صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
در نشست خبری کنسرت «موریتس ارنست و ارکستر نیلپر» مطرح شد

موریتس ارنست: آرزوی دیرینه من اجرا در ایران بود

نشست خبری کنسرت «موریتس ارنست و ارکستر نیلپر» صبح امروز 5 مرداد ماه با حضور راینر بوتس رایزن فرهنگی سفارت آلمان، موریس ارنست پیانیست آلمانی ، احسان تارخ مدیر ارکستر نیلپر، و نوید گوهری رهبر این کنسرت در تالار وحدت برگزار شد.
کد خبر : 29961

به گزارش خبرنگار فرهنگی آنا، راینر بوتس در نشست خبری کنسرت «موریتس ارنست و ارکستر نیلپر» گفت: «افرادی چون موریس ارنست و احسان تارخ هنرمندان جوانی هستند و حمایت از جوانان از ویژگی‌های انستیتو گوته است.»


وی ادامه داد: «ساختار انستیتو همچون انجمن‌های فرهنگی است و گوته مجری برنامه‌های فرهنگی آلمان است که 150 نمایندگی در دنیا دارد.»


رایزن فرهنگی سفارت آلمان تشریح کرد: «فعالیت‌های انستیتو گوته به سه دسته تقسیم می‌شود که فعالیت‌های فرهنگی چون ارائه تسهیلات از جامعه آلمان به کشورهای میزبان، ایجاد زیربنای ساختاری در هر کشور که می‌تواند به فعالیت‌های فرهنگی کمک کند را شامل می‌شود. انیستیتو گوته در حال حاضر به صورت رسمی در ایران فعالیت ندارد و ما می‌خواهیم این موسسه را در ایران فعال کنیم.»


وی در ادامه اعلام کرد: «در این راستا مذاکرات زیادی بین ایران و آلمان انجام شده تا تفاهم‌نامه فرهنگی منعقد شود و انیستیتو راه اندازی شود.»


وی یادآور شد: «برنامه‌های فرهنگی مختلفی در زمینه موسیقی انجام شده است و تئاترهای زیاد روی صحنه رفته و برنامه‌های تجسمی در ایران برگزار شده بنابراین در زمینه موسیقی هم به دنبال تحقق این امر بودیم که اجرای موسقی با فرمت این‌چنینی با ارکستر برای اولین بار است که در ایران انجام می‌شود.»


آرزوی دیرینه من اجرای موسیقی در ایران بود


موریتس ارنست نیز عنوان کرد: « از آنجا که اساتید برجسته دنیا از جمله نوید گوهری از پتانسیل ایران تعریف‌های زیادی کرده بودند آرزوی دیرینه من اجرای برنامه در ایران بود و همین مرا تشویق کرد که در ایران حضور داشته باشم.»


وی خاطر نشان کرد: «گوهری به صورت خصوصی کار می‌کند و ده سال است که در عرصه موسیقی معاصر و کلاسیک فعال است.»


موریتس ارنست درباره اجرای کنسرتو پیانو شماره سه بتهوون خطاب به خبرنگاران اظهار کرد: «همه نوازندگان جهانی به نوعی تحت تاثیر بتهوون هستند و بتهوون نقطه مشترک همه‌ ما محسوب می‌شود.»


وی در ادامه تاکید کرد: «تاثیر این موسیقی بر ملل مختلف هم مشترک است و اگر ما درباره زبان جهانی موسیقی صحبت می‌کنیم باید قبول کنیم که موسیقی بتهوون همیشه توسط تمام دنیا پذیرفته می‌شود.»


برگزاری کارگاه آموزشی موریتس ارنست


احسان تارخ نیز در این برنامه با یادآوری اینکه کنسرت «موریتس ارنست و ارکستر نیلپر» 11 مرداد ماه ساعت 21:30 در تالار وحدت برگزار می‌شود، به برگزاری کارگاه آموزشی اشاره کرد و در ادامه افزود: «14، 15 و 16 مرداد ماه از ساعت 10 تا 14 روزی 4 ساعت ورکشاپ آموزشی موریتس در آموزشگاه موسیقی نوای امین برپا خواهد شد که فروش بلیت کنسرت و رزرو برای حضور نوازندگان در این دوره آموزشی از طریق سایت تیوال انجام می‌شود.»


وی در ادامه سخنانش همچنین اعلام کرد: «پس از تمرین یک ماهه این گروه 43 نفره برای اجرای کنسرت، امروز بعدظهر 5 مردادماه از ساعت 14 تا 17 تمرین اصلی این اجرا در تالار رودکی انجام خواهد شد.»


گوهری درباره این تعامل که در راستای گسترش روابط بین فرهنگی ایران و آلمان بوده است، بیان کرد: «از آنجا که این همکاری به دو ارگان مستقل از هم ارتباط دارد باید بگویم که اتفاق بسیار سختی رخ داده است. این امر از پروسه کسب مجوز اجرایی گرفته تا کارهای مربوط به ویزا و تمرین اصلاً آسان نبود. در این میان همچنین گروه یکسری متریال و امکاناتی احتیاج دارد که سفارت تمام تلاش خود را کرد تا کار آنگونه که شایسته است انجام شود.»


در این گروه هیچ حاشیه‌ای وجود ندارد


وی با اظهار خرسندی نسبت به این همکاری گفت: «از این‌که با گروهی کار می‌کنم که نوازندگان خوبی دارد خوشحال هستم و باید بگویم که در این گروه هیچ حاشیه‌ای وجود ندارد. همچنین برای من باعث افتخار و خوشحالی است که با نیما زاهدی که استاد ویولن من بوده است در این اجرا همکاری دارم.»


رهبر کنسرت «موریتس ارنست و ارکستر نیلپر» بیان کرد: «این گروه موسیقی تلاش دارد تا 11 مرداد ماه تجربه صوتی بی‌نظیری را برای مخاطبانش ایجاد کند.»


گوهری درباره ارکستر نیلپر نیز اظهار کرد: «قطعاً هیچ‌یک از کارهای ما بی‌عیب نبوده است اما این ارکستر در مسیر موفقیت و رشد گام برداشته است و راه پیشرفت را در پیش گرفته است که امیدوارم نتیجه خوبی را نیز در پی داشته باشد.»


تلاشمان بر این است که با انتشارات مختلف همکاری داشته باشیم


راینر بوتس در پایان این نشست به همکاری با انتشارات موسیقی اشاره داشت و در ادامه تاکید کرد: «ما در سفارت آلمان تلاشمان بر این است که با انتشارات مختلف همکاری داشته باشیم و از نظر کارشناسان مختلف بهره ببریم. ایده من این است که بودجه‌ای که در اختیار داریم را به صورت منطقی و با حداکثر راندمان استفاده کنیم.


وی افزود: «اگرچه تمایل داریم با انتشارات هرمس کار کنیم ولی این انتشارات تنها انتشاراتی نیست که با آن همکاری داریم. ما با گروه پالت که شکل دیگری از موسیقی را اجرا می‌کند همکاری داشتیم که نتیجه آن هم همکاری گروه با موزیسین آلمانی بود. در حقیقت انستیتو گوته یک موزیسین آلمانی را با این گروه پاپ همراه کرد که در نهایت اتفاقات بسیار خوبی بعد از این پروژه شکل گرفت.»


در این نشست خبری تشریح شد که کنسرت «ارنست موریتس و ارکستر نیلپر» در دو بخش برگزار می‌شود که بخش اول این کنسرت به رسیتال پیانوی موریتس ارنست اختصاص دارد که در آن قطعاتی از آهنگسازان بین‌المللی نظیر ساندیپ باگواتی، هوشیار خیام، پیمان یزدانیان، ولفگانگ ریم و ویکتور اولمان اجرا خواهد شد. بخش دوم کنسرت به اجرای مشترک موریتس ارنست و ارکستر نیلپر اختصاص دارد که در آن پیانو کنسرتوی شماره 3 بتهوون نواخته می‌شود. طول مدت این برنامه 90 دقیقه است و این پروژه در راستای گسترش ارتباطات بین فرهنگی ایران و آلمان با حمایت سفارت جمهوری فدرال آلمان در تهران و انستیتو گوته برگزار می‌شود.


بر اساس سخنان موریتس ارنست در ابتدای این کنسرت قطعه‌ای از یک موزیسین هندی - آلمانی ساندیپ باگواتی (SANDEEP BHAGWATI) اجرا می‌شود که به نوعی از فرهنگ ‌آسیای شرقی الهام گرفته و کارهایی که ارائه می‌کند یادمانی برای جان کیج محسوب می‌شود. پس از این قطعه؛ (seas seven days) از هوشیار خیام و پارانویا اثر پیمان یزدانیان اجرا می‌شود. همچنین در ادامه این کنسرت؛ قطعه‌ای از (Wolfgang rihm) به نام piano piece no.4 اجرا می‌شود. این آهنگساز یکی از مطرح‌ترین موزیسین‌های معاصر آلمان است که قطعاتش اکثرا تحت تاثیر بتهوون نوشته شده است. اجرای قطعه‌ای از ویکتور اولمان هم جزو برنامه است که او هم تحت تأثیر سونات‌های بتهوون است و تکنیک‌های خاصی در نوازندگی دارد.


گزارش از ناهید منصوری


انتهای پیام/

برچسب ها: موسیقی
ارسال نظر