صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۰:۵۶ - ۰۸ مرداد ۱۳۹۷
سخنگوی وزارت بهداشت در نشست خبری:

قیمت دارو و تجهیزات پزشکی هیچ ارتباطی با نرخ ارز آزاد ندارد/ افزایش 9 درصدی قیمت دارو

سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه امسال تنها 9 درصد قیمت سبد دارویی کشور رشد داشته است، گفت: قیمت دارو و تجهیزات پزشکی در کشور هیچ ارتباطی به قیمت ارز آزاد ندارد و مردم تامین دارو نگران نباشند.
کد خبر : 299748

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاری آنا، ایرج حریرچی در نشست خبری هفتگی خود با خبرنگاران درباره تاثیر نرخ ارز بر دارو و تجهیزات پزشکی و کمبود این موارد اظهار کرد: با توجه به سیاست دولت و مجلس مبنی بر اختصاص ارز دولتی برای تامین این موارد، اعلام می‌کنم که قیمت دارو و تجهیزات پزشکی در کشور هیچ ارتباطی به قیمت ارز آزاد ندارد و رشد قیمت سبد دارویی کشور زیر نرخ تورم و فقط برابر ۹ درصد برای سال ۹۷ خواهد بود.


وی تاکید کرد: ۹۸ درصد داروی مصرفی کشور در داخل کشور تولید می‌شود و هم اکنون کمبود دارویی مطابق روال چهار سال گذشته و مشابه کشورهای غربی در حد ۱ تا ۲ درصد حجم بازار است.


حریرچی گفت: بیماران و مردم نگران دارو نباشند تا بتوانیم جنگ روانی و اقدامات دشمنان در این زمینه را با صلابت شکست دهیم.


سخنگوی وزارت بهداشت، با اشاره به اینکه مردم و بیماران هرگونه تخلف دارویی را به سامانه ۱۹۰ گزارش کنند، تاکید کرد: هیچ تخلفی قابل چشم پوشی و مماشات از سوی وزارت بهداشت نیست و ما به طور مستمر بر بازار دارویی نظارت می‌کنیم.


حریرچی در مورد آخرین وضعیت بهداشتی و درمانی زائران حج تمتع اظهار کرد: سازمان حج و زیارت و جمعیت هلال احمر مسئولیت فرامرزی رسیدگی‌های پزشکی و درمانی زائران را برعهده دارند در همین راستا اقدامات وسیعی پیش‌از اعزام زائران صورت داده و با غربالگری مناسب از اعزام زائرانی که شرایط جسمی مناسبی نداشتند ممانعت کرده و برای سایر زائرین نیز واکسیناسیون به موقع انجام شد.


وی افزود: همچنین برای زائران مسن نیز آزمایش و عکسبرداری‌های لازم صورت گرفت و بیماران دارای فشار خون و دیابت نیز غربالگری شدند. گزارش‌هایی که تا کنون به دست ما رسیده نشان می‌دهد شرایط حجاج نسبت به سال گذشته از وضعیت بهتری برخوردار است.


سخنگوی وزارت بهداشت ادامه داد:‌ سازمان حج و زیارت و جمعیت هلال احمر بهداشت مواد غذایی، محل اسکان و بهداشت آب را مورد بررسی قرار داده و نکات بهداشتی را به خوبی رعایت کردند خوشبختانه از نظر درمانی نیز امکانات و تجهیزات لازم در مکه و مدینه پیش‌بینی شده است البته با توجه به تغییر آب و هوایی، شدت گرما و انجام اعمال حج در زمان احرام قدرت دفاعی زائران مسن کاهش می‌یابد برهمین اساس توصیه می‌کنیم به توصیه‌های بهداشتی- درمانی مسئولان حج، پزشکان و مدیران کاروان توجه کنند و همچنین به صورت مکرر دست‌های خود را شست‌وشو، رعایت بهداشت شخصی، انجام استحمام روزانه، مصرف آب بسته‌بندی شده و اجتناب از مصرف غذاهای خارج از هتل و مراکز تایید شده را مورد توجه قرار دهند.


حریرچی در مورد بیماران دیالیزی که نیازمند تعویض خون هستند، گفت:‌ تعویض خون بیماران دیالیزی نیز در شرایط بهداشتی مشابه داخل کشور در مراکز درمانی مورد تائید در مکه و مدینه و بیمارستان‌های عربستان صورت می‌گیرد و هیچ خطری مبنی‌بر بروز ایدز و هپاتیت بیماران دیالیزی را تهدید نمی‌کند و جای هیچ نگرانی نیست.


حریرچی در مورد وضعیت سلامت روان مردم کشور نیز گفت: براساس برخی آمارها منتشر شده مردم ایران عصبانی‌ترین مردم جهان هستند در حالیکه پس از اعلام این موضوع به مراکز آماری و بررسی صحت و سقم آن متوجه شدیم این موضوع صحت ندارد و فقط حدود 28 درصد مردم کشور ما دچار استرس هستند و اکثریت آنها نیاز به مداخلات درمانی خاص و دارو ندارند و بیماری آنها با تغییر سبک زندگی قابل درمان است.


وی از رسانه‌ها خواست چنین موضوعات غیر مستندی را در اخبار منتشر نکنند و آرامش مردم کشور را حفظ کنند.


وی ادامه داد: البته با توجه به شرایط اقتصادی فعلی کشور ممکن است برخی از مردم دچار استرس شوند البته وضعیت اقتصادی شهرستان‌ها مشابه تهران نیست اما با این حال ما اقدامات درمانی لازم را برای تأمین سلامت روانی مردم در نظر می‌گیریم همچنین رسانه‌ها باید توجه داشته باشند که وضعیت آمار بیماران روانی کشور ما نیز مشابه متوسط آمار جهانی است.


سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در مورد میزان آرسنیک موجود در برنج نیز گفت: آرسنیک دارای دو نوع آلی و غیر آلی است و شرایط ما در مورد آرسنیک برنج با سایر کشورها تفاوت دارد. همچنین سرانه مصرف برنج در ایران نسبت به سایر کشورهای جهان متفاوت است به عنوان مثال ایرانیان بیشتر از اروپایی‌ها برنج مصرف می‌کنند.


وی ادامه داد: در صورت آبکش کردن برنج میزان قابل توجهی از آرسنیک موجود در آن حذف می‌شود اما با توجه به اینکه نمی‌دانیم چه میزان از مردم کشور برنج آبکش شده مصرف می‌کنند ناچاریم آمار را کمی بالاتر اعلام کنیم و بر اساس توافقات صورت گرفته با سازمان استاندارد وزارت بهداشت رقم مشخصی را در این مورد اعلام کرده است.


حریرچی در مورد اعمال قانون وزارت بهداشت در مورد نصب دستگاه کارتخوان در مطب‌هایی که فاقد این دستگاه هستند، گفت: وزارت بهداشت‌ قانونی لازم را برای نصب کارتخوان در مطب‌ها ندارد البته از پزشکان درخواست کرده‌ایم که در مطب‌های خود از دستگاه کارتخوان استفاده کنند و اگر این مساله به عنوان یک مطالبه عمومی مطرح شود نمایندگان مجلس می‌توانند در مورد الزام کارتخوان در مطب پزشکان ورود کنند.


سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در مورد احتمال خروج دارو از بیمارستان‌ها توسط برخی پرسنل و پرستارها نیز گفت: کل داروی موجود در بیمارستان‌ها در سیستم نرم‌افزاری و انبارداری استانداردی به ثبت رسیده بنابراین به تعداد بیماران بستری و تجویز پزشک دارو از این بخش خارج می‌شود اما وقتی یک سایت معتبر اروپایی یا آمریکایی قابل هک شدن است نمی‌توانیم عنوان کنیم که این تخلف به هیچ عنوان در کشور ما صورت نمی‌گیرد.


وی ادامه داد:‌ وزارت بهداشت نظارت جدی و دقیقی در این زمینه دارد اما تخلفات عمده در مورد داروهای تقلبی، دزدی و جعل مُهر صورت می‌گیرد که چندان قابل توجه و زیاد نیست.


سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در مورد فروش داروهای خارج شد از بیمارستان در مقابل داروخانه‌های کشور گفت: اصولاً در مقابل داروخانه‌های دولتی عمده تخلفات این است که داروی مورد نیاز مردم را می‌گیرند و در نظر دارند که این داروها را به خارج از کشور ارسال کنند که خوشبختانه شبکه‌های این موضوع شناسایی شده و در خیابان ناصرخسرو هم خرید و فروش داروهای قاچاق و مکمل‌ها جزو عمده‌ترین تخلفات محسوب می‌شود.


انتهای پیام/4009/4044


انتهای پیام/

ارسال نظر