صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۰۹:۳۳ - ۰۷ مرداد ۱۳۹۷
آنا گزارش می‌دهد؛

به غرب‌ وحشی خوش آمدید

قانون جدید ایالات متحده می‌گوید خانواده‌هایی که غیرقانونی به آمریکا مهاجرت کرده‌اند باید فرزندانشان را بگذارند و به دیارشان بازگردند، قانونی که به جز سیاست‌مداران و رهبران مذهبی، صدای بانوی اول کاخ سفید را هم در آورده است و حالا حدود 450 خانواده میان مرز آمریکا بلاتکلیف مانده‌اند.
کد خبر : 299287

گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا_آرزو نوروزجم: "ما هرگز نمی‌توانیم اجازه دهیم مهاجران غیرقانونی به کشور ما هجوم آورند. هنگامی که یک مهاجر غیرقانونی وارد کشور می‌شود، باید هرچه زودتر بدون هیچگونه دخالت دستگاه قضایی و تشکیل پرونده در دادگاه، وی را اخراج کرد و به کشوری که از آنجا آمده است، باز گرداند."


این حرف‌های رئیس‌جمهور آمریکا است که اخیرا بعد از اعلام قانون اخراج مهاجران مطرح کرد، حرف‌هایی که مخاطب آن مهاجرین کشورهای آمریکای لاتین است که ایالات متحده را برای زندگی انتخاب کردند.


از این جنس حرف‌ها را دونالد ترامپ زمانی که برای تصدی کرسی ریاست‌جمهوری آمریکا اعلام آمادگی کرده بود به زبان آورد، ساخت دیوار حائل در مرز آمریکا و مکزیک برای جلوگیری از ورود مهاجرین این کشور به خاک آمریکا یکی از شعارهای انتخاباتی رئیس‌جمهور فعلی آمریکا بود. او حتی تاکید کرد هزینه ساخت این دیوار را از دولت مکزیک دریافت خواهد کرد.


حالا در اقدامی جالب،‌ دونالد ترامپ قانونی را تصویب کرد که خانواده‌های مهاجر ساکن آمریکا باید خاک این کشور را برای همیشه ترک کنند، اما بدون فرزندانشان.


تصمیمی که خیلی‌ها آن را به دنبال اظهار نظر ترامپ در مورد مهاجران غیر قانونی که آنها را حیوان خطاب کرده بود، نژادپرستانه دانستند.



دونالد ترامپ این اظهارات در نشست خود با قانون‌گذاران ایالتی و پلیس کالیفرنیا بر زبان آورد و دموکرات‌های این کشور را به دلیل قوانین مهاجرتی مورد انتقاد قرار داد.


او در این نشست گفت: ما در حال خارج کردن این افراد از آمریکا هستیم، شما نمی‌توانید تصور کنید که اینها چه افراد بدی هستند، اینها انسان نیستند، حیوان‌اند!


ترامپ در توجیح قانون جدید لغو حکم اعطای حق شهروندی که برای مهاجران غیرقانونی در آمریکا وضع کرده گفته بود، گفت: "من طرفدار مجازات کودکان نیستم، اکثر آنها به خاطر والدینشان دیگر در اینجا بزرگ شده‌اند. اما ما باید درک کنیم که ما یک کشور قانون‌مدار هستیم و در واقع کشور فرصت‌ها هستیم".


دستورالعمل جدید مهاجرتی دولت ترامپ، سه اسفند گذشته اجرایی شد. قانونی که برای 11 میلیون مهاجر غیرقانونی در آمریکا حکم اخراج صادر می‌کند، همچنین در کنار آن 11 میلیون مهاجران بدون مدارک اقامت که متهم به اعمال خلاف توأم با خشونت و همچنین لطمه به اقتصاد ملی آمریکا از این کشور اخراج می‌شوند.


بعد از اجرایی شدن قانون جدید دولت آمریکا برای مهاجران، وزیر امنیت داخلی آمریکا اعلام کرد: افزایش مهاجرت غیر قانونی در مرزهای جنوبی، سازمان‌ها و ادارات فدرال را مستأصل و امنیت ملی آمریکا را به شدت آسیب‌پذیر کرده است.


او همچنین خبر داد که وزارتخانه امنیت داخلی آمریکا ساخت دیوار حائل در مرز مکزیک را به سرعت آغاز خواهد کرد.



دونالد ترامپ دستور اخراج مهاجران و جدا ساختن فرزندان از خانواده‌هایشان را در حالی امضا کرد که دو دولت قبلی آمریکا ( باراک اوباما و جرج بوش پسر) تلاش کرده بودند تا سیاستی مبتنی بر چهارچوب مشخص مهاجرتی تدوین کنند تا مهاجران ثبت‌نشده و بدون مدارک اقامتی که مدت زیادی است در آمریکا به سر می‌برند، بتوانند در این کشور بمانند.


حالا به جز آنهایی که مدت‌هاست در آمریکا بدون مدارک اقامت زندگی می‌کنند، مهاجران تازه‌ وارد هم باید راهی زندان شوند تا به پرونده‌های قضایی آنها رسیدگی شود و پرونده‌ خانواده‌های پناهجویانی که دارای فرزند هستند در پیچ و خم دادگاه‌های ایالات متحده زودتر رسیدگی خواهد شد اما پایانی بر سیاست مهاجرتی «مدارای حداقلی» نخواهد بود.


ترامپ همه مقامات مسئول را ملزم کرد که از ۲۰ ژوئن / ۳۰ خرداد هنگام دستگیری خانواده‌‌های مهاجری که به صورت غیرقانونی سعی در وارد شدن به ایالات متحده آمریکا را دارند، فرزندان را از والدین جدا نکنند و همه با هم بازداشت شوند.


این اقدام ترامپ اما اعتراضات زیادی را هم به دنبال داشت، وزیر امور خارجه مکزیک جدا کردن کودکان از والدین، عملی بیرحمانه، غیرانسانی و نقض صریح حقوق بشر دانسته است.


پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیک‌های جهان، هم با انتقاد از سیاست مهاجرت آمریکا و رفتار با مهاجران غیرقانونی ومحکوم کردن این اقدام گفته «قضیه ساده نیست، اما پوپولیسم راه‌حل نیست.»


زید رعد حسین، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل نیز نوع رفتار مقامات آمریکا با مهاجران غیرقانونی در مرزهای مکزیک را محکوم کرده است.



ملانیا ترامپ، همسر رئیس جمهوری آمریکا هم گفته بود، باید راه‌حلی فوری برای این مناقشه یافت.


سخنگوی ملانیا به نقل از بانوی اول کاخ سفید اعلام کرد: او "متنفر است از اینکه ببیند چگونه کودکان از والدین خود جدا می‌شوند"


چند روز پیش هم یکی از وکلای ایالت کالیفرنیا به کاخ سفید نامه‌ای نوشت و برای دولت ترامپ مهلت تعیین کرد که هرچه سریع‌تر تکلیف این بچه‌ها را روشن کند.


مهلتی که بعد از حکم دادگاه ایالتی برای 450 خانواده صادر شده که ممکن است حکم بازگشتشان به کشورهای محل تولد، مهر ماه شود.


نشریه تایم از مهمترین نشریه‌های آمریکا در آخرین شماره خود با انتشار تصویری از طرح خروج مهاجران از آمریکا و جدایی والدین و فرزندان مهاجران غیرقانونی انتقاد کرد و با تصویری بر روی جلد این نشریه با لحنی کنایه‌آمیز خطاب به کودکان مهاجر نوشت: "به امریکا خوش آمدید"



حالا در این اوضاع و احوال نابسانمان مهاجرین ساکن آمریکا، سرنوشت ۲۳۰۰ کودکی که در طی پنج هفته گذشته از خانواده خود جدا شده‌اند، هنوز نامعلوم است.


کودکانی که این روزها تصاویر وحشت‌زده آنها در صفحات مجازی و شبکه‌های خبری صدای اعتراض جامعه مدنی آمریکا را بلند کرده ، تصاویری که مهر تاییدی بر رد ادعای آمریکا در رعایت حقوق بشر هستند.


حقوق‌بشری با مدل آمریکایی‌ که دونالد ترامپ آنرا با برچسب نژادپرستی به دنیا ارائه کرده است. رئیس‌جمهوری که خود را اینگونه معرفی می‌کند: من نژادپرست نیستم، من غیرنژادپرست‌ترین آدمی هستم که در طول عمرتان دیده‌اید.


انتهای پیام/4077/4068


انتهای پیام/

ارسال نظر