صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۲:۵۶ - ۰۸ مرداد ۱۳۹۷
در تحلیل ویژه نشریه آمریکایی مطرح شد؛

تبعات توقف صادرات نفت از 4 تنگه مهم جهان

یک نشریه آمریکایی با اشاره به اهمیت تنگه هرمز بعنوان مهم‌ترین تنگه جهان نوشت: حتی یک شایعه‌ در مورد بسته شدن تنگه‌ها می‌تواند به افزایش قیمت نفت بیانجامد.
کد خبر : 299787

به گزارش خبرنگار گروه اقتصاد بین‌الملل خبرگزاری آنا، نشریه بیزینس اینسایدر این هفته به چهار تنگه مهم جهان پرداخت. این نشریه آمریکایی با تأکید بر اهمیت تنگه‌های سوق‌الجیشی هرمز و باب المندب، نوشت: حتی شایعه‌ای در مورد بسته شدن این تنگه‌ها می‌تواند به افزایش قیمت نفت بیانجامد.





بیزینس اینسایدر با تأکید بر عبور دو سوم نفت جهان از طریق گذرگاه‌های دریایی به اهمیت چهار تنگه مهم جهان پرداخت و افزود: در پی تنش‌های ایجاد شده میان ایران و آمریکا،‌ چشم جهان به تنگه هرمز،‌ بزرگترین گذرگاه حیاتی نفتی جهان دوخته شده است.‌


این نشریه آمریکایی افزود: پس از اعلام حمله نیروهای یمنی به دو کشتی نظامی عربستان سعودی در تنگه باب المندب،‌ عربستان سعودی صادرات نفت خود از این تنگه را به طور موقت متوقف کرد.


به ادعای مقامات عربستان تانکرهای مذکور،‌ جزو بزرگترین تانکرهای حامل سوخت در جهان محسوب می‌شدند که هر یک از آنها گنجایش یک میلیون بشکه نفت را دارا بود.


به گزارش رویترز نیروهای یمنی اعلام کرده‌اند که قادرند بنادر عربستان سعودی و اهداف دیگر را در دریای سرخ هدف قرار دهند.


بیزینس اینسایدر در ادامه نوشت: در واکنش به اقدام نیروهای یمنی،‌ وزیر انرژی عربستان،‌ صادرات نفت از تنگه باب‌المندب را به حالت تعلیق درآورد.


شرکت نفتکش کویت با احتمال اعلام کرد که صادرات نفتی خود از طریق تنگه باب‌المندب را به حالت تعلیق درآورد.


بیزینس اینسایدر اعلام کرد: ناامنی ایجاد شده در دو تنگه حیاتی جهان، در هفته جاری قیمت نفت را بالا برد، هرچند احتمال قطع کامل صادرات نفتی از این دو تنگه وجود دارد؛ اکنون نزدیک به دو سوم نفت جهان از طریق گذرگاه‌های دریایی مبادله می‌شود.


این نشریه سپس به چهار تنگه مهم جهان و در صدر آنها به تنگه هرمز پرداخت و چنین نوشت:


تنگه هرمز


مهمترین تنگه جهان که به گفته آژانس بین‌المللی انرژی روزانه شاهد گذر 19 میلیون بشکه نفت در روز است. تنگه هرمز در باریک‌ترین بخش خود تنها حدود 33 کیلومتر عرض دارد. از طریق همین باریکه،‌ صادرات نفتی ایران،‌ عراق،‌ عربستان،‌ کویت،‌ بحرین،‌ قطر انجام می‌گیرد.


گشت دریایی آمریکا نیز به دلیل اهمیت سوق‌الجیشی این تنگه در بخشی از آن مستقر شده اند. در پی تهدیدهای آمریکا،‌ ایران هشدار داده است که گذر محموله‌های نفتی را از این تنگه متوقف خواهد کرد.


تنگه مالاکا


دومین تنگه مهم جهان از لحاظ حجم عبور محموله‌های نفتی به حساب می‌آید. تنگه مالاکا که مابین کشورهای مالزی و اندونزی قرار گرفته است،‌ در سال 2016 شاهد گذر روزانه 16 میلیون بشکه بود. این تنگه اقیانوس هند و آرام را به یکدیگر متصل می‌کند و مسیر اصلی صادرات نفت خاورمیانه به بازارهای آسیایی محسوب می‌شود؛ عرض این تنگه در باریک‌ترین نقطه به حدود 2.5 کیلومتر می‌رسد.


کانال سوئز و خط لوله سومد


کانال سوئز در جوار کشور مصر،‌ یکی دیگر از تنگه‌های مهم جهان به شمار می‌آید. این تنگه در کنار خط لوله سومد که این تنگه را دور زده و مدیترانه را به دریای سرخ متصل می‌کند،‌ دو گذرگاه مهم نفتی به شمار می‌روند که حدود 9 درصد نفت صادراتی جهان از طریق دریا یا حدود 5.5 میلیون بشکه نفت از آنها گذر می‌کنند.


بیشترین حجم این صادرات از خاورمیانه به اروپا انجام می‌شود. عبور نفتکش‌های فوق سنگین از این تنگه امکان‌پذیر نیست و تنها نفتکش‌های سنگین نیمه‌پر قادر به گذر از آن هستند.


این نفتکش‌ها می‌توانند مقداری از محموله خود را در خط لوله سومد خالی کنند و پس از کم کردن وزن محموله از این کانال عبور کرده و در سوی دیگر دریای مدیترانه،‌ محموله خالی شده خود را تحویل بگیرند. خط لوله سومد توان گذر 2.3 میلیون بشکه در روز را داراست و نسبت به کانال سوئز از امنیت بیشتری برخوردار است.


تنگه باب‌المندب


تنگه باب المندب گذرگاهی باریک میان شاخ آفریقا و خاورمیانه (میان جیبوتی و یمن) واقع شده است.


این تنگه دریای سرخ را به خلیج عدن و از سوی دیگر دریای مدیترانه را به اقیانوس هند متصل می‌کند. در سال 2016 حدود پنج میلیون بشکه در روز از این تنگه عبور کرد اما اهمیت این تنگه از دو جهت قابل تأمل است.


اول اینکه بیشتر نفتی که می‌بایست از کانال سوئز و خط لوله سومد عبور کند،‌ باید ابتدا از این تنگه‌گذر کند. برای همین نفتکش‌ها برای عبور از این گذرگاه با موانع زیادی مواجه هستند. دومین نکته در مورد این تنگه،‌ نزدیکی آن به ناآرامی‌های یمن است.


بیزینس اینسایدر در خاتمه نوشت: تنگه‌های دیگری نیز در اقصی نقاط جهان هستند که اهمیت آنها به اندازه این چهار تنگه نیست.


این چهار تنگه از لحاظ وسعت مبادلات نفتی و حساسیت،‌ از اهمیت بالایی برخوردارند. بسته شدن هر یک از این چهار تنگه حتی برای مدتی کوتاه،‌ می‌تواند بسته به زمان و نوع بسته شدن این تنگه‌ها به بالا رفتن قیمت نفت در بازارهای جهانی بیانجامد.


حتی شایعه بسته شدن هر یک از این تنگه‌ها به ویژه در شرایط کنونی بازار ملتهب نفت می‌تواند بهای نفت را افزایش دهد.


انتهای پیام/


انتهای پیام/

ارسال نظر