صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۱:۴۱ - ۲۲ بهمن ۱۳۹۳
سیدعباس صالحی در افتتاحیه نهمین جشنواره بین‌المللی شعر فجر:

جایگاه جشنواره شعر فجر در حیطه ادبیات معاصر تثبیت شده است

مراسم افتتاحیه نهمین جشنواره بین‌المللی شعر فجر شامگاه بیست ویکم بهمن‌ماه با حضور سیدعباس صالحی معاون فرهنگی وزارت ارشاد و جمعی از شاعران در تالار فردوسی مشهد برگزار شد.
کد خبر : 2995

به گزارش گروه فرهنگی آنا به نقل از روابط عمومی نهمین جشنواره بین‌المللی شعر فجر، سیدعباس صالحی، معاون وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی طی سخنانی گفت: «ایران همواره با شعر در جهان شناخته شده است. یکی از مقاطع قابل توجه در تاریخ ایران اسلامی، جریان انقلاب اسلامی است و به همیل دلیل ضرورت دارد تا کارکردهای شعر بر انقلاب و تأثیر انقلاب بر شعر باید مورد بررسی قرار بگیرد».


او اضافه کرد: «شعر انقلاب مولفه‌های زیادی دارد که آگاهی‌بخشی اجتماعی، ساده‌سازی مفاهیم عمومی مورد نیاز جامعه، تبدیل شعر به شعار و شعور و... برخی از این عناصر به شمار می‌روند. ضمن این‌که انقلاب نیز در این سال‌ها به مدد معناهای تازه بر شعر تأثیرات خود را گذاشته است.»


معاون وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: «در دوره‌های تاریخی گذشته دو نوع شاعر وجود داشت که شاعر حکومتی -درباری و شاعر غیر درباری ازاین جمله بود اما به مرور زمان، قشر سومی نیز در حیطه شعر به وجود آمد که این دسته از شاعرانی بودند که اگرچه در بطن حکومت بودند اما درباری نبودند.»


صالحی با اشاره به افتتتاح نهمین جشنواره شعر فجر در مشهد مقدس گفت: « خراسان از جمله استان‌هایی بوده است که همواره قدمت و تداوم طولانی در حوزه شعر داشته و بر اساس این قدمت، تداوم و نقشی که خراسان در حفظ زبان فارسی،‌ شاهنامه فردوسی و لغت نامه فرس داشته نباید نادیده گرفته شود».


او ادامه داد: «یکی از مولفه‌های نهمین جشنواره بین‌المللی شعر فجر این است که متبرک به نام علی بن موسی الرضا(ع) شده است. ضمن این‌که جشنواره‌ای چون جشنواره شعر فجر توانسته در این سال‌ها جایگاه خاصی در شعر و ادب فارسی ما به دست بیاورد. از این‌ها گذشته، امسال جشنواره فجر تفاوت‌هایی با گذشته دارد که یکی از این تفاوت‌ها ارزیابی بر مبنای کتاب است. زیرا ارزیابی بر مبنای یک یا چند شعر، داوری را دشوار می‌کرد».


هم‌چنین، مجید نظافت دبیر اجرایی این دوره از جشنواره در این مراسم گفت: «برگزاری این دوره از جشنواره را در مشهد مقدس به فال نیک می‌گیریم و امیدواریم این دوره با برکت و موفقیت برگزار شود.»


در ادامه این مراسم، حسین اسرافیلی ،محمدباقر کلاهی اهری و محمد حبیبی به شعر خوانی پرداختند. سپس، هادی منوری شاعر خراسانی در این مراسم اظهار کرد: « چهل سال گذشته بحث‌های زیادی درباره محتوای شعر صورت گرفته که با ورود کلمات جدی، محتوای جدید نیز وارد ادبیات شعری شده است».


او اضافه کرد: «بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، ترکیبی از حماسه و غزل در حیطه شعر به وجود آمد. به طوری که در مثنوی‌های بلند، رباعی، ترانه و شعر سپید بعد از انقلاب بحث‌های طولانی مطرح است که با عنوان شعر روشنفکری رواج پیدا کرده و حتی امروز، شعرهای سپید مذهبی زیادی نیز سروده شده است.»


منوری تصریح کرد: « واقعیت این است که شعر ایران هنوز از مرحله مدرنیته گذار نکرده است و طبیعی است که بر روی دیواری کج نمی‌توان بنایی ساخت، بنابریان تغییر دادن حال و هوا و جریان شعری بدون طی کردن سلسله مراتبی شکل نخواهد گرفت.»


شعر خوانی شاعرانی چون عباس احمدی،حسین اسرافیلی، علیرضا بدیع، بنیامین دیلم کتولی، آرش شفاعی، لیلا کردبچه، محمدسعید میرزایی، نادر پناه زاده، محمد حبیبی کسبی، حسن دلبری، محمدرمضان فرخانی، غلامرضا شکوهی، جواد گنجعلی، امان الله میرزایی، محمدکاظم کاظمی و زهرا گریزپا از دیگر برنامه‌های این بخش از مراسم بود.




انتهای پیام/

ارسال نظر