وی با بیان اینکه وزارت علوم نگران و پیگیر رفع چالشها است، افزود: اخیراً حدود ۱۶ مورد از مشکلات موجود در زمینه خرید مواد، تجهیزات و کتب در وزارت علوم احصا شده است.
رئیس مرکز همکاریهای علمی بینالمللی وزارت علوم ادامه داد: طبق برآوردهای انجام شده، اکنون دانشگاههای کشور جهت ارتقا به ۲۰۰ میلیون یورو ارز نیاز دارند.
وی همچنین نیاز به سیاستهای ویژه در شرایط حساس کنونی را چالش دیگری دانست و افزود: سیاستهای امنیتی نیازمند تغییر است زیرا اگر نگاه امنیتی به برخی از موارد محدود نشود و کاهش پیدا نکند مشکلات کنونی دو چندان میشود.
سالاری آملی به سومین چالش موجود در کشور نیز اشاره کرد و گفت: در حال حاضر تبلیغاتی با محوریت ایران هراسی در جهان شکل گرفته که در حال توسعه و ورود به مراکز تحقیقاتی است.
وی در خصوص تاثیرات شکلگیری این تبلیغات گفت: قرار بود در شهریورماه امسال در استان اصفهان میزبان ۳۰۰ نفر از روسای پارکهای علم و فناوری آسیا باشیم اما اخیراً این مسئله مورد مخالفت کشورهای مربوطه قرار گرفته است.
قائم مقام وزیر علوم در امور بینالملل در خصوص هدف از برقراری ارتباطات بینالمللی، تصریح کرد: هدف از برقراری ارتباطات بینالمللی صرفاً مباحثی مثل رفت و آمدها و ویزا نیست، بلکه هدف اصلی ایجاد سیاست و نظامی واحد در عرصه بینالملل است.
سالاری آملی گفت: باید فعالیتهای پراکنده در عرصه بینالمللی را نظاممند کنیم و با ایجاد ساختار همکاری در جهت رسیدن به اهداف مورد نظر گام بر داریم.
وی با اشاره به سیاستگذاری در سطح بینالمللی افزود: اکنون این موضوع در وزارت علوم و شورای معاونان این وزارت به عنوان هدف اصلی در عرصه بینالمللی مورد تاکید است.
قائم مقام وزیر علوم در امور بینالملل با بیان اینکه یکی از ضعفهای موجود در کشور در حال حاضر بحث بینالمللی شدن است به رتبههای بینالمللی برخی از دانشگاههای جهان اشاره کرد و گفت: دانشگاه آکسفورد رتبه نخست در جهان را دارد و ۳۸ درصد جمعیت آن را دانشجویان بینالمللی تشکیل می دهند و به لحاظ میزان فعالیتهای بینالمللی نیز نمره ۹۵ را از ۱۰۰ دارد.
سالار آملی افزود: همچنین دانشگاههای کالیفرنیا و آلبورگ نیز به ترتیب رتبههای ۱۰۰ و ۲۰۰ را در جهان دارند و ۲۱ و ۱۳ درصد از ظرفیت آنها نیز از دانشجویان خارجی تشکیل شده است و به همین ترتیب دانشگاه کالیفرنیا از ۶۵.۲ درصد و آلبورگ از ۷۰ درصد مجموعه فعالیتهای بینالمللی برخوردار هستند این درحالی است که دانشگاه صنعتی امیرکبیر اکنون با داشتن رتبه ۶۰۱ در جهان، تنها ۱ درصد پذیرش دانشجوی خارجی داشته است که البته نسبت به سال گذشته رشد داشته اما لازم است تا در این زمینه فعالیتهای بیشتری صورت گیرد.
وی تصریح کرد: یکی از سیاستهای اصلی ما در وزارت علوم این است که ۱۰ دانشگاه کشورمان تا سال ۱۴۰۰ در زمره صد دانشگاه برتر آسیا قرار گیرند.
سالار آملی با تاکید بر اینکه تعداد شعب خارجی دانشگاهها تا سال ۱۴۰۰ باید به ۱۶ برسد، اظهار کرد: سهم دانشجویان بینالملل دانشگاهها نیز در سال ۹۷ باید به یک درصد و در سال ۱۴۰۰ باید به ۱.۸ دهم درصد افزایش یابد.
قائم مقام وزیر علوم در امور بینالملل به تعداد مقالات مشترک با محققان خارجی نیز اشاره کرد و گفت: درصد تعداد مقالات مشترک با محققان خارجی از کل مقالات باید در سال ۹۷، ۲۷ درصد و در سال ۱۴۰۰ به ۳۵ درصد افزایش یابد.
وی خاطر نشان کرد: در سال گذشته ۸۱۱ نفر از اعضای هیات علمی، روسای دانشگاهها و مراکز تحقیقاتی با مجوز وزارت علوم به خارج از کشور اعزام شده اند که ۵۲ درصد این افراد برای گذراندن دورههای تحقیقاتی پیشرفته در آزمایشگاههای معتبر دنیا ماموریت دریافت داشته اند که بیشترین اعزامها به کشورهای آلمان، روسیه، ترکیه، ایتالیا، اتریش، و فرانسه بوده است.
سالار آملی در خصوص اعزام اعضای هیات علمی برای ارائه مقاله در سمینارها و کنفرانسهای خارج از کشور، گفت: در سال ۹۶، ۶۷۲ نفر جهت ارائه مقاله در سمینارها و کنفرانسها به خارج از کشور اعزام شدند که به ترتیب بیشترین اعزامها به کشورهای آلمان، فرانسه، ترکیه، ایتالیا، مالزی، هلند، اسپانیا، چین، روسیه و هلند مربوط بوده است.
قائم مقام وزیر علوم در امور بینالملل در خصوص انعقاد تفاهمنامههای بینالمللی دانشگاهها افزود: ۷۴۵ تفاهمنامه طی سه سال گذشته به امضا رسیده است که در سال ۹۶ حدود ۴۵ درصد آن اجرایی شد. بیشترین تعداد تفاهمنامهها به ترتیب توسط دانشگاههای تهران، علامه طباطبایی، صنعتی شریف، صنعتی امیرکبیر، گیلان، اصفهان، شهید بهشتی، علم و صنعت، خواجه نصیرالدین طوسی و تربیت مدرس منعقد شده است.
وی ادامه داد: همچنین تعداد کل استادان دانشگاهها، دانشمندان، روسای دانشگاههای خارجی و مسئولان علوم فناوری کشورهای خارجی که در سال گذشته به ایران سفر کرده اند ۲ هزار و ۱۱۴ نفر بوده است که این به معنای آن است که در سال ۹۶ وزارت علوم هر هفته پذیرای ۱۱ هیات خارجی بوده است.
سالار آملی در ادامه به تعریفی از مفهوم دیاسپورا اشاره کرد و گفت: دیاسپورا بخشی از یک ملت است که در مکانهای مختلف جهان زندگی میکنند و در سالهای اخیر به عنوان بازیگران مهم غیردولتی نقشی اساسی در عرصه بینالملل در حوزههای مختلف سیاسی، اقتصادی و انتقال دانش و فناوری بازی می کنند.
قائم مقام وزیر علوم در امور بینالملل افزود: چین با ۳۵ میلیون و هند با ۱۶ میلیون نفر بیشترین دیاسپورای دنیا را تشکیل دادهاند که این امر یکی از محرکهای اصلی رشد اقتصادی و علمی این کشورها است.
وی در خصوص تعداد دیاسپورا در کشور ادامه داد: در حال حاضر تعداد دیاسپوراهای ایرانی حدود ۵ میلیون نفر است که نیمی از آنان در آمریکا، کانادا و انگلستان زندگی میکنند و به دلیل برخورداری از خاصیت استثناگرایی، به شدت انسانهای علمی و فرهنگی هستند و حتی نسل سوم آنها نیز به ایران تعلق خاطر دارد.
سالار آملی تاکید کرد: دانشگاهها باید بانک اطلاعاتی از دیاسپوراهای فارغالتحصیل دانشگاه داشته باشند و از بین این افراد عضو هیات علمی وابسته تعیین کنند و برای آنها در دانشگاه اتاق و فضایی اختصاص دهند تا به راحتی به داخل کشور رفت و آمد داشته باشند.
وی در پایان گفت: علاوه بر آن، دانشگاهها باید با دیاسپوراهای ایرانی پروژه مشترک، دوره تدریس کوتاه مدت و دانشجویی مشترک تعریف کنند.
انتهای پیام/4060
انتهای پیام/